Stavangerfjord har som ro/pax-færge to gennemgående trailerdæk med en frihøjde på 4,5 m. (dæk 5) og 4,6 m (dæk 3). Lanemeterkapaciteten er på i alt 1.400 – og det teoretiske personbilsantal ved anvendelse af det øverste trailerdæks hængedæk er omkring 600. Al ro/ro-aktivitet foregår over de to 12 m brede agterramper. Den yderste lane, på hver af de to lane brede agterramper, fører direkte til den faste interne rampe, længst agter i borde i hver side på det nederste vogndæk. Agterrampernes to inderste lanes fører ind til hoveddækket, altså det nederste vogndæk. Stavangerfjord har en konventionel midtercasing, der er søgt minimeret i omfang, bl.a. ved at udnytte pladsen under de to interne ramper bedst muligt til bunkringsstationer og stores. Placeringen af færgens store tax free-butik, næsten som en hængende blok længst agter på dæk 6, er også begrundet i et ønske om at udnytte den tilstedeværende plads bedst muligt. Det agterste område på dæk 6 ville nemlig alligevel ikke kunne udnyttes fuldt ud til trailerdæk pga. de to interne ramper.
Med undtagelse af tax free-butikken på dæk 6 er al passageraptering fordelt på dækkene 7 til 10. Majoriteten af passagerfaciliteterne er dog samlet på dæk 7. Længst agter er buffetrestauranten med 248 siddepladser. Restauranten har to vingeafsnit med hver 50-60 siddepladser, svarende til kapaciteten i en turistbus. Dermed er der mulighed for at tilbyde f.eks. et rejseselskab eller en gruppe af konferencegæster sit eget afgrænsede område af restauranten. Stavangerfjord har også en a la carte-restaurant med 62 siddepladser, der ligesom den store buffetrestaurant grænser op til færgens køkken i bagbord side. Køkkenet strækker sig i resten af den agterste brandzone frem til cafeteriet midtskibs. Flowet af passagerer mellem de enkelte faciliteter foregår i styrbord side med små semi-åbne lounges, ”The Terace” med 40 siddepladser og ”The garden” med 139 siddepladser. Sidstnævnte er samtidigt en del af cafeteriaområdet med i alt 281 sidepladser. Også cafeteriet har mulighed for modulmæssig opdeling af rummet i flere mindre, aflukkede områder.
Den tredje og forreste brandzone udgøres i styrbord side af et multifunktionsområde, hvor gående passagerer først ankommer. Funktionerne her består af færgens reception, som fysisk grænser op til en kiosk, hvorved kiosken kan holdes åben konstant fra den døgnbemandede reception. Området består derudover af en mindre pianobar, en mindre tapasbar, en Cuba-inspireret rygesalon til cigarer samt et afskærmet gamer-område målrettet teenagere. Mindre børn har eget legeområde i forbindelse med cafeteriet. Hele området har samlet 192 siddepladser. Den forreste del af dæk 7 udgøres af færgens hovedlounge, der om dagen tilbyder 185 siddepladser med panoramaudsigt ud over bakken, men om aftenen tjener loungen som færgens underholdningscentrum. I bagbord side bag ved hovedloungen, hvor Fjord Line oprindeligt havde planlagt et kasino, er nu i stedet indrettet en aktivitets- og underholdningsfri lounge til 42 personer. Ligesom gamer-området er også færgens spilleautomater samlet i et afskærmet område.
Safe Return to Port
Stavangerfjord er det første store passagerskib til dansk flag, der er bygget efter SOLAS’ Safe Return to Port-regler. Helt simpelt fortalt betyder det, at skibet skal være i stand til at humpe tilbage til havn ved et alvorligt havari, så en masseevakuering af passagererne til søs undgås. Teknisk set har Stavangerfjord derfor meget af den indbyggede redundans, som allerede er standard på f.eks. offshoreskibe med dynamic positioning-notationer. Altså to adskilte og helt redundante maskinrum, eltavlerum etc. På et passagerskib er der ydermere oftest indbygget langt flere void spaces i borde under hoveddækket. Dels som en opdriftsforbedring, men også som en indkapsling fra færgens vitale tekniske funktioner ved en eventuel sideværts kollision. I passagerapteringen betyder Safe Return to Port bl.a., at der skal være tilstrækkeligt toiletkapacitet gennem hver af de vertikale brandzoner. Lige som der også i hver brandzone skal være adgang til drikkevand og basal mad i op til 12 timer for alle passagererne.
De godt 300 passagerkahytter er fordelt på dæk 8 og 9. Kategorierne går fra små firesengs indvendige over fem forskellige kategorier op til de i alt 16 luksussuiter, der med de karakteristiske karnapvinduer er med til at tegne færgens ydre. Alle kahytter har, ud over bad og toilet, som minimum også fladskærmstv med danske, norske og tyske tv-kanaler samt adgang til trådløst internet. Hele besætningen er indkvarteret i et samlet kompleks i bagbord side af dæk 9, (brodækket) hvor også crew-messen og dagrummet er placeret.
