23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bodil blev en dyr dame – det rejser flere spørgsmål

Mens vi endnu har stormen Bodil og den efterfølgende stormflod i frisk erindring, trænger flere spørgsmål sig på.
























Hvorfor sidder der et Stormråd og beslutter, om hr. og fru Jensen kan få erstatning, mens skader på samfundets vigtige infrastruktur er udelukket fra erstatning?   Det spørgsmål rejser mange havne nu, hvor de omfattende skader på moler, kajer og bygninger er ved at blive gjort op. En foreløbig opgørelse fra 23 havne viser skønnede skader for ca. 20 mio. kr.. Men endnu mangler teknikere at gå alle skader igennem og prissætte dem. Ydermolerne er hårdt ramt mange steder, og mange kajer er underminerede. Store betonblokke og sten er kastet rundt. Hårdest ramt er de nordvendte havne, og havne, der fik alt det opstuvede vand fra Kattegat og Nordsøen. Oversvømmelserne slog i mange havne alle tidligere rekorder, og maskiner og bygninger er mange steder ødelagt af saltvand. Flere mindre havne er så hårdt ramt, at de er økonomisk truede. Thorsminde Havn har skader på moler og bygninger for ca. 700.000 kr., og føler eksistensen truet. Det samme føler man i Bønnerup. Begge steder er lokalsamfundet helt afhængige af havnens eksistens. Uden havn, ingen job.   Stormrådet udelukker erstatning til havne med den begrundelse, at havne ligger udsatte for pludselige vejrluner. Men selvfølgelig ligger havne udsat, når de skal være lette at nå fra havet. Siden år 2000 har Danmark haft 8 århundredestorme. Vejret er blevet mere råt og barsk med kraftige storme og omfattende sandvandring langs kysterne. Når sandet fylder sejlrenderne, skal der renses op, og det er meget dyrt. Havne er vital infrastruktur, og afgørende for transport af varer og passagerer. De ekstra omkostninger kan kun væltes over på havnens kunder, der så må betale for Bodil og hendes efterfølgere. Det er ikke rimeligt.    Stormrådets billede af havne stammer tilbage fra, at kommuner var selvforsikrede. Men havne er virksomheder, der er uafhængige af kommunekassen. Derfor er det også tiden at tage Stormrådets politik op til overvejelse. Danske Havne vil rejse sagen over for Stormrådet.   Det er også tiden at se på forsikringsselskabernes praksis. Nogle selskaber dækker skader på det forsikrede, uanset det har karakter af naturkatastrofe. Andre afslår med henvisning til Stormrådets afgørelser.    Og så en glad konstatering: De kommunale beredskaber og havnenes personale ydede en fantastisk indsats, der har begrænset skaderne betragteligt. Selv det ekstreme højvande fik man mange steder holdt i ave, og meldinger tyder på, at ingen personer kom alvorligt til skade på havnene.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125