Fjord Lines flådefornyelse, der bliver indledt på søndag med indsættelsen af Stavangerfjord, øger konkurrencen med Color Line og deres ruter mellem Hirtshals-Kristiansand, Hirtshals-Larvik og mellem Sandefjord-Strømstad.
Color Line investerede for fem år siden i to nye, store hurtiggående konventionelle ro/pax-færger til deres norgesruter ud fra Hirtshals. Med Fjord Lines nye daglige afgang fra Hirtshals til Langesund kl. 09.00, og afgang kl. 14.30 fra Langesund, øges kapacitetsudbuddet væsentligt. Langesund ligger kun godt 40 km fra Larvik, der logistisk betragtes som en fragtkorridor til hovedstadsområdet omkring Oslo. Afstanden fra Langesund til Color Lines anden sydnorske havn Kristiansand, som Fjord Line i de seneste år har haft en hurtigfærgeforbindelse til, er omkring 160 km.
Selv om Fjord Line kun kan tilbyde en fjerdedel af Color Lines frekvens mellem Hirtshals og det sydlige Norge, har Fjord Line den konkurrencemæssige fordel, at deres rute til Langesund også er en væsentlig driftsoptimering af den samlede operation. For Langesund-benet sker nemlig i det daglige tidsrum, hvor færgen ellers skulle have lægget over i Hirtshals fra morgenankomsten fra Stavanger/Bergen til aftenafgangen til Stavanger/Bergen.
Minicruise tilbage
Da Color Line i 2008 ud fra Hirtshals introducerede sin nuværende tonnage, der med deres relativt høje servicefart markedsføres under brandet ”SuperSpeed”, skete det på bekostning af en lang tradition for at anvende mere minicruise-orienteret og oftest ældre second-hand tonnage i trafikken mellem Danmark og Norge ud fra Jylland. Faktisk var Color Lines tonnagesatsning med SuperSpeed-konceptet en norsk introduktion af en hurtigsejlende ro/pax-type der, før den globale økonomiske krise og ofte støttet med EU’s Marco Polo-midler, havde vundet stor udbredelse i Sydeuropa.
På kort tid forsvandt derfor store cruisefærger som Color Festival, Prinsesse Ragnhild og Peter Vessel fra det jyske og norske rejsemarked. Det norske rejsemarked på vestlandet mistede ydermere samme år DFDS’ Bergen-Newcastle-Stavanger-Haugesund-Bergen-rute og lod dermed Fjord Line alene tilbage på det såkaldte minicruise-marked i Vest- og Sydnorge. Fjord Lines nuværende Bergensfjord, der er bygget som en udpræget trailerorienteret ro/pax-færge, har dog aldrig været et optimalt alternativ til de store, ældre purpose-byggede cruisefærger.
Det er derfor først nu, med indsættelsen af Stavangerfjord og senere den nye Bergensfjord, at Fjord Line reelt får den nødvendige kapacitet og det rigtige materiel til at genopdyrke dette marked. Et marked, der med en usvækket stærk norsk købekraft siden 2008, og med Norges fortsatte status som værende uden for EU og dermed ikke værende indbefattet af ophævelsen af det tax free-salg, kan rumme et vist vækstpotentiale for Fjord Line.
Mens minicruise-markedet næsten udelukkende er norsk, er første- og andenpladsen i forhold til rene transportrejser hos Fjord Line henholdsvis i tysk og dansk regi. Et andet marked, der eksisterer på både dansk og norsk side af Skagerrak, er markedet for virksomhedskonferencer til søs. Før 2008 var der adskillige færger ud fra Jylland og Syd- og Vestnorge, der tilbød den mulighed. Siden 2008 er det alene Stena Lines rute mellem Frederikshavn og Oslo, og fra Sjælland DFDS’ København-Oslo-rute, som i større omfang orienterer sig mod konferencemarkedet. Geografisk set i forhold til det norske vestland og i nogen grad også Jylland kan Fjord Line nu også begynde at genopfinde det marked med de to nye færger.
