Der skal etableres en 400 kbm stor tank med kapacitet til omkring 200 ton LNG (liquefied natural gas) ved Fjord Lines terminal på havnen i Hirtshals. Det er i hvert fald et ønske hos Gert Balling, CEO for Fjord Line Danmark, som står for driften af Fjord Lines nyindsatte LNG-drevne cruisefærge Stavangerfjord.
Endnu mangler nemlig de nødvendige tilladelser fra Hjørring Kommune og Beredskabsstyrelsen. Men planen er at afbøde de udfordringer, Fjord Line har oplevet med bunkringen af deres nye færge, siden den blev indsat 14. juli i år. På længere sigt skal tanken også udgøre en nødvendig back up for rederiet.
”Det optimale i den nuværende situation ville være, at vi havde en permanent tank ved lejet i Hirtshals som tankbiler løbende kunne holde fyldt, og hvorfra vi så kunne foretage en bunkring med den fulde kapacitet, som skibets eget seks tommers rørsystem giver mulighed for,” siger Gert Balling.
Problemetikken bag Fjord Lines udfordringer med bunkringen af LNG på Stavangerfjord, som har afstedkommet forsinkelser og ændrede fartplaner, bunder nemlig i antallet af tommer og dermed kapaciteten på de rør, som LNG’en pumpes igennem fra tankbilerne over i skibets eget LNG-rørsystem.
”Vi var blevet stillet i udsigt fra gasleverandøren (norske Skangass AS, Red.), at den ugentlige mængde gas, vi skal have, ville kræve i alt syv til otte timers bunkring fordelt hen over ugen. Det har i stedet vist sig at kræve mellem 15 til 16 timer. Problemet er, at rørene fra tankbilerne kun er på to tommer,” forklarer Gert Balling.
Dermed kan der ikke bunkres den forventede mængde LNG ved Risavika-terminalen i Norge i det tidsrum om søndagen, hvor Stavangerfjord ligger over uden passagerer om bord. De norske myndigheder har nemlig, modsat de danske, endnu ikke givet deres tilladelse til, at der bunkres LNG, mens der er passagerer om bord.
Derfor køres nu væsentlige større mængder af LNG til Hirtshals end oprindeligt planlagt fra Skangass’ depot i Frederikstad de 350 km til Hirtshals. Tankbilstransporten sker via Stena Lines fragtrute mellem Gøteborg og Frederikshavn.
En transport, der i den nuværende situation, logistisk set, ellers var nærliggende for Fjord Line selv at udføre, da Skangass har et stort LNG-anlæg placeret i Risavika. Dette vil imidlertid være umuligt, da den nye Stavangerfjord slet ikke må sejle med den form for farlig last. Det må rederiets gamle ro/pax-færge, den nuværende Bergensfjord, imidlertid godt. Dog kun med et stærkt begrænset passagerantal om bord – et maksimum på omkring 45 passagerer i forhold til færgens kapacitet på normalt 840. Derfor er også denne løsning urealistisk.
Den øgede mængde LNG, som derfor skal bunkres i Hirtshals, i kombination med, at det også tager længere tid end forudset at bunkre LNG’en over i skibet, har nødvendiggjort ændringer i Stavangerfjords fartplaner. Ændringer, der foreløbigt gælder frem til udgangen af august måned.
”Vi har også lavet ændringer i bunkringsprocedurerne uden at gå på kompromis med sikkerheden, så her har vi hentet lidt ind på tiden. Ellers har vi valgt at vende skibet hurtigere i de andre havne samtidigt med, at vi heldigvis har godt med ekstra fartresurser på Stavangerfjord, så vi ganske enkelt sejler hurtigere end oprindeligt planlagt,” forklarer Gert Balling.
Back up i Hirtshals
Den nye midlertidige fartplan for Stavangerfjord giver 5 ½ timers ekstra havnetid i Hirtshals gennem ugen og en ny afgangstid til Stavanger/Bergen kl. 22.45 i stedet for den planlagte 21.00-afgang. Noget af den ekstra bunkringstid er indhentet ved, at Stavangerfjord nu ikke bunkrer fra én tankbil om morgen i Hirtshals mellem ankomsten fra Bergen/Stavanger og afgangen til Langesund. Og så igen én tankbil om aftenen. Nu bunkres der i stedet fra begge tankbiler under det forlængede aften-turn around, hvorved der spares forberedelsestid. Bl.a. skal rørsystemet kun blæses igennem med nitrogen én gang, når der tankes fra to tankbiler under samme anløb.
Den ønskede LNG-tank ved terminalen i Hirtshals skal ifølge Gert Balling også permanent indgå som en back up for rederiets LNG-forsyning. For selv om det dels er målet, at de norske myndigheder, i lighed med de danske, giver tilladelse til at bunkre LNG med passagerer om bord på Risavika-terminalen ved Stavanger. Og det dels er målet, at Skangass’ LNG-terminal i Risavika forbindes direkte med færgelejet med en seks tommer rørledning, som der i øjeblikket fra Skangass side af er indsendt en ansøgning om til de norske myndigheder, skal der ifølge Gert Balling på længere sigt være en back up-funktion til stede i Hirtshals.
”Vi skal altid være i stand til at kunne opretholde vores drift, også selv om der måtte forekomme et midlertidigt driftsstop på Skangass’ anlæg i Risavika,” understreger han.
Gert Balling mener ikke, at den nuværende situation, med den øgede transport af LNG til Hirtshals fra Frederikstad - endsige den langsigtede back up på dansk side, pt. kan løses med en dansk leverandør. ”Jeg ser i øjeblikket ingen dansk leverandør, der løbende kan leverer den mængde LNG, vi efterspørger,” siger han.
Fjord Lines anvendelse af en norsk LNG-leverandør i lyset af, at majoriteten af bunkringen nu indtil videre sker i Hirtshals, har fået flere medier til at påpege det miljømæssigt set uhensigtsmæssige i at fragte LNG’en de omkring 1.500 km ad landevejene fra Risavika via Sverige/Stena Line til Hirtshals. Særligt når Fjord Line markedsfører Stavangerfjord som ”grøn”, da den alene anvender det langt renere LNG i fremdriften i stedet for heavy fuel.
Imidlertid foregår tankbilstransporten som nævnt fra Skangass’ deport i Frederikstad, med under tre fjerdeles kortere afstand end de nævnte 1.500 km. Skangass oplyser i øvrigt, at forsyningen af LNG mellem hovedanlægget i Risavika og depotet i Frederikstad sker ad søvejen med den LNG-drevne LNG-feeder Coral Energy.
Hirtshals Havn har i forvejen konkrete planer om at etablere LNG-bunkringsfaciliteter på havnen, der skal være tilgængelig for alle havnens kunder. Disse planer ventes dog ikke gennemført før i 2015.
Endnu mangler nemlig de nødvendige tilladelser fra Hjørring Kommune og Beredskabsstyrelsen. Men planen er at afbøde de udfordringer, Fjord Line har oplevet med bunkringen af deres nye færge, siden den blev indsat 14. juli i år. På længere sigt skal tanken også udgøre en nødvendig back up for rederiet.
”Det optimale i den nuværende situation ville være, at vi havde en permanent tank ved lejet i Hirtshals som tankbiler løbende kunne holde fyldt, og hvorfra vi så kunne foretage en bunkring med den fulde kapacitet, som skibets eget seks tommers rørsystem giver mulighed for,” siger Gert Balling.
Problemetikken bag Fjord Lines udfordringer med bunkringen af LNG på Stavangerfjord, som har afstedkommet forsinkelser og ændrede fartplaner, bunder nemlig i antallet af tommer og dermed kapaciteten på de rør, som LNG’en pumpes igennem fra tankbilerne over i skibets eget LNG-rørsystem.
”Vi var blevet stillet i udsigt fra gasleverandøren (norske Skangass AS, Red.), at den ugentlige mængde gas, vi skal have, ville kræve i alt syv til otte timers bunkring fordelt hen over ugen. Det har i stedet vist sig at kræve mellem 15 til 16 timer. Problemet er, at rørene fra tankbilerne kun er på to tommer,” forklarer Gert Balling.
Dermed kan der ikke bunkres den forventede mængde LNG ved Risavika-terminalen i Norge i det tidsrum om søndagen, hvor Stavangerfjord ligger over uden passagerer om bord. De norske myndigheder har nemlig, modsat de danske, endnu ikke givet deres tilladelse til, at der bunkres LNG, mens der er passagerer om bord.
Derfor køres nu væsentlige større mængder af LNG til Hirtshals end oprindeligt planlagt fra Skangass’ depot i Frederikstad de 350 km til Hirtshals. Tankbilstransporten sker via Stena Lines fragtrute mellem Gøteborg og Frederikshavn.
En transport, der i den nuværende situation, logistisk set, ellers var nærliggende for Fjord Line selv at udføre, da Skangass har et stort LNG-anlæg placeret i Risavika. Dette vil imidlertid være umuligt, da den nye Stavangerfjord slet ikke må sejle med den form for farlig last. Det må rederiets gamle ro/pax-færge, den nuværende Bergensfjord, imidlertid godt. Dog kun med et stærkt begrænset passagerantal om bord – et maksimum på omkring 45 passagerer i forhold til færgens kapacitet på normalt 840. Derfor er også denne løsning urealistisk.
Den øgede mængde LNG, som derfor skal bunkres i Hirtshals, i kombination med, at det også tager længere tid end forudset at bunkre LNG’en over i skibet, har nødvendiggjort ændringer i Stavangerfjords fartplaner. Ændringer, der foreløbigt gælder frem til udgangen af august måned.
”Vi har også lavet ændringer i bunkringsprocedurerne uden at gå på kompromis med sikkerheden, så her har vi hentet lidt ind på tiden. Ellers har vi valgt at vende skibet hurtigere i de andre havne samtidigt med, at vi heldigvis har godt med ekstra fartresurser på Stavangerfjord, så vi ganske enkelt sejler hurtigere end oprindeligt planlagt,” forklarer Gert Balling.
Back up i Hirtshals
Den nye midlertidige fartplan for Stavangerfjord giver 5 ½ timers ekstra havnetid i Hirtshals gennem ugen og en ny afgangstid til Stavanger/Bergen kl. 22.45 i stedet for den planlagte 21.00-afgang. Noget af den ekstra bunkringstid er indhentet ved, at Stavangerfjord nu ikke bunkrer fra én tankbil om morgen i Hirtshals mellem ankomsten fra Bergen/Stavanger og afgangen til Langesund. Og så igen én tankbil om aftenen. Nu bunkres der i stedet fra begge tankbiler under det forlængede aften-turn around, hvorved der spares forberedelsestid. Bl.a. skal rørsystemet kun blæses igennem med nitrogen én gang, når der tankes fra to tankbiler under samme anløb.
Den ønskede LNG-tank ved terminalen i Hirtshals skal ifølge Gert Balling også permanent indgå som en back up for rederiets LNG-forsyning. For selv om det dels er målet, at de norske myndigheder, i lighed med de danske, giver tilladelse til at bunkre LNG med passagerer om bord på Risavika-terminalen ved Stavanger. Og det dels er målet, at Skangass’ LNG-terminal i Risavika forbindes direkte med færgelejet med en seks tommer rørledning, som der i øjeblikket fra Skangass side af er indsendt en ansøgning om til de norske myndigheder, skal der ifølge Gert Balling på længere sigt være en back up-funktion til stede i Hirtshals.
”Vi skal altid være i stand til at kunne opretholde vores drift, også selv om der måtte forekomme et midlertidigt driftsstop på Skangass’ anlæg i Risavika,” understreger han.
Gert Balling mener ikke, at den nuværende situation, med den øgede transport af LNG til Hirtshals fra Frederikstad - endsige den langsigtede back up på dansk side, pt. kan løses med en dansk leverandør. ”Jeg ser i øjeblikket ingen dansk leverandør, der løbende kan leverer den mængde LNG, vi efterspørger,” siger han.
Fjord Lines anvendelse af en norsk LNG-leverandør i lyset af, at majoriteten af bunkringen nu indtil videre sker i Hirtshals, har fået flere medier til at påpege det miljømæssigt set uhensigtsmæssige i at fragte LNG’en de omkring 1.500 km ad landevejene fra Risavika via Sverige/Stena Line til Hirtshals. Særligt når Fjord Line markedsfører Stavangerfjord som ”grøn”, da den alene anvender det langt renere LNG i fremdriften i stedet for heavy fuel.
Imidlertid foregår tankbilstransporten som nævnt fra Skangass’ deport i Frederikstad, med under tre fjerdeles kortere afstand end de nævnte 1.500 km. Skangass oplyser i øvrigt, at forsyningen af LNG mellem hovedanlægget i Risavika og depotet i Frederikstad sker ad søvejen med den LNG-drevne LNG-feeder Coral Energy.
Hirtshals Havn har i forvejen konkrete planer om at etablere LNG-bunkringsfaciliteter på havnen, der skal være tilgængelig for alle havnens kunder. Disse planer ventes dog ikke gennemført før i 2015.