23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

I spidsen for nyt færgerederi

Det er første gang, at Samsø Kommune skal drive et færgerederi. Til at stå i spidsen for den udfordring ansatte kommunen 1. marts Carsten Kruse, som har en bred erfaring med sig fra Cat-Link, Mols-Linien og Stena Line.
Hvad indebærer stillingen?
Samsø Kommune valgte selv at overtage driften af færgeruten mellem Hou og Sælvig pr. 1. oktober 2014. 
Mit job er derfor at starte et rederi helt fra bunden af – der har ikke tidligere været drevet rederi i kommunen, så alt skal bygges op fra nyt. Til ruten er der ved at blive bygget en ny færge, der sejler på LNG (flydende naturgas), hvilket er helt i tråd med Samsøs profil som ”grøn ø”. 
Færgens kapacitet er samtidigt betydeligt større end den nuværende, så den anden del af opgaven er den kommercielle side, hvor trafikken til øen skal i vækst.

Var det en stilling, du selv søgte, eller blev du opfordret?
Jeg blev kontaktet, men takkede nej til en start, da jeg var meget glad for den stilling, jeg havde på det tidspunkt som chef for Stena Lines skandinaviske rejsevirksomhed. 
Men det sætter klart nogle tanker i sving, og jeg havde været 12 år ved Stena Line som chef for det danske marked – så tiden var måske inde alligevel.

Hvad forventer du af stillingen?
Det er klart udfordringen med at få skabt et godt og effektivt rederi, som turister og borgere bliver glade for, som er det centrale. Når rederiet er på plads, skal den kommercielle side udbygges således, at der sker en vækst i trafikken om sommeren, grundet den større kapacitet, men også forår og efterår skal der arbejdes med.

Hvad forventer du at kunne bidrage med?
Jeg har en stor og bred kommerciel baggrund med seks års erfaring med catering ved Scandlines. Derefter trafik og logistik fra Cat-Link og Mols-Linien, samt de seneste 12 år ved Stena Line, hvor der virkelig var fokus på at ”sælge nogle billetter”. Derudover er jeg er meget vant med at samarbejde med mange forskellige partnere inden for turisme, attraktioner, detailhandel, foreninger etc., som ved at samarbejde sammen kan løfte trafikken. Men i bund og grund skal der sælges nogle flere færgebilletter, blandt andet ved at udvikle nye produkter. Innovation er den eneste vej fremad.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.174|instance-web01