Danske Maritime: Gode muligheder på det canadiske marked
Danske Maritime ser gode muligheder for danske maritime virksomheder i Canada, bl.a. fordi vi har en række kompetencer, som canadierne ikke besidder.
Interessante muligheder
Godt internationalt ry
Bygges op fra bunden
Den canadiske 'National Shipbuilding Procurement Strategy' (NSP) blev annonceret i juni 2010 og indebærer en langsigtet strategi om at forny Canadas føderale flåde i løbet af de næste 20-30 år. Skibsbygningsstrategien har et samlet budget på 33 mia. canadiske dollars, og fartøjerne i byggeprogrammet skal bygges på to canadiske værfter. Her kan danske maritime underleverandører komme ind i billedet, og det er en meget positiv direktør for brancheforeningen Danske Maritime, der netop er hjemvendt fra en delegationsrejse til Halifax og Vancouver i Canada. Af de midler, der skal anvendes til fornyelse af flåden, går kun en del til de to nationale skibsværfter. Resten vil strømme til den bredere marineindustri, herunder leverandører af udstyr, virksomheder inden for design og projektledelse etc. Det udgør interessante markedsmuligheder for danske maritime leverandører, hvilket var en væsentlig baggrund for direktør Jenny Braat og en række af Danske Maritimes medlemmer, der søgte mod at styrke eksisterende og skabe nye strategiske forretningsalliancer og forretningssamarbejder mellem Danmark og Canada på det maritime område. ”Det er vigtigt, at vi fra dansk side fastholder, at vi har kompetencer til at bygge skibe af en vis størrelse,” siger direktør Jenny Braat til Søfart. I begyndelsen af 2013 vandt OMT en stor kontrakt om designudvikling for otte offshore arktiske patruljebåde til NSP-programmet. Den strategiske alliance bygger videre på denne succes, og delegationsrejsen var en del af indsatsen for at positionere danske virksomheder, dansk know-how og dansk innovation til NSP-programmet. Repræsentanter fra virksomhederne Emerson Process Management, Hempel, Karstensens Skibsværft, Lyngsø Marine, OMT og Terma var blandt de danske deltagere i delegationsrejsen. ”Canadierne har ikke de kompetencer, som vi har inden for skibsbygning. For en lang række danske virksomheder er der grobund for en god forretning. At man fra dansk side har et godt internationalt ry inden for maritimt udstyr, design og systemer betyder, at vi har en god mulighed for at træde ind på nye vækstmarkeder som det i Canada. I Danmark har vi virksomheder, der tilsammen kan levere alle komponenter til et skib, og et nært strategisk samarbejde med Canada betyder øgede muligheder for omfattende leverancer til deres nationale skibsbygningsprogram,” siger Jenny Braat. ”En række danske virksomheder kom i tættere dialog med canadierne, og jeg registrerede, at en canadisk virksomhed ytrede ønske om at etablere sig i Danmark,” forklarer direktøren. En af udfordringerne ved at samarbejde med Canada ligger i deres ”local content”-princip, som lidt forenklet betyder, at der skal være 100 pct. udveksling af eksport-import. ”Det er vigtigt, at danske virksomheder tænker det ind i deres måde at arbejde på, ligesom Danmark fra officielt hold bør overveje, hvordan disse modkøbskrav bliver mødt på en hensigtsmæssig måde,” siger Jenny Braat, der glæder sig over, at hun med rejsen har indledt et spændende politisk samarbejde bl.a. om IMO-problematik, og hun ser med optimisme på, at virksomhederne har stiftet nogle interessante kontakter. ”Det bliver spændende at se, hvordan der kommer noget forretning ud af besøget. Det har været en tur, der har sat skub i tingene,” siger hun. Delegationsrejsen var planlagt i et samarbejde mellem Eksportrådet, Naval Team Danmark, Danske Maritime og repræsentanter fra de canadiske myndigheder. Delegationen var bl.a. ude at se det canadiske værft Seaspan og besøgte også den canadiske kystvagt i Vancouver, hvor den deltog i en lille tur i et af kystvagtens luftbårne skibe. ”Det er interessant, at man i Canada har valgt at investere massivt i skibsbygning. De to værfter skal stort set bygges op fra bunden for at løse opgaverne. Det gør man, fordi man anser det som vigtigt, at landet kan producere de forsvarsfartøjer, der er behov for. Sikkerhedsaspektet er selvfølgelig en væsentlig faktor, når man vælger, at selve skibsbygningen skal foregå i Canada og ikke i et andet land. Det er tankevækkende, at sikkerhedsperspektivet herhjemme kommer lidt i baggrunden for et ønske om altid at løse en opgave billigst muligt. Det er vigtigt, at Danmark, som har vigtige kyststrækninger, prioriterer at fastholde de nødvendige kompetencer, så at vi selv kan løse opgaver som at bygge, reparere og vedligeholde forsvarets skibe. Det er vi desværre ikke gode nok til at huske på herhjemme,” siger Jenny Braat.