Med budgetmål for 2013 på op mod 50 pct. vækst i forhold til 2012 er verdens tre største skibsværfter (Hyundai, Samsung og Daewoo) ambitiøse og positive fremadrettet. Og den gode nyhed er, at de ser ud til at nå årets mål. Ikke mindste på grund af det stigende antal ordrer inden for offshoreindustrien.
Danske virksomheder oplever, at deres split mellem marine og offshore er gået fra 80/20 til omtrent 30/70 over de sidste par års forretning i Sydkorea,” siger business manager Mark Lerche fra Sydkorea.
At Sydkorea og Danmark ser positivt på samarbejdet fremgår tydeligt i denne uge, hvor en officiel koreansk delegation er på besøg i Søfartsstyrelsen for at tale fortsat maritimt politiske samarbejde og muligheder, mens de danske virksomheder arbejder kommercielt ude hos kunderne i Busan.
"Det øgede antal og værdi af offshorekonstruktioner og diverse typer af supplyskibe i de koreanske ordrebøger er en rigtig interessant udvikling for de danske leverandører. Det betyder, at vi i Danish Marine Group og Danish Offshore Energy Group planlægger et fælles fremstød med værftsbesøg i Sydkorea til foråret, for at komme tættere på den udvikling," fortæller Mark Lerche fra Danish Marine Group.
"Indtil videre er det stadig europæiske og amerikanske designs, der bruges til offshorekonstruktionerne, men på et tidspunkt kan koreanerne også det selv, og så er det med at kende de rigtige fra starten - det er bl.a. det, som Kormarine og et dedikeret dansk delegationsfremstød til foråret skal bruges til".
De danske virksomheder på den danske Nationalstand på Kormarine er:
- C. C. Jensen
- Clorius Controls
- Daniamant
- Danish Marine Group
- DESMI
- Ellehammer
- Green Instruments
- Hoyer Motors
- Ironpump
- Rockwool
- Viking Life-Saving Equipment