23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tingene flasker sig for Fjord Line

Mens det norsk/danske rederi i dag 6. marts navngiver Bergensfjord i Bergen, kan rederiet glæde sig over, at tilladelsen til at bunkre LNG i Norge med passagerer om bord nu er endelig på plads. Samtidigt er der givet grønt lys til transport af lastbiler internt i Norge.
Fjord Line har nu fået Samferdselsdepartementets (det norske transportministerium) endelige tilladelse til at bunkre LNG i Norge på rederiets to nye cruisefærger, mens der er passagerer om bord.

”Vi forventer at kunne begynde at bunkre LNG i Risavika inden for nogle uger. Den danske søfartsstyrelse skal lige have noget tid til at godkende proceduren i Risavika, som til at starte med bliver ligesom den, der hidtil har fundet sted i Hirtshals,” siger Gert Balling, direktør i Fjord Lines danske driftsselskab, der er base for rederiets fire dansk-flagede færger.

Gert Balling fortæller, at tilladelsen betyder, at rederiet vender fordelingen af det ugentlige bunkerbehov om. Hidtil har 80 pct. af bunkringen fundet sted i Hirtshals med tankbiler, der kører fra Skangass’ anlæg i Frederikstad i Norge via Stena Line’s fragtrute mellem Gøteborg og Frederikshavn til Hirtshals. I fremtiden vil 80 pct. af bunkringen foregå i Risavika.

I første omgang vil to tankbiler fragte LNG'en de fem-seks hundrede meter mellem Skandgass’ store produktionsanlæg i Risavika til Fjord Lines færgeterminal syv gange om ugen, når de to færger på skift anløber havnen for sydgående. Men senere vil Skandgass etablere en direkte højkapacitets-pipeline.

Hel dag i Risavika
Når begge færger om halvanden uge er indsat giver bunkringstilladelsen i Norge rederiet mulighed for at have afgange mellem Hirtshals og Langesund ugens syv dage. Noget, der er væsentligt for at opbygge fragtmarkedet på ruten. Den hele dag om ugen, hvor hver færge på skift skal bunkres helt op, kommer i stedet til at ske i Risavika om tirsdagen. Det betyder så, at tirsdagsafgangen til Bergen droppes. Den hele dag langs kaj i Risavika skal samtidigt også udnyttes til at gennemføre de obligatoriske brand- og evakueringsøvelser for besætningen.

I løbet af efteråret i år forventer Gert Balling også, at den resterende 20 pct. af bunkringen i Danmark vil blive væsentligt effektiviseret. Det kommer til at ske, når Fjord Line kan tage en ny 400 kbm. buffertank i brug i Hirtshals. Ideen med buffertanken er, at den skal fyldes løbende af tankbiler, så tankbilslogistikken, modsat i dag, bliver uafhængig af færgernes anløb.

Gert Balling oplyser, at der i Hirtshals er givet et politisk ”go” til tankanlægget, mens der stadig udestår nogle ansøgninger og sikkerhedsgodkendelser. Tanken er imidlertid allerede under produktion hos en hollandsk leverandør til levering i løbet af sommeren.

Trailere internt i Norge
I det hele taget begynder tingene at flaske sig for det norsk/danske rederi, der har måttet vente knapt to år længere end planlagt på de to stærkt forsinkede LNG-drevne cruisefærger Stavangerfjord og Bergensfjord. For nu tyder alt på, at rederiet også kan begynde at fragte trailere internt i Norge mellem Risavika og Bergen, noget som Samferdselsdepartementet også for nylig gav sin tilladelse til.

Inden dette ekstra fragt-ben, der medvirker til at flytte lastbilstrafik fra de norske landeveje, og derfor har kunnet opnå politisk velvilje, afventer Fjord Line lige nu, at det norske toldvæsen får udarbejdet nye procedurer. De to færger vil nemlig i toldmæssig forstand blive betragtet som kombinerede udenrigs- og indenrigsfærger.

Tirsdag i denne uge præsenterede Fjord Line cruisefærge nummer to, Bergensfjord, for offentligheden i Hirtshals. Omkring 2.000 var om bord, oplyser rederiet, inden den nye færge sejlede nordpå. Først til Egersund, som er selskabet Fjord Lines oprindelsessted, inden turen nordover fortsatte til Bergen, hvor navngivningen finder sted i dag torsdag 6. marts.

Indsættelsen af Bergensfjord 9. marts udnyttes til at tage den første af de to nye cruisefærger, Stavangerfjord, på værft et par dage. Således ventes færgen at dokke ind ved Damen i Gøteborg mandag morgen for et klassekrævet bundsyn, inden færgen allerede tirsdag eller onsdag er retur i Hirtshals for yderligere småreparationer forud for premieren på to-skibsdriften 17. marts.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03