23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line går efter biofuel

Fra 2015 vil man satse stort på at brænde svovlfri biobrændsel af i skibene.








Stærkt stigende priser





Maersk Line er nu klar til at gå om ikke all in – så ind for test af biobrændsel som fuelalternativ til sine skibe. Det sker med baggrund i udsigten til det kost-boom, der vil komme, når alternativet bl.a. hedder marinediesel (lavt svovlindhold).   Foreløbigt er det Maersk Line, der har meldt ud, at man allerede fra 2015 mener at være klar til både at teste og indkøbe store mængder biobrændsel. Maersk Lines klima- og miljøchef, Jacob Sterling, sagde forleden bl.a. om sagen på en bioøkonomisk konference i København, at man går efter såkaldt lav-kvalitets andengenerations-biobrændsel, hvor man også høster en CO2-fordel. Og med et øjeblikkeligt forbrug på ca. 10 mio. tons bunkerolie om året skal der bruges meget af biobrændslet, kunne det tilføjes.   Jacob Sterling kunne også tilføje, at man forventer en stigning i efterspørgslen på SOx-fattigt fuel efter 2015 (ECA-reglerne) på hen ved 50 mio. tons på verdensplan. Det kan markedet p.t. slet ikke levere, så regnestykket siger helt simpelt, at hvis raffinaderierne skal til at levere den slags mængder, så vil prisen stige nærmest lodret.   A.P. Møller - Mærsk vil dog ikke kun gå efter at sejle sig gennem ECA-regler ved hjælp af biobrændsel. Der arbejdes sammen med en stribe andre fremtrædende danske aktører på fremstilling af det svovlfri alternativ ligning, der er et restprodukt fra halmproduktionen. Også en stribe energieffektiviserende tiltag er sat i søen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.107