Northern Offshore Services tog i sidste måned levering af sin 13. nybygning til flåden, der i dag er på 18 enheder, hvoraf de 15 er under dansk flag. Siden starten for fem-seks år siden i Sverige har de to primære leverandører af tonnage, altid aluminiumskatamaraner, til rederiets ekspansion været henholdsvis engelske South Boats Special Projects på Isle of Wight og norske Grovfjord Mek Verksted AS. Den seneste nybygning Carrier, der også er rederiets hidtil største, er imidlertid bygget i Singapore hos den multinationale hollandske værftskoncern Damen.
CEO i Northern Offshore Services, David Kristensson, forklarer, at der længe har foregået en dialog mellem rederiet og hollænderne, som gerne vil markere sig som værft og skibsdesigner på det store nordeuropæiske offshore vind tonnagemarked.
”Vi har selv sammen med Grovfjord i Norge udviklet vores seks nuværende A-klassefartøjer. Derfor er det interessant for os at udvide horisonten lidt ved at teste et helt andet design som Damens. Så vi valgte til sidst at købe et af deres skibe,” siger David Kristensson.
Med Carrier har Damen foreløbigt leveret 17 enheder af deres bud på et service- og crewfartøj til offshore vind-branchen. Serien lanceres under navnet ”DAMEN Twin Axe – Fast Crew Supplier 2610”. Foreløbigt er der ét andet fartøj i serien under dansk flag, nemlig Seagull, der opereres af et andet Esbjerg-rederi, World Marine Offshore. Men serien er rigt repræsenteret langs crewbåds-kajen i Esbjerg, hvor også flere engelske operatører i øjeblikket har basehavn.
Se billeder fra Carrier i galleriet til højre
Med den store ekspansion og konstant stigende krav fra industrien til tonnagen har mange af operatørerne i de seneste fem-seks år, sammen med danske og udenlandske værfter, udviklet deres egne skibsdesign. Spørges der ind til baggrunden for de individuelle design, som er meget forskellige fra operatør til operatør, er svaret altid hos den enkelte reder, at de mener, at netop deres design er det bedste i forhold til det, offshore vind-branchen kræver af et crew- og servicefartøj i dag. Dette nikker David Kristensson genkendende til og erkender samtidigt, at han er af samme mening: at Northern Offshore Services har den rette tonnage til industriens behov. Rederiets egen tonnage-evolution, der først og fremmest er foregået i samarbejde med Grovfjord Mek Verksted, føres næste år videre af en væsentligt mere avanceret Developer-klasse, der bl.a. introducerer fire hovedmotorer i flåden.
Dobbelt økse
Om Damen også kan være på vej til at blive fast tonnageleverandør til Northern Offshore Services, afhænger formentligt af den kommende tids driftserfaring med Carrier. Nybygningen er i øjeblikket beskæftiget på tysk sokkel ved Global Tech 1-parken omkring 100 sømil fra Esbjerg. Her sejler Carrier montører mellem et kabel- og indkvarteringsfartøj og de enkelte møllefundamenter i forbindelse med etableringen af parkens undersøiske kabelnetværk. I lighed med de fleste andre crew- og servicefartøjer, beskæftiget på tysk sokkel fra basehavnen i Esbjerg, foregår der sjældent crew transfers helt fra basehavnen grundet den op til fem timer lange transfer. I stedet er fartøjet oftest ude på parken i op til en uge ad gangen, hvor det alene transporterer montører med udgangspunkt fra indkvarteringsfartøjet på sitet. Esbjerg bruges således mest til driftsmæssige stopover i forbindelse med bunkring, proviantering, reparationer og besætningsskift.
Carrier kan sejles af helt ned til to mand, men i den nuværende charter med on-site standby i op til en uge ad gangen er besætningen på fem mand inklusive en maskinmester, som der er særligt krav om på tysk sokkel. Besætningen deler tre kamre, et lille pantry samt et relativt stort og meget lyst dagrum og alternativt pantry i forlængelse af styrehuset agterud. Det meget store styrehus rummer også skibskontoret. Damen kan levere fartøjerne i serien med forskellige konfigurationer i apteringen. Carrier har således sin passagersalon med 12 siddepladser og tilstødende garderobe og toilet på hoveddækket i styrbord side.
Portræt af Northern Offshore Services
Flere nye skrogdesign som bl.a. Ulsteins X-Bow gør i disse år op med den mere traditionelle udhængende stævn. Damen kalder sin nye, helt rette stævnkonstruktion for Twin Axe. Twin, da der jo er tale om en katamaran, og axe, der er det engelske ord for økse. DAMEN betegner designet som resultatet for et omfattende udviklingsarbejde med det mål at øge søegenskaberne i et større vejrvindue og dermed, som en sidegevinst, også at nedbringe bunkerforbruget. Da Søfart besøgte Carrier i Esbjerg havde vejret endnu ikke nået at vise tænder efter leveringen, andet end under hjemsejladsen fra Holland, som bød på op til tre meter høje bølger. Det klarede Carrier ifølge besætningen med bravur.
