23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Color Line løfter scrubber-option hos Wärtsilä

Wärtsilä har nu sikret sig ordren på i alt fire open loop scrupper-anlæg til Color Lines nyere færger.
Det norske færgerederi Color Line, bl.a. med ruter mellem Hirtshals og Sydnorge, har løftet optionen på yderligere tre scrubber-anlæg fra Wärtsilä. Der er tale om optioner, indgået i forbindelse med kontrakten på et såkaldt open loop scrupper-anlæg til ro/pax-færgen SuperSpeed 2 tilbage i juni i år.

De yderligere tre anlæg er til rederiets nyere skibe; SuperSpeed 1, der sammen med SuperSpeed 2 anvendes i Danmarkstrafikken, samt de to store cruisefærger på ruten mellem Oslo og Kiel, Color Fantasy og Color Magic. Alle fire færger er fra Color Lines flådefornyelsesprogram, der fandt sted i perioden 2004 til 2008.

Rederiets øvrige to færger, som anvendes på ruten Sandefjord – Strømstad, er ikke indbefattet af Color Lines samlede investeringer på 250 mio. NOK, der skal forberede færgeruterne til de kommende ECA-regler fra 2015. De to Sandefjord – Strømstad-færger er fra henholdsvis 1971 og 1985. Sidstnævnte er i øvrigt identisk med den tidligere Aarhus – Kalundborg-færgen Peder Paars.

De fire færger, som skal have installeret Wärtsiläs open loop scrupper-anlæg er alle udstyrede med diesel-mekaniske-fremdriftsanlæg, hvert bestående af fire Wärtsilä, henholdsvis 8- og 9-cylindrede, medium speed-motorer.

De to aldrende færger mellem Sandefjord – Strømstad vil fra 1. januar 2015 overgå fra heavy fuel til en let marinediesel, der holder sig inden for ECA-grænseværdierne for svovl på 0,1 pct.

Ifølge Wärtsilä anvender open loop scrupper-anlægget havvand til at fjerne SOx (svovlet) fra udstødsgassen, der føres gennem et system, hvor den sprayes med havvand gennem tre forskellige stadier. Svovloxiderne i udstødsgassen reagerer med havvandet ved at blive til svovlsyre. Denne bliver så neutraliseret alene via havvandets alkaliske egenskaber. Derfor skal scrubber-anlægget ikke have tilført kemikalier for at holde processen i gang.


Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.084