23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Filippinsk færgekatastrofe trækker fokus

Det involverede fragtrederi (og spin offs) kan notere 51 ulykker siden 1972
Hvordan kunne det ske - igen? Og hvorfor bliver det ved med at ske? Det er det spørgsmål, man i dag kan se gentaget i både lokale medier og internationale søfartsmedier omkring færgen St. Thomas of Aquinos forlis forleden efter kollision med fragtskibet Sulpicio Express Siete, der kostede mindst 50 omkomne - og senest rapporteret et par og firs - stadigt savnede besætningsmedlemmer eller passagerer. Tallet er dog stadigt behæftiget med usikkerhed, idet der bl.a. ikke er konkrete meldinger om antallet af medbragte spæd- og småbørn på færgen.
 
Men nu er det mere ulykken og dens omstændigheder i sig sig selv, der bringes i fokus. Ikke mindst i lyset af, at det kun er den seneste i en længere række af lignende tilfælde i både Fillipinerne og Indonesien - der kun meget sporadiskhar kastet nye sikkerhedskrav af sig. Hverken på de internationale eller nationale scener. Og set i lyset af, at begge nationer (og naturligvis især Filippinerne) er leverandører af professionelle søfarende, skæmmer disse ulykker også landenes omdømme som søfartsnationer.
Ud fra tesen: Kan man ikke feje ordentligt for egen dør, hvordan kan man så gøre det for chefen...
 
Særligt er rederiet bag fragtskibet i øvrigt i fokus. Rederiet PSACC (tidligere Sulpicio Lines) har siden sin etablering i 1972 har været involveret i 51 ulykker med i alt 5.600 tab af menneskeliv noteret. Det værste var færgeulykken med rederiets Doná Paz, der krævede henved 4.300 menneskeliv. Historiens værste skibskatastrofe.
 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|