23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

P3-alliancen har konkurrencefordel

Generelt har P3-containeralliancen en tonnagemæssig fordel i forhold til konkurrenten G6, men på den længste trade er G6 lidt foran.
P3-alliancen har en konkurrencefordel med en lavere kostpris per transporterede TEU end konkurrenten, container-alliancen G6, oplyser analysehuset SeaIntel.

De tre partnere i P3-alliancen, Maersk Line, MSC og CMA CGM, opererer en yngre flåde, der samtidigt også har flere store enheder, sammenlignet med konkurrenten G6, som udgøres af APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line.

Med de enkelte skibes alder som parametre for bunkereffektiviteten og med skibenes TEU-indtag som en parameter for den potentielle kostpris per container, vurderer SeaIntel således, at P3-alliancen har en fordel.
Den helt aktuelle gennemsnitsalder i alle P3-alliancens fire markeder er 6,7 år, mens G6’s skibes alder i gennemsnit er 7,6 år.

Ses der specifikt på de enkelte af de fire markeder; Asien-Europa, Asien-USA’s vestkyst, Asien-USA’s østkyst samt Nordeuropa-USA’s vestkyst, er der dog også forskelle i G6- alliancens favør. Deres tonnage mellem Asien og Europa er i gennemsnit 1,8 år yngre end P3’s skibe. En fordel, der ifølge SeaIntel, øges ved Asien-Europa’s klart længere rundrejser, sammenlignet med de øvrige tre markeder.

Kilde:  SeaIntel
 
Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03