Carriers grundlæggende funktion som transfer-fartøj foregår via bådlandingen i forskibet. Her er dækket mellem de to skrog erstattet af et skridsikkert gitterdæk. Dermed mindskes effekten fra bølge-slamming fra søen under sejlads, da bølgeenergien ikke spærres inde mellem de to skrog. Carrier er udrustet med en passiv gummifjeder. Fremdriften er diesel-mekanisk fra to hovedmotorer, én i hvert skrog, koblet via gear på hver én fixed pitch-propeller.
Læs også:
Nybygning til Northern Offshore Services
Fakta om Carrier
Kilde: Dansk Illustreret Skibsliste 2014
CEO i Northern Offshore Services, David Kristensson, forklarer, at der længe har foregået en dialog mellem rederiet og hollænderne, som gerne vil markere sig som værft og skibsdesigner på det store nordeuropæiske offshore vind tonnagemarked.
”Vi har selv sammen med Grovfjord i Norge udviklet vores seks nuværende A-klassefartøjer. Derfor er det interessant for os at udvide horisonten lidt ved at teste et helt andet design som Damens. Så vi valgte til sidst at købe et af deres skibe,” siger David Kristensson.
Med Carrier har Damen foreløbigt leveret 17 enheder af deres bud på et service- og crewfartøj til offshore vind-branchen. Serien lanceres under navnet ”DAMEN Twin Axe – Fast Crew Supplier 2610”. Foreløbigt er der ét andet fartøj i serien under dansk flag, nemlig Seagull, der opereres af et andet Esbjerg-rederi, World Marine Offshore. Men serien er rigt repræsenteret langs crewbåds-kajen i Esbjerg, hvor også flere engelske operatører i øjeblikket har basehavn.
Se billeder fra Carrier i galleriet til højre
Med den store ekspansion og konstant stigende krav fra industrien til tonnagen har mange af operatørerne i de seneste fem-seks år, sammen med danske og udenlandske værfter, udviklet deres egne skibsdesign. Spørges der ind til baggrunden for de individuelle design, som er meget forskellige fra operatør til operatør, er svaret altid hos den enkelte reder, at de mener, at netop deres design er det bedste i forhold til det, offshore vind-branchen kræver af et crew- og servicefartøj i dag. Dette nikker David Kristensson genkendende til og erkender samtidigt, at han er af samme mening: at Northern Offshore Services har den rette tonnage til industriens behov. Rederiets egen tonnage-evolution, der først og fremmest er foregået i samarbejde med Grovfjord Mek Verksted, føres næste år videre af en væsentligt mere avanceret Developer-klasse, der bl.a. introducerer fire hovedmotorer i flåden.
Dobbelt økse
Om Damen også kan være på vej til at blive fast tonnageleverandør til Northern Offshore Services, afhænger formentligt af den kommende tids driftserfaring med Carrier. Nybygningen er i øjeblikket beskæftiget på tysk sokkel ved Global Tech 1-parken omkring 100 sømil fra Esbjerg. Her sejler Carrier montører mellem et kabel- og indkvarteringsfartøj og de enkelte møllefundamenter i forbindelse med etableringen af parkens undersøiske kabelnetværk. I lighed med de fleste andre crew- og servicefartøjer, beskæftiget på tysk sokkel fra basehavnen i Esbjerg, foregår der sjældent crew transfers helt fra basehavnen grundet den op til fem timer lange transfer. I stedet er fartøjet oftest ude på parken i op til en uge ad gangen, hvor det alene transporterer montører med udgangspunkt fra indkvarteringsfartøjet på sitet. Esbjerg bruges således mest til driftsmæssige stopover i forbindelse med bunkring, proviantering, reparationer og besætningsskift.
Carrier kan sejles af helt ned til to mand, men i den nuværende charter med on-site standby i op til en uge ad gangen er besætningen på fem mand inklusive en maskinmester, som der er særligt krav om på tysk sokkel. Besætningen deler tre kamre, et lille pantry samt et relativt stort og meget lyst dagrum og alternativt pantry i forlængelse af styrehuset agterud. Det meget store styrehus rummer også skibskontoret. Damen kan levere fartøjerne i serien med forskellige konfigurationer i apteringen. Carrier har således sin passagersalon med 12 siddepladser og tilstødende garderobe og toilet på hoveddækket i styrbord side.
