23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norske rederi klar med verdens første LNG-slæber

Bukser og Berging fra Norge sætter med slæberen Borgøy en ny standard i søen
Så er LNG også gået om bord i bugser- og slæbebåds segmentet. Det er det norske rederi Bukser og Berging, der i samarbejdet med skibsingeniørfirmaet Marine Design har tegnet og konstrueret en ny type LNG-slæber, der er bygget på tyrkisk værft i Istanbul.
 
Motorsystemet er for sin del designet af Rolls Royce Marine (nærmere betegnet to styk Bergen Diesel C26:33'ere), der leverer 1.705 kW til to styk US35 azimuth-thrustere - også af Rolls Royce-model.
 
Borgøy skal arbejde for Bukser og Berging på Statoils Kaarstøe gasterminal. Den vil med LNG som fuel naturligvis blive ECA-neutral (nul SOx) og kan desuden dokumentere en CO2 reduktion på 26 procent og en NOx-reduktion på mellem 80-90 prcent i forhold til lignende konventionelle slæbebådstyper. Ifølge Bukser og Berging kan Borgøy sejler ca. en uge på en optankning, der i øvrigt kan gennemføres på overkommelige 45 minutter. 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|