At udvikle scrubbers og andre miljøfremmende løsninger til skibsfarten har hidtil været et noget besværligt forehavende. Primært fordi testobjekterne – altså skibene – på deres retmæssige ejeres foranledning sejler rundt i verden. Det ændrer Alfa Laval Aalborgs nye center til 20 mio. kr. nu på ved at være et landbaseret skibsmaskinrum.
”Med åbningen af centret får vi mulighed for at speede vores innovations- og udviklingsprocesser op til et nyt niveau. Ingen anden facilitet i verden tilbyder den samme kombination af resurser, ekspertise og tilgængelighed 24 timer i døgnet,” siger Lars Skytte Jørgensen, vice president i Alfa Laval Product Centre Boilers.
Lars Skytte Jørgensen er i spidsen for et af de produktområder, kedler, hos Alfa Laval Aalborg, som fra i onsdags fik adgang til et helt unikt fuldskala-testcenter: En 250 kvm. kreativ legeplads for Alfa Lavals udviklingsingeniører, et efteruddannelsessted for maskinmestre og en hands on-mulighed for virksomhedens salgsafdeling, der står over for en maritim branche, som aldrig har efterspurgt ”grønne” emissionsreducerende løsninger mere end her i opløbet mod IMO’s nye skærpede svovl-regler for skibsfarten.
Alfa Laval Test & Training Centre, som det center, Alfa Laval Aalborg indviede i går, rettelig hedder, fremstår som et fuldskala-maskinrum i en af virksomhedens bygninger på Gasværksvej i Aalborg. Centret er bygget op omkring en 9-cylindret MAN Diesel 28/32 medium speed-motor, en vidt udbredt motortype i skibsfarten. Motoren er fuldt operationsdygtig, bl.a. via en 800 meter lang kølevands-pipeline ned til Limfjorden. Men dog først og fremmest via alle de gængse maskinrumssystemer, hvoraf mange er i Alfa Lavals produktportefølje.
Andet end scrubbers
Fokus i testcentret vil være på udviklingen af de systemer, som rederne i stigende grad efterspørger for at være klar til de skærpede grænseværdier for svovloxider i 2015, og senere i 2016 ligeledes på nitrogenoxider i udstødsgassen fra skibe i ECA-områderne. Systemerne, der skal udvikles på, begrænser sig ikke alene til scrubbers, forklarer udviklingschef for Product Centre Exhaust Gas Cleaning, Jens Peter Hansen:
”Vi er i forvejen ledende på markedet for store scrubbers, der renser udstødningen for svovl og partikler. Vores nye testcenter i Aalborg er det første maritime testcenter i verden, som er bygget i fuld størrelse på landjorden, og det er desuden det mest avancerede af sin slags. Det betyder, at vi meget lettere end hidtil kan udvikle de næste mange og endnu mere effektive generationer af vores miljøteknologiske løsninger. Ikke kun for scrubbers, men hele vejen igennem processen med at forvandle heavy fuel til brugbar energi og renset udstødningsgas," forklarer Jens Peter Hansen.
Alfa Laval leverer allerede scrubbers til bl.a. DFDS og MAN Diesel & Turbo, og efterspørgslen er, som følge af de kommende regler, stigende, oplyser Aalborg-virksomheden. Senest har det Amsterdam-baserede rederi Spliethoff Group i december 2013 afleveret sin anden ordre til Alfa Laval på nye scrubbers til fem nybygninger.
Ud over de emissionsbegrænsende teknologier er testcentret også kapabelt til test og udvikling af anlæg til rensning af spildevand og ballastvand, som også står over for nye skærpede regler.
Læs også:
”Med åbningen af centret får vi mulighed for at speede vores innovations- og udviklingsprocesser op til et nyt niveau. Ingen anden facilitet i verden tilbyder den samme kombination af resurser, ekspertise og tilgængelighed 24 timer i døgnet,” siger Lars Skytte Jørgensen, vice president i Alfa Laval Product Centre Boilers.
Lars Skytte Jørgensen er i spidsen for et af de produktområder, kedler, hos Alfa Laval Aalborg, som fra i onsdags fik adgang til et helt unikt fuldskala-testcenter: En 250 kvm. kreativ legeplads for Alfa Lavals udviklingsingeniører, et efteruddannelsessted for maskinmestre og en hands on-mulighed for virksomhedens salgsafdeling, der står over for en maritim branche, som aldrig har efterspurgt ”grønne” emissionsreducerende løsninger mere end her i opløbet mod IMO’s nye skærpede svovl-regler for skibsfarten.
Alfa Laval Test & Training Centre, som det center, Alfa Laval Aalborg indviede i går, rettelig hedder, fremstår som et fuldskala-maskinrum i en af virksomhedens bygninger på Gasværksvej i Aalborg. Centret er bygget op omkring en 9-cylindret MAN Diesel 28/32 medium speed-motor, en vidt udbredt motortype i skibsfarten. Motoren er fuldt operationsdygtig, bl.a. via en 800 meter lang kølevands-pipeline ned til Limfjorden. Men dog først og fremmest via alle de gængse maskinrumssystemer, hvoraf mange er i Alfa Lavals produktportefølje.
Andet end scrubbers
Fokus i testcentret vil være på udviklingen af de systemer, som rederne i stigende grad efterspørger for at være klar til de skærpede grænseværdier for svovloxider i 2015, og senere i 2016 ligeledes på nitrogenoxider i udstødsgassen fra skibe i ECA-områderne. Systemerne, der skal udvikles på, begrænser sig ikke alene til scrubbers, forklarer udviklingschef for Product Centre Exhaust Gas Cleaning, Jens Peter Hansen:
”Vi er i forvejen ledende på markedet for store scrubbers, der renser udstødningen for svovl og partikler. Vores nye testcenter i Aalborg er det første maritime testcenter i verden, som er bygget i fuld størrelse på landjorden, og det er desuden det mest avancerede af sin slags. Det betyder, at vi meget lettere end hidtil kan udvikle de næste mange og endnu mere effektive generationer af vores miljøteknologiske løsninger. Ikke kun for scrubbers, men hele vejen igennem processen med at forvandle heavy fuel til brugbar energi og renset udstødningsgas," forklarer Jens Peter Hansen.
Alfa Laval leverer allerede scrubbers til bl.a. DFDS og MAN Diesel & Turbo, og efterspørgslen er, som følge af de kommende regler, stigende, oplyser Aalborg-virksomheden. Senest har det Amsterdam-baserede rederi Spliethoff Group i december 2013 afleveret sin anden ordre til Alfa Laval på nye scrubbers til fem nybygninger.
Ud over de emissionsbegrænsende teknologier er testcentret også kapabelt til test og udvikling af anlæg til rensning af spildevand og ballastvand, som også står over for nye skærpede regler.
Læs også: