23948sdkhjf

Slut med færge mellem Aarhus og Kalundborg

Kattegatrutens kerneforretningsområde, lastbiltransport og førerløse biler, har i månedsvis været for nedadgående og været ramt af meget hård priskonkurrence.
Kattegatrutens forsøg på at finde nye kunder og forøge antallet af overførte enheder har ikke været tilstrækkeligt til at vende den negative udvikling, og den sidste sejlads bliver gennemført den 12. oktober.
 
Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
 
Store forskelle i lønninger, sociale omkostninger og arbejdstid for danske søfolk og østeuropæiske lastbilchauffører er sammen med cabotage reglerne og den generelle økonomiske situation i Danmark med til at gøre det umuligt for Kattegatruten at konkurrere på priser. 
 
„Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vognmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønomkostninger og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus ruten for disse firmaer,” siger operations manager Birte Dettmers ifølge pressemeddelelsen.
 
”Vi er meget kede af at vi er nødt til at nedlægge ruten fra den 12. oktober, men realistisk set er der ikke længere et behov for ruten,” siger Birte Dettmers. 
 
Hertil kommer de nye regler omkring svovl i brændstof på skibe, der træder i kraft til januar 2015. Dette vil kun gøre problemstillingen værre. Rederiet er herefter tvunget til at benytte dyrere brændstof eller ombygge skibets maskineri. Allerede i foråret 2012 talte vi offentligt om disse økonomiske problemer ved driften af linien. Selv ikke store omstruktureringer og besparelser har kunnet rette op på den økonomiske situation. Forskellen i pris i konkurrencen med storebæltsforbindelsen har betydet et faldende volumen i overførsler. 
„Derfor ser vi os ikke i stand til at kunne drive rederiet økonomisk fornuftigt i fremtiden. Alle fagforeninger var villige til at forhandle under hensyntagen til den aktuelle situation mens alle forsøg på at komme i dialog med Transportministeriet er mislykkedes. Vi har siden foråret 2012 forsøgt at udtrykke vores bekymring og komme med forslag men fire gange siden måttet se møder med Transportministeriet blive udskudt, senest mødet som var planlagt til i dag den 12. september. Dette får os til at konkludere at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten.” 
 
Det Flensborgbaserede FRS-Group, hvor Kattegatruten hører til, vil investere yderligere 38 millioner danske kroner i at opgradere skibet Kattegat. Med denne store investering vil skibet blive i stand til at sejle i internationalt farvand. 
 
”Vi ser større økonomiske muligheder i at have skibet på det internationale marked end der vil være ved at blive ved med at sejle i danske farvande”. Siger Birte Dettmers. Kattegat bliver sejlet til Spanien hvor FRS-Group vil udvide sit i forvejen succesfulde engagement. Alle danske ansatte på Kattegat vil få chancen for at søge job ved FRS Group, når den som det forventes kommer i fart mellem Spanien og Marokko. ”For nogle ansatte har vi konkrete ideer til hvordan de kan integreres bl.a. i den tyske del af rederiet.” 
Kattegatruten var det eneste 100% privatejede rederi, som ikke få subvention eller andre former for tilskud, i den danske indenrigs færgefart. Det får os til at tænke at der ikke er plads til et privatejet rederi i dansk indenrigs færgefart. 
Vi har prøvet at redde denne linie med en fantastisk indsats fra vores team i Danmark og en investering på mange millioner kroner. Alligevel er udviklingen og de fremtidige udsigter klare så vi er nødt til at give op."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095