Et maritimt nytårsforsæt
Vi skal passe på, at vi ikke bliver for naive i den globale konkurrence, mener JENNY BRAAT, DIREKTØR, DANSKE MARITIME
Januar er præget af nytårsforsætter. Reklamer for fitnesscentre er alle vegne, og folk taler om deres nytårsforsætter over kaffen på arbejdspladserne. Folk skal i form, stoppe med at ryge, tabe sig eller noget helt fjerde, og mange har lige nu det til fælles, at de ønsker at forbedre noget i det nye år. Hvis vi nu bevæger os lidt væk fra individet, er det også nærliggende at stille spørgsmålet: Hvad bør det maritime nytårsforsæt for 2014 være? Efter en række hårde år er mange i de maritime erhverv enige om, at det lysner i horisonten. Mulighederne er i hvert fald til stede, og de muligheder skal vi gribe. Men det kræver en aktiv indsats, for mulighederne falder til jorden, hvis vi ikke rækker ud efter dem. Derfor ønsker jeg mig, at vi i Det Blå Danmark opstiller et fælles nytårsforsæt om at skabe de rette rammer for, at vi for alvor kan udnytte potentialet. Sammen med regeringen har Det Blå Danmark den fælles opgave, at vi i endnu højere grad skal sikre Danmarks plads på det maritime verdenskort; en opgave vi blandt andet vil løfte ved at skabe Danish Maritime Days til oktober. Opgaven med at få Danmark på det blå verdenskort indebærer dog også en betydelig udfordring. For hvis vi skal tiltrække maritime virksomheder og reelt skabe flere arbejdspladser i Danmark, er det vigtigt at erkende, at den nødvendige erhvervspolitik for eksportvirksomheder ikke er den samme som for eksempelvis nationalt konkurrerende erhverv som rengøringsvirksomheder, detailhandlen eller byggebranchen. Der bør skelnes mellem globalt, europæisk og nationalt konkurrerende virksomheder. I disse dage forhandler regeringen om en industripolitik, og man kunne håbe på, at man her husker denne differentiering og skaber et erhvervsklima for den eksporterende industri, som baner vejen for fremtidig vækst i Danmark. Desuden er det vigtigt at tage højde for den sammenhængskraft, der eksisterer mellem serviceerhvervene og de globalt konkurrerende virksomheder. For når serviceerhvervene skruer priserne op på grund af opgaver fra det offentlige i form af byggeopgaver, anlæg af veje m.m., betyder det højere omkostninger for industrivirksomhederne, der skal betale mere for rengøring, byggeopgaver og andre servicefunktioner. For de danske maritime eksportvirksomheder er det en udfordring, at flere lande forsøger at gennemføre krav om lokalt indhold eller etablere lokale handelsrestriktioner. Eksempelvis møder virksomhederne importtold ved salg af komponenter til Brasilien. Vi bør således, når vi indgår samarbejdsaftaler med andre nationer, stille krav om, at der ikke opstilles deciderede handelsbarrierer for danske virksomheder. Vi skal også passe på, at vi ikke bliver for naive i den globale konkurrence. For hvor de fleste nationer gør, hvad de kan, for at holde visse opgaver på national grund, har Danmark en tendens til at gå i den stik modsatte retning. Eksempelvis sender vi reparation og vedligeholdelse af danske krigsskibe i EU-udbud, mens alle vores konkurrenter fastholder disse reparations- og vedligeholdelsesopgaver på national jord. I forbindelse med overenskomstforhandlingerne i år håber Danske Maritime, at arbejdsmarkedets parter erkender, at krisen endnu ikke er helt overstået, hvilket betyder, at der ikke er råd til de store lønstigninger på nuværende tidspunkt. Omkostningerne skal ned på et konkurrencedygtigt niveau, hvis virksomhederne effektivt skal kunne gribe de muligheder, der byder sig, og øgede lønomkostninger harmonerer ikke med dette ønske. Jeg håber, at Danmark og de danske politikere sammen med erhvervet i 2014 vil følge det samme nytårsforsæt og arbejde for som minimum at sikre danske virksomheder de samme arbejdsbetingelser som vores konkurrenter i andre lande. I nytårsforsættet bør ligge, at omkostningerne for industrien definitivt skal ned og administrative byrder lettes. Endvidere er adgangen til kompetente medarbejdere en nødvendighed, ligesom man fra statens side fortsat skal medvirke til at skabe adgang til relevante markeder. Danske Maritime vil glæde sig til sammen med hele Det Blå Danmark og politikerne at forfølge dette nytårsforsæt, og kan det lykkes at skabe de rette rammebetingelser for de danske maritime virksomheder, vil den maritime industri kunne kvittere med øget vækst og flere arbejdspladser i Danmark.