23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Axis Offshore skibe bestilt på spekulation

Med en underskrift på endnu et kinesisk bygget offshore semi-submersible ”hotel”-skib uden kunder i baghånden satser Axis Offshore på en gylden fremtid for nye moderne floteller.
















































Axis Offshore tror på en fortsat positiv udvikling i offshoremarkedet. Med milliardinvesteringer og stor rekrutteringsiver er selskabet i gang med at udvikle organisationen til en fremtid med forhåbninger om fortsat stor offshoreaktivitet.   Den seneste investering i endnu et flydende hotelskib, et såkaldt flotel, til offshore olie- og gassektoren løber op i godt 1,2 mia. danske kroner og er det dansk-norske selskabs andet hotelskib i samme serie, hvor Axis Offshore har option på yderligere to nybygninger fra Cosco-værftet i Kina.   Begge hotelskibe er bygget på, hvad man i markedstermer kalder spekulation, da de to skibe ikke er bakket op af en længere eller korterevarende kundekontrakt, når de bliver leveret i 2015. Det står i skarp kontrast til et andet dansk offshorerederi, Maersk Drilling, som netop har bestilt et boreskib til levering i 2016, men bakket op af længerevarende kontrakter i Nordsøen, hvor også Axis Offshore forventer at operere.   Direktør for Axis Offshore Jesper Kragh Andresen vedkender sig, at Axis Offshores skibe er bygget på spekulation og forventning om gode tider fremover, men ser omvendt ikke noget odiøst i den satsning. Logikken i markedet   ”Det følger logisk af naturen i vores marked. Især i Nordsøen har man et spotmarked med forholdsvis korte kontrakter. Så selvom man byggede mod en kontrakt, ville den ikke være mere end 12 måneder,” siger Jesper Kragh Andresen.   Axis Offshores spekulation i det specielle flotel-marked synes også at være ganske velkalkuleret, når man ser nærmere på udbuddet af floteller egnet til de barske operationsforhold, som er dagligdagen i Nordsøen og Norskehavet.   Markedet viser i dag en fornuftig balance mellem udbud og efterspørgsel, som i dagens marked giver en dagsrate på mellem 250.000 og 350.000 dollars, og kurven peger opad og over 350.000 dollars per dag, viser tal fra Axis Offshore.   En udvikling, der primært skyldes, at flåden af hotelskibe i højere og højere grad bliver opdelt i gamle skibe og nye, moderne skibe, forklarer direktøren.   ”Skruer man tiden frem til 2015 og kigger på Nordsøen, så vil man se, at halvdelen af flotellerne er 30 år gamle eller ældre, mens resten er under fem år gamle,” siger Jesper Kragh Andresen, som også ser en øget efterspørgsel efter de nye, moderne skibe med højere standarder for komfort og sikkerhed. Singapore, København, Kina og Rio   Axis Offshore blev etableret i sommeren 2012 som et selvstændigt selskab med rederiet J. Lauritzen og den norske kapitalfond HitecVision med hver sin halvpart. Siden efteråret 2012 er organisationen vokset fra 26 medarbejdere til i dag at være 80 medarbejdere fordelt på hovedkontoret i Singapore, operationskontoret i København, værftsorganisationen i Kina og driftskontoret i Rio de Janeiro.   Kaldet af optionen på skib nummer to i serien af floteller muliggør også en tredje og fjerde option fra Cosco-værftet, men hvorvidt de optioner reelt bliver til virkelighed for Axis Offshore, vil Jesper Kragh Andresen dog ikke bekræfte.   ”Optionerne kan kaldes til enhver tid inden for de næste to år, men det er for tidligt at sige noget om dem endnu. Nu fokuserer vi i første omgang på de to, vi har under bygning.”
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125