23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Brændende havarist kuldkastes mellem Japan og Sydkorea

I 7 uger har et kinesisk skib drevet rundt uden mandskab, mens hverken Japan eller Sydkorea vil hjælpe.
29. december stødte 2 skibe sammen tæt på Busan, Sydkorea. Det ene skib brød i brand, og efterfølgende blev skibets mandskab evakueret. Skibet drev rundt indtil d. 16 januar, og kom derved ind i japansk farvand, inden man kunne få kontrol med det igen.

Ombord er 20,000 tons kemikalier og 640 tons heavy fuel oil. Ingen af de 2 lande vil lade skibet gå i havn, da de er bange for en miljømæssig katastrofe. Sydkorea har accepteret at lade skibet gå i havn til reparation, når det er blevet tømt for kemikalier og olie.

Efter Prestige ulykken, ud for den galiciske kyst i 2002, indførte IMO regler omkring sikker havn for skibbrudne skibe, men regler er ikke bindende for medlemmerne, og nu frygtes en nu miljømæssig katastrofe, hvis skibet ikke snart kommer i havn.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01