Østersø-mæglere fortsætter ekspansion
Baltic Shipping Company på banen i Køge – og med ny tonnage i stalden.
Naturlig følge
Lokal repræsentation
Store opgaver i København
Med åbningen af et nyt kontor i Køge fra 1. januar fortsætter fremmarchen for mæglerfirmaet Baltic Shipping Company, der også har udvidet sin flåde af befragtede skibe med yderligere to enheder, så man nu er oppe på at have syv skibe i fart – primært i Østersøområdet. Firmaet er bl.a. rykket fysisk til Køge for at styrke samarbejdet med en af Baltic Shipping Companys større faste kunder – Danish Agro AmBA. Efter samme koncept, som man søger at arbejde med de andre steder, firmaet har gang i aktiviteterne. Tæt på kunden og fuld service fra stevedoring over klarering til befragtning og operation af tonnagen m.v. Den søværts del af forretningen har man bl.a. arbejdet meget med at kunne præsentere som en form for pakkeløsning for kunderne, der gerne opererer i regi af langtidsaftaler. Det gør alt andet lige også langtidsplanlægning af skibenes schedules nemmere, men som chartering og agency manager Ronnie Hulstrøm fra Baltic Shipping Company pointerer, er det også vigtigt, at man kan håndtere en force majeure-situation såsom dårligt vejr, et mindre havari etc. bedst muligt. ”Derfor har vi taget to ekstra skibe ind, så vi er dækket på den konto, samtidigt med, at vi har fået mere at sejle med,” forklarer han. Flåden består af middelstore coastere, og der sejles stort set med alt fra korn og foderstoffer over projektlast til skrot og stål. Som nævnt mest i Østersøområdet, men der er løbende opgaver på kontinentet også, som Ronnie Hulstrøm understreger. Ifølge Ronnie Hulstrøm kommer udvidelsen i aktiviteterne som en naturlig følge af et generelt voksende aktivitetsniveau for firmaet over det seneste par år – i kølvandet på krisen. Også medarbejderstaben er i øvrigt i efteråret blevet udvidet med to personer. Firmaet opererer nu ud af fire kontorer i Køge, Frederiksværk, Hundested og København - i begge sidstnævnte havne drives også egen terminal. ”Vi har den teori og strategi, at det betaler sig bedst for os at være konkret til stede i de havne, hvor vi opererer,” forklarer Ronnie Hulstrøm. ”Vi vil som udgangspunkt først og fremmest gerne i tæt dialog med vores kunder rundt om, men det er også vigtigt for os at være i dialog med lokale samarbejdspartnere såsom havnene selv og så videre.” ”Og ikke mindst at bidrage med vort til den lokale butik, så at sige. I stedet for blot at køre mere eller mindre tilfældige ”løse” forretninger fra pc’en på bagsædet af en bil har vi altså både fast kontoradresse og stor fokus på at udvikle forretningsmængden lokalt." ”Men opgaverne kommer og går jo lidt ind imellem trods alt, så fast personale til enhver tid alle steder er ikke seriøst lige nu. Lidt på samme måde samarbejder vi i øvrigt med vore stevedorepartnere, der gennem en rammeaftale sørger for, at vi har de nødvendige (faste) havnearbejdere på plads, hvor og hvornår der nu er brug for dem.” Lige nu er Baltic Shipping Company i øvrigt ved at afslutte netop en af de nævnte langtidsopgaver, idet man har haft klarerings- og stevedoreopgaver på en stor del af det arbejde, der er foretaget med opbygningen af CMP’s nye krydstogtfaciliteter i Københavns Nordhavn. Den opgave er så blevet afløst af en ny, idet Baltic Shipping Company står for indhentning og videredistribution af de kæmpemæssige betonrørselementer, der anvendes til udbedringen af Københavns kloaknet.