Helt usædvanligt ser det ud til, at den tidligere danske færge Thor Sydfyen, som senest har besejlet Danske Færgers Als-rute, er genopstået som en russisk Fugl Føniks. Det er der for så vidt intet unormalt i, da mange gamle danske færger igennem tiden har fundet et otium og en aktiv tredje alder uden for Europa eller under varmere himmelstrøg. Men Thor Sydfyen ser ud til at være reelt genopstået som en nybygning, både i klassemæssig- og IMO-forstand.
Færgen har tilsyneladende fået tildelt et nyt IMO-nummer, der jo ellers antages at følge et skib fra køllægning til ophugning. Samtidigt ser det ud til, at den gamle danske færge, nu som Nikolay Aksenenko, er blevet registreret som nybygning nr. 3327 fra Sudoremontnyy Zavod-værftet i Sevastopol (leveret september 2013) i diverse skibsregistre - heriblandt Lloyd's Register of Ships, der samtidigt har registeret Thor Sydfyen som ophugget under færgens oprindelige IMO-nummer.
Men hvorfor i det hele taget antage, at ”nybygningen” Nikolay Aksenenko er identisk med den 37 år gamle danske færge. Logbogen har ophavsrettighedsmæssigt desværre ikke mulighed for at bringe et billede af Nikolay Aksenenko, men sammenlignes den ”nye” færge med gamle Thor Sydfyen, er lighederne bemærkelsesværdigt tydelige. Prøv selv – Google blot Nikolay Aksenenkos IMO-nummer, som er 9711250. Eksternt link - Google-søgning
Kavkaz - Kerch
Mens en visuel sammenligning af færgen/erne for de fleste færgekyndige sikkert taler sit tydelige sprog, gør de registrerede data i registrene det kun i mindre grad. Således tyder det på, at færgens længde overalt er blevet formindsket med omkring 2,5 meter, mens længden mellem perpendikulærerne, der jo ikke i samme grad bliver påvirket af en ombygning til nye havneanlæg, dog er stort set identisk med de oprindelige mål på Thor Sydfyen.
Ekstren link til værftets præsentation af Nikolay Aksenenko
Ved en registergennemgang ser det også ud til, at de to gamle Alpha Diesel-hovedmotorer har måttet vige pladsen for nogle nye af MAN Diesel-fabrikat. Og sådan fortsætter både ligheder og uoverensstemmelser.
Følges Thor Sydfyens vej væk fra Danmark, starter exit-ruten, da Petersen og Sørensens Motorværksted sælger Thor Sydfyen under navnet Thor S til Cypern-selskabet Ugtrans Terminal Co. i februar 2013. Derved slettes færgen også fra dansk register for i stedet at blive hjemskrevet i Sierra Leone.
”Nybygningen” Nikolay Aksenenko fra september 2013 er ejet af selskabet Zakiland Corp. Ltd. med adresse i Moskva, men fælles for selskaberne bag både Thor S og Nikolay Aksenenko er managementselskabet Anship.
Sidste AIS-signal fra Thor S blev udsendt 2. april 2013 kl. 12.41, hvor færgen befandt sig i Sevastopol i Ukraine. Nybygningen Nikolay Aksenenko - eller den gamle danske Als-færge, vel et temperamentsspørgsmål, besejler i dag færgeruten mellem Kavkaz og Kerch ved Kerchstrædets munding ud mod Azovhavet for det russiske rederi Anrusstrans.
Ovenstående artikel er bragt i Logbogen i Søfart nr. 8/2014
Færgen har tilsyneladende fået tildelt et nyt IMO-nummer, der jo ellers antages at følge et skib fra køllægning til ophugning. Samtidigt ser det ud til, at den gamle danske færge, nu som Nikolay Aksenenko, er blevet registreret som nybygning nr. 3327 fra Sudoremontnyy Zavod-værftet i Sevastopol (leveret september 2013) i diverse skibsregistre - heriblandt Lloyd's Register of Ships, der samtidigt har registeret Thor Sydfyen som ophugget under færgens oprindelige IMO-nummer.
Men hvorfor i det hele taget antage, at ”nybygningen” Nikolay Aksenenko er identisk med den 37 år gamle danske færge. Logbogen har ophavsrettighedsmæssigt desværre ikke mulighed for at bringe et billede af Nikolay Aksenenko, men sammenlignes den ”nye” færge med gamle Thor Sydfyen, er lighederne bemærkelsesværdigt tydelige. Prøv selv – Google blot Nikolay Aksenenkos IMO-nummer, som er 9711250. Eksternt link - Google-søgning
Kavkaz - Kerch
Mens en visuel sammenligning af færgen/erne for de fleste færgekyndige sikkert taler sit tydelige sprog, gør de registrerede data i registrene det kun i mindre grad. Således tyder det på, at færgens længde overalt er blevet formindsket med omkring 2,5 meter, mens længden mellem perpendikulærerne, der jo ikke i samme grad bliver påvirket af en ombygning til nye havneanlæg, dog er stort set identisk med de oprindelige mål på Thor Sydfyen.
Ekstren link til værftets præsentation af Nikolay Aksenenko
Ved en registergennemgang ser det også ud til, at de to gamle Alpha Diesel-hovedmotorer har måttet vige pladsen for nogle nye af MAN Diesel-fabrikat. Og sådan fortsætter både ligheder og uoverensstemmelser.
Følges Thor Sydfyens vej væk fra Danmark, starter exit-ruten, da Petersen og Sørensens Motorværksted sælger Thor Sydfyen under navnet Thor S til Cypern-selskabet Ugtrans Terminal Co. i februar 2013. Derved slettes færgen også fra dansk register for i stedet at blive hjemskrevet i Sierra Leone.
”Nybygningen” Nikolay Aksenenko fra september 2013 er ejet af selskabet Zakiland Corp. Ltd. med adresse i Moskva, men fælles for selskaberne bag både Thor S og Nikolay Aksenenko er managementselskabet Anship.
Sidste AIS-signal fra Thor S blev udsendt 2. april 2013 kl. 12.41, hvor færgen befandt sig i Sevastopol i Ukraine. Nybygningen Nikolay Aksenenko - eller den gamle danske Als-færge, vel et temperamentsspørgsmål, besejler i dag færgeruten mellem Kavkaz og Kerch ved Kerchstrædets munding ud mod Azovhavet for det russiske rederi Anrusstrans.
Ovenstående artikel er bragt i Logbogen i Søfart nr. 8/2014