23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederiet Høj klar med gennemrenoveret entreprenørfartøj

BG Stone 1, der forliste i 2012, er nu fuldstændigt gennemrenoveret og klar som Camilla Høj til at udvide Rederiet Højs kapacitet.
Rederiet Høj A/S kunne sidste lørdag hente Camilla Høj, rederiets hidtil største enhed i den seks skibe store flåde af entreprenørfartøjer, hos Thyborøn-værftet Kynde & Toft. Her har den tidligere BG Stone 1, der forliste i oktober 2012 i farvandet ud for Nordfyn, gennemgået en fuldstændig ombygning, som bortset fra skroget reelt gør Camilla Høj til et nyt skib.

Kynde & Toft, som i maritim sammenhæng primært arbejder inden for erhvervsfiskeriet, har fået lavet stålarbejdet, indbefattende det nye dækshus og kommandobro til Camilla Høj, hos en underleverandør i Polen. Dermed er det alene udrustning og aptering af skibet, der er foretaget i Thyborøn. Men denne entreprise omfattede så også alt udstyr fra maskinrum og opefter. Heriblandt ny hovedmotor, to nye hjælpemotorer og en separat motor til de tre hydrauliske støtteben, som BG Stone 1 oprindeligt ikke var udrustet med.

Endelig har Rederiet Høj investeret i en ny 95 tons gravemaskine til det gennemrenoverede skib, som har en lastekapacitet på 355 kubikmeter. Det er Valling Ship Survey i Svendborg, der har forestået ingeniørarbejdet på vegne af rederiet.

Ifølge Søren Høj, direktør i Rederiet Høj, har idriftsættelsen af Camilla Høj betydet ansættelse af otte nye medarbejdere i rederiet. Camilla Høj er siden leveringen i lørdags blevet testet og indkørt i Horsens Fjord. Rederiet Høj købte den hævede BG Stone 1 fra selskabet BG Stone A/S i januar 2013.
 
Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|