23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En innovativ cocktail – maritim industrispecialisering

Faggrænser og kulturer nedbrydes, siger Pia Ankerstjerne, direktør for MARTEC
























































Samarbejdet mellem Aalborg Universitet og MARTEC om en fælles maritim specialisering for ingeniør-og maskinmesterstuderende er tilendebragt af de første studerende med et projektarbejde for Karstensens Skibsværft i Skagen.   Studerende fra Aalborg universitet og MARTEC knyttes sammen gennem fælles undervisning og projektarbejde på ét semester i uddannelsen, med henblik på at styrke udvalgte fagområder inden for maritime problemstillinger og herigennem skabe en innovativ cocktail ved at kombinere den praktiske polytekniske maskinmester med den specialiserede teoretiske ingeniør i et afsluttende projektarbejde.   Det første forløb blev gennemført i foråret 2013, og evalueringen var tilfredsstillende med plads til forbedringer. Det giver nu anledning til nogle justeringer, hvorefter den maritime specialisering tilbydes MARTECs maskinmesterstuderende på 8. semester igen i foråret 2014.   Det er et vigtigt, at semesterets projektarbejde udføres for eller sker i samarbejde med en maritim virksomhed.  Projektarbejdets problemstilling skal både have erhvervsøkonomisk betydning, være teoretisk udfordrede og helst involvere flere tekniske fagområder. Derved udfordres de studerende på alle niveauer gennem en kombination af af praktik, teori og forretning.   Maritime tekniske problemstillinger er ofte af tværfaglig karakter og frem for at sætte en ”ny” uddannelse i søen, er samarbejdet om den maritime specialisering et skridt på vejen til at kombinere sig til en ”T-shaped maritim ingeniør”. De studerede skal have en forsmag på styrken i at kombinere dyb ekspertise med bred viden.   At kombinere professionsuddannelsen med universitetsuddannelsen har en række andre fordele;   a) der er få omkostninger forbundet med at sætte i gang   b) faggrænser og kulturer nedbrydes   c) mulighed for innovation gennem relevant projektarbejde opstår helt naturligt og   d) der etableres større sammenhæng i uddannelsessystemet   Der har været udfordringer med at etablere den maritime specialisering.  Blandt andet viste det sig at være en ”stor mundfuld” for de studerende på maskinmesteruddannelsen at tilpasse sig universitets forelæsninger/selvstudiekultur. Det krævede også villighed og fleksibilitet at få fag/forelæsninger passet ind i institutionernes tids- og lektionsplaner. Ud over vigtigheden af det de studerende rent fagligt har fået ud af specialeforløbet, er det som nævnt nok så vigtigt, at de har stiftet bekendtskab med universitetsverdenen og studieformen på Aalborg Universitet. Herigennem har de fået en forsmag og måske en appetitvækker på, hvad det vil betyde for dem at bygge en kandidatgrad ovenpå deres professionsbacheloruddannelse.   I det første forløb på den nye specialeretning deltog fire maskinmesterstuderende fra MARTEC, der bl.a. inkluderede deltagelse i kurset ”Statik og anvendt styrkelære” på Aalborg Universitet og projektarbejde om fremdrivningssystemer på Karstensens Skibsværft i Skagen.   Evalueringen omkring forløbet var positiv fra studerende, institutioner og Karstensens Skibsværft.   Tværfaglighed kombineret med relevante spidskompetencer (T-shaped) har været debatteret og efterlyst af den maritime branche igennem de senere år og information herom kan findes i ATV-rapporten ”Fremtidens Maritime Ingeniøruddannelse."   Samarbejdet mellem AAU og MARTEC rummer en række andre initiativer. Blandt andet arbejdes der med at supplere den maritime specialisering på bachelorforløbet, med en master-uddannelse inden for Maritim Technology.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125