Øverste passageraptering er på dæk 10. Her er indrettet et samlet område, der i lighed med buffetrestauranten og cafeteriet har indbygget fleksibilitet. Således vil området hen over sommeren bestå af to hvilestolssaloner med hver 108 pladser. Om vinteren vil de to saloner i stedet være indrettet med konferencerumsudstyr i op til fire separate rum. Mellem de to saloner, der ligger ude i borde, er placeret et bar/caféområde, som også kan opdeles, således at den ene halvdel bliver til en lounge, eksklusivt for konferencegæster. De åbne passagerdæk har udendørsmøbler i hårdt træ, både i helt åbne områder og i vejrbeskyttede semi-åbne områder på dæk 10.
Se stort billedgalleri fra Bergen Fosen Group og Stavangerfjord til højre
Med undtagelse af tax free-butikken på dæk 6 er al passageraptering fordelt på dækkene 7 til 10. Majoriteten af passagerfaciliteterne er dog samlet på dæk 7. Længst agter er buffetrestauranten med 248 siddepladser. Restauranten har to vingeafsnit med hver 50-60 siddepladser, svarende til kapaciteten i en turistbus. Dermed er der mulighed for at tilbyde f.eks. et rejseselskab eller en gruppe af konferencegæster sit eget afgrænsede område af restauranten. Stavangerfjord har også en a la carte-restaurant med 62 siddepladser, der ligesom den store buffetrestaurant grænser op til færgens køkken i bagbord side. Køkkenet strækker sig i resten af den agterste brandzone frem til cafeteriet midtskibs. Flowet af passagerer mellem de enkelte faciliteter foregår i styrbord side med små semi-åbne lounges, ”The Terace” med 40 siddepladser og ”The garden” med 139 siddepladser. Sidstnævnte er samtidigt en del af cafeteriaområdet med i alt 281 sidepladser. Også cafeteriet har mulighed for modulmæssig opdeling af rummet i flere mindre, aflukkede områder.
Den tredje og forreste brandzone udgøres i styrbord side af et multifunktionsområde, hvor gående passagerer først ankommer. Funktionerne her består af færgens reception, som fysisk grænser op til en kiosk, hvorved kiosken kan holdes åben konstant fra den døgnbemandede reception. Området består derudover af en mindre pianobar, en mindre tapasbar, en Cuba-inspireret rygesalon til cigarer samt et afskærmet gamer-område målrettet teenagere. Mindre børn har eget legeområde i forbindelse med cafeteriet. Hele området har samlet 192 siddepladser. Den forreste del af dæk 7 udgøres af færgens hovedlounge, der om dagen tilbyder 185 siddepladser med panoramaudsigt ud over bakken, men om aftenen tjener loungen som færgens underholdningscentrum. I bagbord side bag ved hovedloungen, hvor Fjord Line oprindeligt havde planlagt et kasino, er nu i stedet indrettet en aktivitets- og underholdningsfri lounge til 42 personer. Ligesom gamer-området er også færgens spilleautomater samlet i et afskærmet område.
Safe Return to Port
Stavangerfjord er det første store passagerskib til dansk flag, der er bygget efter SOLAS’ Safe Return to Port-regler. Helt simpelt fortalt betyder det, at skibet skal være i stand til at humpe tilbage til havn ved et alvorligt havari, så en masseevakuering af passagererne til søs undgås. Teknisk set har Stavangerfjord derfor meget af den indbyggede redundans, som allerede er standard på f.eks. offshoreskibe med dynamic positioning-notationer. Altså to adskilte og helt redundante maskinrum, eltavlerum etc. På et passagerskib er der ydermere oftest indbygget langt flere void spaces i borde under hoveddækket. Dels som en opdriftsforbedring, men også som en indkapsling fra færgens vitale tekniske funktioner ved en eventuel sideværts kollision. I passagerapteringen betyder Safe Return to Port bl.a., at der skal være tilstrækkeligt toiletkapacitet gennem hver af de vertikale brandzoner. Lige som der også i hver brandzone skal være adgang til drikkevand og basal mad i op til 12 timer for alle passagererne.
De godt 300 passagerkahytter er fordelt på dæk 8 og 9. Kategorierne går fra små firesengs indvendige over fem forskellige kategorier op til de i alt 16 luksussuiter, der med de karakteristiske karnapvinduer er med til at tegne færgens ydre. Alle kahytter har, ud over bad og toilet, som minimum også fladskærmstv med danske, norske og tyske tv-kanaler samt adgang til trådløst internet. Hele besætningen er indkvarteret i et samlet kompleks i bagbord side af dæk 9, (brodækket) hvor også crew-messen og dagrummet er placeret.
Øverste passageraptering er på dæk 10. Her er indrettet et samlet område, der i lighed med buffetrestauranten og cafeteriet har indbygget fleksibilitet. Således vil området hen over sommeren bestå af to hvilestolssaloner med hver 108 pladser. Om vinteren vil de to saloner i stedet være indrettet med konferencerumsudstyr i op til fire separate rum. Mellem de to saloner, der ligger ude i borde, er placeret et bar/caféområde, som også kan opdeles, således at den ene halvdel bliver til en lounge, eksklusivt for konferencegæster. De åbne passagerdæk har udendørsmøbler i hårdt træ, både i helt åbne områder og i vejrbeskyttede semi-åbne områder på dæk 10.
Se stort billedgalleri fra Bergen Fosen Group og Stavangerfjord til højre