Dansk Metals Maritime Afdeling har indgået overenskomst med rederiet DFDS for navigatører, der har stået uden overenskomstdækning siden forhandlingssammenbruddet for snart halvandet år siden mellem Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere.
”Vi giver medlemmer et solidt grundlag at komme videre på. Der har meget politik i forløbet, men jeg er glad for, at det er lykkedes nu, det bliver et kæmpe plus for navigatørerne,” siger John Ibsen til Søfart.
- Overenskomstens ikrafttrædelse: 1. september 2013
- Overstyrmænd opretholder indenfor rammerne af overenskomsten individuel lønforhandling og fortsætter den hyre, den enkelte har aftalt med rederiet.
- Juniorofficerer tilbagereguleres således, at den aftalte hyrestigning får virkning fra 1. april 2013.
- Styrmænd og overstyrmænd i DFDS omfattes nu også af aftalerne for Den Sociale Arbejdsmarkeds Fond, som er oprettet af rederiet og Dansk Metals Maritime Afdeling.
- Juniorofficerer vil ved nyansættelse blive omfattet af overenskomstens vilkår vedrørende frihedsoptjening, som ordningen indgået mellem DFDS og Maskinmestrenes Forening ved deres overenskomstfornyelse i 2012.
DFDS og DMMA planlægger at afholde informationsmøder i september/oktober for alle omfattede styrmænd og overstyrmænd. På møderne vil der blive informeret i detaljer om indholdet i overenskomsten, om baggrunden og mulighederne fremadrettet.
Opretholdelse af det kollektive aftalesystem
Det kollektive aftalesystem er en hjørnesten i Den Danske Model, og for DMMA er det særligt vigtigt, at det kollektive aftalesystem opretholdes på arbejdspladser, hvor vi har mange medlemmer ansat. I rederiet DFDS overenskomstdækker DMMA en lang række faggrupper, hvoraf en stor del er officerer som for eksempel business leaders og hovmestre. Det er derfor magtpåliggende for DMMA at udvide overenskomstområdet i DFDS til også at omfatte navigatører, således at dette system bevares.
Ved forhandlingssammenbruddet sidste år mellem Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening bortfaldt overenskomsterne og navigatørerne overgik til individuelle ansættelsesaftaler.
At en stor gruppe som navigatørerne stod uden kollektiv overenskomst og således var henvist til individuelle ansættelsesvilkår betød, at de kollektive aftaler for vore overenskomstansatte officerer fra DMMA har været i fare for at blive underlagt et stort pres fremover. Det har selvsagt været en både uholdbar og uacceptabel situation for DMMA og vore medlemmer.
Kilde: co-sea.dk