Se stort billedgalleri fra Bergen Fosen Group og Stavangerfjord til højre
                                        Color Line investerede for fem år siden i to nye, store hurtiggående konventionelle ro/pax-færger til deres norgesruter ud fra Hirtshals. Med Fjord Lines nye daglige afgang fra Hirtshals til Langesund kl. 09.00, og afgang kl. 14.30 fra Langesund, øges kapacitetsudbuddet væsentligt. Langesund ligger kun godt 40 km fra Larvik, der logistisk betragtes som en fragtkorridor til hovedstadsområdet omkring Oslo. Afstanden fra Langesund til Color Lines anden sydnorske havn Kristiansand, som Fjord Line i de seneste år har haft en hurtigfærgeforbindelse til, er omkring 160 km.
Selv om Fjord Line kun kan tilbyde en fjerdedel af Color Lines frekvens mellem Hirtshals og det sydlige Norge, har Fjord Line den konkurrencemæssige fordel, at deres rute til Langesund også er en væsentlig driftsoptimering af den samlede operation. For Langesund-benet sker nemlig i det daglige tidsrum, hvor færgen ellers skulle have lægget over i Hirtshals fra morgenankomsten fra Stavanger/Bergen til aftenafgangen til Stavanger/Bergen.
Minicruise tilbage
Da Color Line i 2008 ud fra Hirtshals introducerede sin nuværende tonnage, der med deres relativt høje servicefart markedsføres under brandet ”SuperSpeed”, skete det på bekostning af en lang tradition for at anvende mere minicruise-orienteret og oftest ældre second-hand tonnage i trafikken mellem Danmark og Norge ud fra Jylland. Faktisk var Color Lines tonnagesatsning med SuperSpeed-konceptet en norsk introduktion af en hurtigsejlende ro/pax-type der, før den globale økonomiske krise og ofte støttet med EU’s Marco Polo-midler, havde vundet stor udbredelse i Sydeuropa.
På kort tid forsvandt derfor store cruisefærger som Color Festival, Prinsesse Ragnhild og Peter Vessel fra det jyske og norske rejsemarked. Det norske rejsemarked på vestlandet mistede ydermere samme år DFDS’ Bergen-Newcastle-Stavanger-Haugesund-Bergen-rute og lod dermed Fjord Line alene tilbage på det såkaldte minicruise-marked i Vest- og Sydnorge. Fjord Lines nuværende Bergensfjord, der er bygget som en udpræget trailerorienteret ro/pax-færge, har dog aldrig været et optimalt alternativ til de store, ældre purpose-byggede cruisefærger.
Det er derfor først nu, med indsættelsen af Stavangerfjord og senere den nye Bergensfjord, at Fjord Line reelt får den nødvendige kapacitet og det rigtige materiel til at genopdyrke dette marked. Et marked, der med en usvækket stærk norsk købekraft siden 2008, og med Norges fortsatte status som værende uden for EU og dermed ikke værende indbefattet af ophævelsen af det tax free-salg, kan rumme et vist vækstpotentiale for Fjord Line.
Mens minicruise-markedet næsten udelukkende er norsk, er første- og andenpladsen i forhold til rene transportrejser hos Fjord Line henholdsvis i tysk og dansk regi. Et andet marked, der eksisterer på både dansk og norsk side af Skagerrak, er markedet for virksomhedskonferencer til søs. Før 2008 var der adskillige færger ud fra Jylland og Syd- og Vestnorge, der tilbød den mulighed. Siden 2008 er det alene Stena Lines rute mellem Frederikshavn og Oslo, og fra Sjælland DFDS’ København-Oslo-rute, som i større omfang orienterer sig mod konferencemarkedet. Geografisk set i forhold til det norske vestland og i nogen grad også Jylland kan Fjord Line nu også begynde at genopfinde det marked med de to nye færger.
Se stort billedgalleri fra Bergen Fosen Group og Stavangerfjord til højre