23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kritik af beredskabet i Nordsøen

Det danske fiskerierhverv rejser kritik af søredningsberedskabet i Nordsøen. De er ikke tilfredse med flådesammensætningen.












Skibet er klar









Løbet er kørt

























Læs også:










  • Efter en EU-licitation kontraherede det daværende Fiskeridirektoratet i vinteren 2007 et nyt rednings- og fiskeriinspektionsskib hos det spanske værft Astilleros M. Cies til i alt 110 mio. kr. til levering i 2009. Nybygningen skulle afløse det daværende rednings- og fiskeriinspektionsskib Nordsøen, bygget helt tilbage i 1968.
  •  
  • Produktionen på Astilleros M. Cies blev imidlertid forstyrret på grund af en kombination af den internationale finanskrise og uroligheder på det spanske arbejdsmarked forårsaget af for store privatiseringer på værftsområdet. Så da værftet langtfra havde færdiggjort skibet ved leveringsterminen i 2009, opsagde Fiskeridirektoratet året efter kontrakten.
  •  
  • Kontrakten blev imidlertid genforhandlet med et nyt værft, det nuværende. Men ifølge NarturErhverstyrelsen, der nu har overtaget kontrahent-rollen fra Fiskeridirektoratet, lykkedes det heller ikke her at få skibet færdiggjort i henhold til de stillede specifikationer.
  • Efter flere udsættelser overskred det nye værft 1. september 2011 den ultimative deadline sat i den nye kontrakt. NarturErhverstyrelsen sonderede imidlertid alternative muligheder for at få færdiggjort skibet frem til starten af 2012, hvor der blev indledt en voldgiftssag mod de garantistillende spanske banker.
  • Samtidigt blev en ny flådekonstellation, der bl.a. indbefattede en opgradering af rednings- og fiskeriinspektionsskibet Vestkysten, en gen-aktivering af den oplagte Havørnen samt en udfasning af den gamle Nordsøen gennemført i starten af 2013.
  • I efteråret 2013 blev der indgået forlig i voldgiftssagen, hvilket medførte, at NarturErhverstyrelsen (den danske stat) fik i alt 135 mio. kr. tilbage fra de garantistillende banker. Dermed blev ikke alene de indbetalte rater for i alt 100 mio. kr. tilbagebetalt, men de 35 mio. kr., der var påløbet i renter, kunne ydermere dække udgifterne til projektering og byggetilsyn på den aldrig leverede nybygning.
  • Værftet har nu sat skibet til salg. 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156