23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt skib til Mercy Ships i 2017

Organisationens danske afdeling, der bl.a. står for rekrutteringen af danske søfolk til den humanitære indsats, glæder sig over øget kapacitet.
Kort før jul kontraherede den internationale humanitære NGO Mercy Ships en godt 36.000 BT stor og 174 meter lang hospitalsskibsnybygning hos Tianjing Xingang Shipyard i Kina. Nybygningen, som overtager rollen som verdens største civile hospitalsskib efter den ombyggede Storebæltsfærge Africa Mercy, skal være klar til indsats i havnene langs Afrikas vestkyst, der huser nogle af verdens fattigste nationer, i 2017.



”Det nye specialbyggede skib betyder mere end en fordobling af vores nuværende humanitære kapacitet i forhold til den, vi i dag har med Africa Mercy. Besætningen vil være omkring en tredjedel større på det nye skib, men samtidigt kommer vi også til at kunne tilbyde de frivillige udsendte langt bedre indkvarteringsforhold. De folk, der kun opholder sig kort tid på Africa Mercy i dag, bor typisk i ottemandskamre. Det vil være fortid på det nye skib,” lover Jens-Erik Engelbrecht, direktør i Mercy Ships' danske landekontor, som står for rekrutteringen af danske frivillige – både sundhedsfaglige specialister og søfolk.



Han glæder sig dog først og fremmest over den øgede humanitære kapacitet, organisationen får med det nye skib, som ikke skal afløse, men alene supplere Africa Mercy i det vestafrikanske område. Her fokuserer Mercy Ships på at tilbyde en række kirurgiske behandlinger som laserbaserede øjenoperationer, fjernelse af store svulster med efterfølgende rekonstruerende plastikkirurgi samt ortopædkirurgisk behandling af typisk børn med alvorlige fysiske misdannelser. Behandlinger, der i fattige lande normalt ikke er tilgængelige, og som gør en enorm forskel i forhold til den enkeltes chancer for at overleve i et land uden nogen form for sociale sikkerhedsnet.



Jens-Erik Engelbrecht forklarer også, at det nye skib vil kunne styrke organisationens indsats i forhold til at opbygge de vestafrikanske landes egen sundhedskapacitet i form af udviklingsprojekter inde i landene, men med skibet som koordinerende base.



Rekruttering



”Vi har i øjeblikket seks-otte danske sundhedsfaglige frivillige ude på Africa Mercy. På det maritime område er det lidt sværere at rekruttere. Helt aktuelt er der en dansk styrmand på vej ud, som følges af endnu en dansk kollega til sommer. Ved hjælp af fonde håber vi på i stigende grad at kunne supportere frivillige danske søfolk økonomisk. Typisk er søfolkene nemlig yngre mennesker med familiemæssige forsørgelsesforpligtelser, mens mange af de sundhedsfaglige specialister er ældre overlæger, som oftest har et helt andet økonomisk råderum,” forklarer Jens-Erik Engelbrecht, der opfordrer flere fonde til at komme på banen.



Fra centralt hold i Mercy Ships meddeles det, at projektprisen på det nye skib er 150 mio. dollars, der primært er rejst via donationer og fundraising i USA. Til sammenligning kostede ombygningen af Africa Mercy i sin tid 75 mio. dollars. Så for kun det dobbelte beløb får organisationen altså et helt nyt og langt større, skræddersyet skib. Derfor har organisationen da også længe udelukket at gå i gang med endnu et second hand-projekt.



Danske Alpha Ship Design, som var en central part i ombygningen af Africa Mercy, var også involveret i de tidligere stadier af nybygningsprojektet. Men i det endelige projekt er der dog ingen direkte dansk involvering. Således bliver det Stena RoRo, med Stena-gruppens store nybygningserfaring samlet i rederiets tekniske afdeling i Gøteborg, der skal styre nybygningsprojektet. Basisdesignet og øvrigt ingeniørarbejde udføres af finske Deltamarin. Nybygningen klasses af Lloyd's Register og bygges til Malta-flag.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094