Portræt af Northern Offshore Services
Flere nye skrogdesign som bl.a. Ulsteins X-Bow gør i disse år op med den mere traditionelle udhængende stævn. Damen kalder sin nye, helt rette stævnkonstruktion for Twin Axe. Twin, da der jo er tale om en katamaran, og axe, der er det engelske ord for økse. DAMEN betegner designet som resultatet for et omfattende udviklingsarbejde med det mål at øge søegenskaberne i et større vejrvindue og dermed, som en sidegevinst, også at nedbringe bunkerforbruget. Da Søfart besøgte Carrier i Esbjerg havde vejret endnu ikke nået at vise tænder efter leveringen, andet end under hjemsejladsen fra Holland, som bød på op til tre meter høje bølger. Det klarede Carrier ifølge besætningen med bravur.
Carriers grundlæggende funktion som transfer-fartøj foregår via bådlandingen i forskibet. Her er dækket mellem de to skrog erstattet af et skridsikkert gitterdæk. Dermed mindskes effekten fra bølge-slamming fra søen under sejlads, da bølgeenergien ikke spærres inde mellem de to skrog. Carrier er udrustet med en passiv gummifjeder. Fremdriften er diesel-mekanisk fra to hovedmotorer, én i hvert skrog, koblet via gear på hver én fixed pitch-propeller.
Læs også:
Nybygning til Northern Offshore Services
Præsentationsvideo fra Damen om Twin Axe-designet: Link
Fakta om Carrier
Carrier, DIS, OWOP2, Esbjerg, IMO Nr.: 9707792
Type: Transfer- og servicefartøj, katamaran i aluminium
Design: Damen Twin Axe – Fast Crew Supplier 2610
Klassifikation: Bureau Veritas
Notation: I Hull • MACH, fast Utility Vessel, Sea Area 3
Ejer: Northern Offshore Services A/S, Esbjerg
Byggeværft: Damen Singapore Pte. Ltd.
Byggenummer: 535222
Levering: September 2013
BT.: 167,8
NT.: 50,3
Længde o.a.: 25,6 m, lbp.: 23,9 m
Bredde: 10,4 m
Dybgang: 2,2 m (max)
Fremdrift: Dieselmekanisk – 2 X Fixed Pitch
Hovedmotorer: 2 X Caterpillar C32
Gear: 2 X Reintjes ZWVS 440/1
I alt output: 1.790 kW.
Aktionsradius: 700 sømil
Servicefart: 22 knob
Offshorekran: Helia HLM20 2,2 tons / 8,6 m Swl.
Dæk: 4 X 10-fodscontainere / maksimalt 15 tons
Fender: Ocean 3
Montører: 12
Besætning: 2 til 5
Type: Transfer- og servicefartøj, katamaran i aluminium
Design: Damen Twin Axe – Fast Crew Supplier 2610
Klassifikation: Bureau Veritas
Notation: I Hull • MACH, fast Utility Vessel, Sea Area 3
Ejer: Northern Offshore Services A/S, Esbjerg
Byggeværft: Damen Singapore Pte. Ltd.
Byggenummer: 535222
Levering: September 2013
BT.: 167,8
NT.: 50,3
Længde o.a.: 25,6 m, lbp.: 23,9 m
Bredde: 10,4 m
Dybgang: 2,2 m (max)
Fremdrift: Dieselmekanisk – 2 X Fixed Pitch
Hovedmotorer: 2 X Caterpillar C32
Gear: 2 X Reintjes ZWVS 440/1
I alt output: 1.790 kW.
Aktionsradius: 700 sømil
Servicefart: 22 knob
Offshorekran: Helia HLM20 2,2 tons / 8,6 m Swl.
Dæk: 4 X 10-fodscontainere / maksimalt 15 tons
Fender: Ocean 3
Montører: 12
Besætning: 2 til 5
Northern Offshore Services' danskflagede flåde per oktober 2013. | ||
Skibsnavn | Byggeår | Værft |
ACCOMPLISHER | 2012 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
ACHIEVER | 2011 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
ADVANCER | 2013 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
ARRIVER | 2012 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
ASSISTER | 2012 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
ATTENDER | 2012 | Grovfjord Mek.Verksted AS |
CARRIER | 2013 | DAMEN Singapore Pte. Ltd. |
DELIVERER | 2005 | South Boats Special Projects Ltd. |
PERFORMER | 2010 | South Boats Special Projects Ltd. |
PROVIDER | 2007 | South Boats Special Projects Ltd. |
SUPPLIER | 2005 | Promek AS |
SUPPORTER | 2009 | South Boats Special Projects Ltd. |
TENDER 1 | 2008 | Blyth Workcats Ltd. |
TRANSPORTER | 2009 | South Boats Special Projects Ltd. |
VOYAGER | 2008 | South Boats Special Projects Ltd. |