23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Droner: Klyngen skaber ny innovation

Så forskellige fagområder som procurement, skibsbygning, kemi og automationsteknologi fandt på Ryslinge Innovations Højskole sammen om udvikling af ny teknologi til skibsfarten.
Der er et vidt forgrenet netværk og mange forskellige konstellationer blandt de i alt 76 kommercielle virksomheder, der formelt deltager i Fyns Maritime Klynge. Med andre ord netværk på kryds og tværs, organiseret i overordnede udviklingsgrupper og i langt mere målrettede projektgrupper om udviklingen af et specifikt produkt. Et eksempel på det er en drone, som tænkes anvendt til flere formål inden for personbeskyttelse og forureningsbekæmpelse til søs.



Der er langtfra tale om et færdigt produkt, snarere en innovativ idé opstået i et kontrapunkt mellem fire meget forskellige fynske maritime virksomheder: Procurement-specialisten SeaMall i Svendborg, værftet og kulfiberspecialisten Tuco Marine Group i Faaborg, Svendborg-virksomheden Masava Kemi, med core business inden for offshore- og skibsfart, samt den ligeledes Svendborg-baserede automationsspecialist AutomationLab.



”Vi startede med en brainstorms-seance på Ryslinge Innovations Højskole sidste år. Vi sad 15-20 stykker fra vidt forskellige virksomheder. Gulvet og væggene blev hurtigt fyldt med plancher med ideer, der stak i alle mulige retninger. Men da vi hver især begyndte at byde ind, tegnede der sig hurtigt tre-fire mere konkrete projektmuligheder, hvor altså dronen er en af dem,” siger Per Nykjær Jensen, CEO i SeaMall. Han ønsker endnu ikke at gå i detaljer omkring det konkrete projekt, men deler gerne sine erfaringer med at deltage i Fyns Maritime Klynge.



”Det viser sig, hver gang vi stikker hovederne sammen i klyngen, at der er en utrolig masse kompetencer og visionære ideer. Og så synes jeg, at det er lykkedes både klyngen og Udvikling Fyn at få naboer til at mødes – noget man jo ikke bare lige gør, med mindre der er en formel anledning til det,” siger Per Nykjær Jensen.



Som i alle andre forhold indeholder deltagelse i klyngesamarbejdet også en grad af ”give and take”.  Per Nykjær Jensen peger på SeaMalls vidt forgrenede globale netværk i den maritime branche som attraktivt input til projektet, mens udbyttet for SeaMall potentielt kan være salgsprovenu, hvis produktet realiseres.



Tre projekter hos Tuco



Udviklingen af dronen er foreløbigt det tredje projekt hos Tuco Marine Group med relation til Fyns Maritime Klynge, fortæller værftets direktør, Jonas Pedersen.



”Der er helt sikkert nogle, der tror, at de kan begynde at sælge til naboen, når de bliver en del af et klyngesamarbejde. Det er en misforståelse, for vi kan jo ikke her på Fyn leve af alene at klippe hinanden. Det handler i stedet om i fællesskab at skabe et større marked, så man skal også gøre sig klart, at man også skal være parat til at bidrage som enkelt virksomhed,” siger Jonas Pedersen.



Inden det formelle klyngesamarbejde blev etableret på Fyn, havde Tuco Marine Group, sammen med skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen, udviklet et trimaran-baseret servicefartøj til havmølleindustrien i kulfiber, det såkaldte TriWind-projekt. Men Jonas Pedersen fortæller, at det senere var klyngesamarbejdet, der bragte projektet videre. Dels med facilitering af udviklingsmidler, 6 mio. kr., via Den Maritime Omstillingsfond, og dels ved at skabe kontakten til skibsreder Jan Fabricius som rederipartner i projektet. Udvikling Fyn har ligeledes hjulpet til ved Tuco Marine Groups udvikling af Guard-serien, en serie af syv til 12 meter lange bevogtningsfartøjer i aluminium eller komposit.



Det er Tuco Marine Group, der skal bygge dronen, som konstruktionsmæssigt kan profitere af værftets store know-how i forhold til at bygge ultra-lette fartøjer.



Masava Kemi



”Det var Tuco, der havde en overskrift om droner til mødet på Ryslinge Højskole. Og da jeg selv har arbejdet til søs i mange år og interesserer mig indgående for de problemstillinger, skibsfarten i dag står over for - heriblandt pirateri, så jeg, at vi kunne bidrage med noget til projektet,” forklarer business development officer hos Masava Kemi, Lene Lautrup.



Da drone-projektet som nævnt er på et meget tidligt stadie, går Lene Lautrup heller ikke i detaljer omkring det. Baggrunden for virksomhedens deltagelse skal dog ses i sammenhæng med muligheden for at bidrage med viden omkring udvikling af vandbaserede kemikalier, der kan indgå i dronens spekter af interventionsmuligheder, både ved forureningsbekæmpelse og ved antipiratvirksomhed.



Lene Lautrup ser dog også andre klare fordele ved at investere tid og resurser i klyngesamarbejdet.



”Når jeg kigger ud over det her konkrete projekt, men stadig fra vores udgangspunkt, kunne det være interessant at lave en arbejdsgruppe i klyngen med fokus på distribution til skibsfarten. Du kan have det bedste produkt der også sparer rigtig meget arbejdstid og stuveplads, det kan leveres i Eco-box emballage og er i øvrigt EU miljømærket og priserne er konkurrencedygtige, men er du ikke i stand til at levere dit produkt, havde jeg nær sagt, hvor- og når som helst, er du dømt ude. Derfor vil vi kunne dele repræsentationer i klyngen. Vi er f.eks. tilstede i Angola, men mangler en repræsentation i Singapore, men det er der helt sikkert andre af klyngemedlemmerne, der er, som så til gengæld kunne drage nytte af vores repræsentationer,” siger Lene Lautrup.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125