BIMCO analyserer tankmarkedet
Energiverdenen går gennem nogle fundamentale ændringer, som, kombineret med overkapacitet, gør livet udfordrende. Et kortvarigt potentiale i olieprodukthandel kan dog skimtes.
Markedsforventning
Rateforventning:
Det er den dynamiske natur i produkttankmarkedet, hvor raffinaderiplacering, specifikke lokale markedsforhold og arbitrage-muligheder er i konstant bevægelse, og en hovedhandelsrute kan blive ubetydelig på et minut. Den atlantiske benzin-arbitragehandel har stadig betydning, men fronthaul er i disse dage på diesel til Europa. Eksportdedikerede raffinaderier i Mellemøsten kommer hurtigt ind på markedet med nye forsyninger af mange olieprodukter. Til sidst kan store udsving i værdien af lokale valutaer åbne arbitrage-muligheder, hvor de ikke tidligere var til stede. På LR1 og LR2 fra Ras Tanura til Yokohama har hektisk aktivitet efter en pludselig og stærk efterspørgsel efter destillater løftet raterne fra næsten ingenting til 15.000 dollars per dag. Der kom også efterspørgsel fra Østafrika, som løftede raterne på de ruter tilsvarende hurtigt. Over september måned var halvdelen af stigningen tabt igen, og raterne driver nu sydpå og passerer 7.000 dollars per dag-mærket. For råolietankforretningen vil de dårlige tider ikke stoppe. Smerten er centreret omkring det skarpe fald i long haul-import til USA, som har bragt VLCC-indtjeningen på USA-handlerne helt i bund. Selvom den indenlandske produktion i USA mest driver de vestafrikanske importer ud af markedet, har det en effekt på hele markedet, som kan ses på TD1, der repræsenterer US-import fra den Persiske Golf. Det nye udbud af produkttankskibe har medført en flådetilvækst på 2,5 pct. for året indtil nu, mens skrotningsraterne fortsætter på uentusiastiske niveauer med blot 32 olietankskibe taget ud af aktiv service siden januar 2013. BIMCO forventer, at et forbedret fragtmarked sandsynligvis vil holde skrotningsniveauet lavt for de kommende år, og at den nuværende optimisme får det til at holde stik. Produkttankkontraheringen har været hektisk i 2013. Med 106 nybygningskontrakter er der allerede blevet bestilt flere produkttankskibe i år end hele sidste år med 101 kontraheringer. Vintermarkedet er snart over os, og den første positive indikation, vi nok kommer til at se, er lageropbygning af fyringsolie på den nordlige halvkugle. Lave lagerbeholdinger på den amerikanske østkyst, langs golfkysten samt en efterspørgsel efter lav-svovlholdig fyringsolie forventes at føre til et stramt marked denne vinter. Prognosen fra National Ocean and Athmospheric Administration (NOAA) indikerer en 70 pct. risiko for en atlantisk orkansæson, som er højere end normalt. Det betyder, at 2013 sandsynligvis kommer til at byde på betydelige forsyningsafbrydelser, ligesom den ekstreme 2012-sæson, hvor orkanen Sandy var den mest ødelæggende. For LR1 og LR2 er det store spørgsmål, om de kan gentage det, de gjorde sidste år. Fjerde kvartal af 2012 var temmelig ekstraordinært med en daglig gennemsnitlig rate på henholdsvis 19.000 dollars og 22.000 dollars per dag, niveauer ikke set siden 2008. De første oktoberrater giver grund til optimisme. BIMCO forventer, at indtjeningen på LR1- og LR2-nøgleruter fra den Arabiske Golf til Japan kan vise en positiv udvikling i fjerde kvartal, men ikke på niveau med sidste års stærke præstationer, i intervallet 10.000 dollars til 18.000 dollars per dag. Handysizeraterne kan blive forbedret af amerikansk efterspørgsel fra de nuværende lave niveauer til 7.000-14.000 dollars per dag. MR-gennemsnitsraterne forventes at blive styrket og tage nogle ”dirty” laster også. For de kommende to måneder forventer BIMCO rater mellem 11.000 dollars og 17.000 dollars per dag.