De foreløbige havariundersøgelser efter post panamax-containerskibet MOL Comfort’s forlis 17. juni, hvor det kun knapt fem år gamle skib først kollapsede midtskibs og senere brækkede i to stykker 230 sømil fra den yemenitiske kyst, forelægger nu fra en særlig maritim havarikomite nedsat af MOL Comfort’s klassifikationsselskab ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai) og de japanske myndigheder.
Komiteen, Committee on Large Container Ship Safety og ClassNK, finder tydelige tegn på, at bruddet midtskibs, der forårsagede forliset, er opstået i bundet af skibet. For at danne et billede af, hvordan bruddet var opstået, er skrogstyrken i den pågældende skibssektion samt skrogets strukturelle belastning på havaritidspunktet, blevet forsøgt anslået. Det er bl.a. sket ved hjælp af et særligt marineteknisk værktøj (non-linear finite element 3-hold modeling) og analyser af de aktuelle bølgepåvirkninger i området på havaritidspunktet.
Ydermere er data fra MOL Comfort’s tidligere rejser blevet inkluderet i undersøgelsen, ligesom også strukturelle data fra flere af MOL Comfort’s 11 søsterskibe indgår. Her blev der fundet klædningsdeformationer i bunden midtskibs tæt på centerlinjen på omkring 20 mm. Komiteen understreger dog, at det endnu er for tidligt at konkludere om en lignende deformitet på MOL Comfort kunne have udløst bruddet. Dog har havariet afstedkommet, at søsterskibene nu alle er blevet strukturelt forstærket på det pågældende område.
Videoindslag på youtube om MOL Comfort-forliset: Link
Samtidigt er der nu etableret et samarbejde mellem andre operatører af store containerskibe og eksperter inden for strukturel styrke, der skal undersøge om der er lignende tilfælde af deformitetsdannelse på tilsvarende tonnage, som ikke er søsterskibe til MOL Comfort. Ud over undersøgelsen af andre tilsvarende skibe, fortsætter arbejdet med at udvikle analyseværktøjer til måling af strukturel skrogstyrke og laste-belastninger, for at kunne imødegå lignende alvorlige havarier i fremtiden, oplyser ClassNK endvidere.
Ud fra de foreløbige konklusioner anbefaler komiteen derfor, at besætningerne på store ClassNK-klassede containerskibe inspicerer det udsatte område midtskibs for mulige deformiteter. Rederiet kan også bede ClassNK om at udføre særlige surveys uden ekstra beregning.
Hvis der observeres tegn på deformiteter, anbefaler ClassNK, at der udføres kontinuerlig kontrol, og tilbyder endvidere en særlig survey fra klasseselskabets specialister.
Committee on Large Container Ship Safety og ClassNK har endnu ikke sat dato på, hvornår den endelig havarirapport publiceres.
Fakta
MOL Comfort blev leveret i 2008 fra Mitsubishi Heavy Industries i Japan. Skibsserien, der er på 86.600 bt. og har en containerkapacitet på 8.100 TEU, består af 12 enheder.
MOL Comfort var på havaritidspunktet ejet af Ural Container Shipping SA, men i charter til Mitsui O.S.K. Lines (MOL).
Forliset skete 17. juni 2013. Den agterst del af skibet sank 10 dage senere, mens den forreste del, hvor på der også opstod en brand i containerne, først sank efter et mislykket bjærgningsforsøg 11. juli.
Besætningen på 26 mand slap alle uskadte fra forliset.
Komiteen, Committee on Large Container Ship Safety og ClassNK, finder tydelige tegn på, at bruddet midtskibs, der forårsagede forliset, er opstået i bundet af skibet. For at danne et billede af, hvordan bruddet var opstået, er skrogstyrken i den pågældende skibssektion samt skrogets strukturelle belastning på havaritidspunktet, blevet forsøgt anslået. Det er bl.a. sket ved hjælp af et særligt marineteknisk værktøj (non-linear finite element 3-hold modeling) og analyser af de aktuelle bølgepåvirkninger i området på havaritidspunktet.
Ydermere er data fra MOL Comfort’s tidligere rejser blevet inkluderet i undersøgelsen, ligesom også strukturelle data fra flere af MOL Comfort’s 11 søsterskibe indgår. Her blev der fundet klædningsdeformationer i bunden midtskibs tæt på centerlinjen på omkring 20 mm. Komiteen understreger dog, at det endnu er for tidligt at konkludere om en lignende deformitet på MOL Comfort kunne have udløst bruddet. Dog har havariet afstedkommet, at søsterskibene nu alle er blevet strukturelt forstærket på det pågældende område.
Videoindslag på youtube om MOL Comfort-forliset: Link
Samtidigt er der nu etableret et samarbejde mellem andre operatører af store containerskibe og eksperter inden for strukturel styrke, der skal undersøge om der er lignende tilfælde af deformitetsdannelse på tilsvarende tonnage, som ikke er søsterskibe til MOL Comfort. Ud over undersøgelsen af andre tilsvarende skibe, fortsætter arbejdet med at udvikle analyseværktøjer til måling af strukturel skrogstyrke og laste-belastninger, for at kunne imødegå lignende alvorlige havarier i fremtiden, oplyser ClassNK endvidere.
Ud fra de foreløbige konklusioner anbefaler komiteen derfor, at besætningerne på store ClassNK-klassede containerskibe inspicerer det udsatte område midtskibs for mulige deformiteter. Rederiet kan også bede ClassNK om at udføre særlige surveys uden ekstra beregning.
Hvis der observeres tegn på deformiteter, anbefaler ClassNK, at der udføres kontinuerlig kontrol, og tilbyder endvidere en særlig survey fra klasseselskabets specialister.
Committee on Large Container Ship Safety og ClassNK har endnu ikke sat dato på, hvornår den endelig havarirapport publiceres.
Der er i øjeblikket ingen af MOL Comfort’s 11 søsterskibe, der ejes eller opereres af danske interesser.
Fakta
MOL Comfort blev leveret i 2008 fra Mitsubishi Heavy Industries i Japan. Skibsserien, der er på 86.600 bt. og har en containerkapacitet på 8.100 TEU, består af 12 enheder.
MOL Comfort var på havaritidspunktet ejet af Ural Container Shipping SA, men i charter til Mitsui O.S.K. Lines (MOL).
Forliset skete 17. juni 2013. Den agterst del af skibet sank 10 dage senere, mens den forreste del, hvor på der også opstod en brand i containerne, først sank efter et mislykket bjærgningsforsøg 11. juli.
Besætningen på 26 mand slap alle uskadte fra forliset.