Esbjerg Havns succes inden for vind offshore i de seneste år har dannet grundlaget for en ny stykgodsrute med fast 14-dages frekvens mellem Nordspanien og Esbjerg, der ikke alene i dag er basehavn for flere store offshoreprojekter, men som også fungerer som en vigtig shippingmæssig hub på energiområdet.
”Tidligere så vi, at stykgodslasterne til vindindustrien kom herop fra Spanien med linjetonnage. Men den gunstige udvikling på området har klart øget både kravene til frekvens og kapacitet, så der var opstået et naturligt grundlag for ruten,” forklarer partner og befragter i HH Danship A/S Jørgen Lauersen.
HH Danship AS repræsenterer den nye rute i Danmark som en niche til virksomhedens andre aktiviteter, der udgøres af kommercielt management af 12 boxhold-coastere mellem 1.100 og 4.200 t.dv. samt dør-til-dørspedition inden for heavy lift og projektlaster.
NordiKmaritime, som ruten markedsføres af dens grundlægger, den store spanske shipping- og logistikvirksomhed Leeward, Madrid, som Danship har et mangeårigt samarbejde med, havde premiere august sidste år og er nu oppe på 11-12 afskibninger.
Jørgen Lauersen forklarer, at ruten typisk betjenes af to boxhold-skibe i 3.000-4.000 tons-størrelsen, der tages ind på ad hoc-basis, oftest fra hollandske redere.
Rutens sydlige udgangspunkt er Bilbao, tæt på Spaniens store jernindustri, som også indbefatter en række underleverandører til bl.a. vindenergisektoren. Typiske laster er da også store enkeltdele til møller: narcellekasser, fundations eller andre stykgodsemner.
Mens rutens to yderpunkter er Bilbao og Esbjerg, kan havne som Nantes, Antwerpen, Rotterdam, Zeebrügge, Tilbury, Bremen og Hamborg anløbes efter behov. Undtagelsesvis kan andre skandinaviske havne ligeledes tages med.
Det første halve års erfaring viser dog, at transittiden til Esbjerg for de spanske afskibere typisk er tre til fire dage med afgang fra Spanien om torsdagen og ankomst til Esbjerg om tirsdagen.
Positive takter
Den anvendte tonnage er som oftest ikke gearet, hvorfor ruten er afhængig af kranfaciliteter i de enkelte havne. I Esbjerg anvendes Jutlandia Terminal, som i forvejen er en central part i Esbjerg Havns omfattende aktiviteter på vindområdet.
Jørgen Lauersen fortæller, at lasterne oftest omlades direkte til bil på terminalen, hvorfra den videre ekspederes rundt i Jylland som en del af HH Danships dør-til-dørservice.
”Det er vigtigt for rutens udvikling, at vi kan garantere kunderne en fast schedule, uanset de aktuelle lastemængder. Indtil videre er det vindindustrien, der bærer ruten, men jeg håber også på, at de mange olie- og gasaktiviteter ud fra Esbjerg begynder at påvirke lastemængderne positivt,” siger Jørgen Lauersen, som er optimistisk for det stadig nye år:
”Selv om den nye rute er en niche i forhold til vores samlede aktiviteter, medvirker den til et generelt billede hos os om, at fragtmarkedet gennem de seneste tre-fire måneder, for første gang siden krisen, nu viser tegn på en forbedring,” slutter han.
Læs også:
”Tidligere så vi, at stykgodslasterne til vindindustrien kom herop fra Spanien med linjetonnage. Men den gunstige udvikling på området har klart øget både kravene til frekvens og kapacitet, så der var opstået et naturligt grundlag for ruten,” forklarer partner og befragter i HH Danship A/S Jørgen Lauersen.
HH Danship AS repræsenterer den nye rute i Danmark som en niche til virksomhedens andre aktiviteter, der udgøres af kommercielt management af 12 boxhold-coastere mellem 1.100 og 4.200 t.dv. samt dør-til-dørspedition inden for heavy lift og projektlaster.
NordiKmaritime, som ruten markedsføres af dens grundlægger, den store spanske shipping- og logistikvirksomhed Leeward, Madrid, som Danship har et mangeårigt samarbejde med, havde premiere august sidste år og er nu oppe på 11-12 afskibninger.
Jørgen Lauersen forklarer, at ruten typisk betjenes af to boxhold-skibe i 3.000-4.000 tons-størrelsen, der tages ind på ad hoc-basis, oftest fra hollandske redere.
Rutens sydlige udgangspunkt er Bilbao, tæt på Spaniens store jernindustri, som også indbefatter en række underleverandører til bl.a. vindenergisektoren. Typiske laster er da også store enkeltdele til møller: narcellekasser, fundations eller andre stykgodsemner.
Mens rutens to yderpunkter er Bilbao og Esbjerg, kan havne som Nantes, Antwerpen, Rotterdam, Zeebrügge, Tilbury, Bremen og Hamborg anløbes efter behov. Undtagelsesvis kan andre skandinaviske havne ligeledes tages med.
Det første halve års erfaring viser dog, at transittiden til Esbjerg for de spanske afskibere typisk er tre til fire dage med afgang fra Spanien om torsdagen og ankomst til Esbjerg om tirsdagen.
Positive takter
Den anvendte tonnage er som oftest ikke gearet, hvorfor ruten er afhængig af kranfaciliteter i de enkelte havne. I Esbjerg anvendes Jutlandia Terminal, som i forvejen er en central part i Esbjerg Havns omfattende aktiviteter på vindområdet.
Jørgen Lauersen fortæller, at lasterne oftest omlades direkte til bil på terminalen, hvorfra den videre ekspederes rundt i Jylland som en del af HH Danships dør-til-dørservice.
”Det er vigtigt for rutens udvikling, at vi kan garantere kunderne en fast schedule, uanset de aktuelle lastemængder. Indtil videre er det vindindustrien, der bærer ruten, men jeg håber også på, at de mange olie- og gasaktiviteter ud fra Esbjerg begynder at påvirke lastemængderne positivt,” siger Jørgen Lauersen, som er optimistisk for det stadig nye år:
”Selv om den nye rute er en niche i forhold til vores samlede aktiviteter, medvirker den til et generelt billede hos os om, at fragtmarkedet gennem de seneste tre-fire måneder, for første gang siden krisen, nu viser tegn på en forbedring,” slutter han.
Læs også: