Ship management kan udvikle DK klyngen
De tekniske skibskompetencer skal beholdes i Danmark, for at vi kan fastholde værdien i den maritime klynge, siger forfatteren til ny rapport om ship management i Danmark.
Målet for Danmarks maritime klynge er verdensklasse. Hvis det mål skal nås, skal der også fokus på de tekniske ship management-kompetencer, som over de sidste årtier i stigende grad er blevet outsourcet til andre selskaber så langt væk som Hongkong og Singapore.
Det er vurderingen fra Per Nykjær Jensen, som gennem det sidste halvår har dykket ned i netop ship management-aktiviteterne i Danmark, eller rettere de mangelende aktiviteter i Danmark.
Indtil det dansk ledede, norsk ejede og Singapore-baserede Thome Ship Management åbnede et servicekontor i København i juni måned, var der ingen danske rendyrekede ship managementselskaber i den danske maritime klynge, og det kan være et problem for klyngens fremtid, siger Per Nykjær Jensen.
Danske rederier har gjort det selv
Mens danske rederier i mange årtier har svoret til egne tekniske afdelinger til at stå for vedligehold, daglig drift samt bemanding af skibene, er der nu i stigende grad en tendens til, at den slags opgaver lægges ud til tredjepartsselskaber langt fra Danmark og danske arbejdspladser.
”Hvis den udvikling fortsætter, vil det betyde, at der er færre job i den tekniske organisation i danske rederier, og det vil være svært for en dansk styrmand eller maskinmester at komme i land og få et job,” siger Per Nykjær Jensen.
Læs hele artiklen i seneste Søfart uge 35