23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Monjasa: LNG i Danmark kræver øget politisk bevågenhed

Med markant højere danske afgifter på naturgas end vores nabolande, kræver det politiske tiltag, før LNG-bunkers for alvor får fat blandt indenlandske redere, mener bunkerleverandøren Monjasa.
Et højt afgiftsniveau i Danmark gør det svært for LNG at slå igennem på det danske hjemmemarked som et mere miljørigtigt alternativ til de traditionelle olieprodukter, der fra 2015 giver problemer i forhold til tilladte emissioner. Sådan lyder vurderingen fra den danske bunkerleverandør Monjasa.
 
Der er mange hindringer for, at flydende afkølet naturgas – LNG - for alvor bryder gennem lydmuren og bliver et etableret alternativt bunkerfuel. Mangel på anvendelige havneanlæg, dyre tankenheder, få skibe med brugbar tankkapacitet og ikke mindst et uklart marked for skibe designet til LNG-brændstof er oftest nævnt som de store udfordringer. Til trods for de hindringer, er der grøde i LNG-udviklingen i vores naboland.
 
Men et dansk afgiftsniveau på industriel naturgas, der ifølge de seneste tal fra det europæiske statistiske bureau EUROSTAT ligger op til 50 pct. over afgifterne i vores nabolande som Tyskland, Polen og Sverige, gør det kommercielt svært at levere en konkurrencedygtig LNG-bunker fra Danmark til danske afgiftsbelagte kunder.
 
”For indenrigsskibsfarten med mindre færger og andre mindre danske skibe er man nødt til fra politisk hold at se på de afgifter, for de er væsentligt højere end andre steder,” siger Anders Østergaard, CEO og medstifter af det Fredericia-baserede bunkerselskab Monjasa.
 
Læs mere i Søfart fredag
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094