Lettes adgangen til at anvende letvægtskompositter på større passagerskibe, vil der være et interessant forretningspotentiale for dele af den danske værftsindustri.
Særligt set i lyset af, at værftsindustrien i Danmark i det seneste årti er blevet stadig mere specialiseret mod mindre, men avancerede, skibstyper, også nybygninger i lette kompositter. Kommunale færgeruter som Agger-Thyborøn og Snaptun-Endelave står over for at bestille eller overvejer nye færger, der potentielt kan blive bygget i lette kompositter. Ligesom Green Ferry-projektet på Ærø også tager udgangspunkt i et letvægtsfærgeskrog.
I starten af året stod det imidlertid klart, at planerne om at erstatte Morsø-Thy Færgefarts aldrende færge på Næssund med en nybygning i kompositmateriale måtte skrinlægges grundet de kommunale budgetter, for i stedet at pejle på en billigere ny konventionel færge.
Men får COMPASS-projektet den ønskede effekt i forhold til anvendelse af lette kompositmaterialer på de større SOLAS-byggede færger, kan flere af de små danske værfter få en interessant ny rolle som underleverandører af sektioner eller hele overbygninger i komposit. Kunderne skulle således være de store reparations- og nybygningsværfter, som skal forestå enten bygningen af nye store færger eller foretage overbygnings-retrofit på eksisterende færger.
Budget på 6,2 mio. kr.
COMPASS-projektet udføres i et samarbejde mellem Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i perioden januar 2014 til december 2015. Målet med COMPASS-projektet er at lette designprocessen for passagerskibe i letvægtskomposit i forhold til den gældende SOLAS-regel 17 for både værfter, leverandører og rederier. Derudover skal projektet også lette godkendelsesprocessen for myndighederne af civile fartøjer med kompositkomponenter i henhold til SOLAS II-2-reglerne.
Budgettet er på i alt 6,2 mio. kr. og er støttet med 5,1 mio. kr. af dels Den Maritime Omstillingspulje under Søfartsstyrelsen og dels af Den Danske Maritime Fond. De to DTU-institutter DTU Mekanik og DTU Byg har med midlerne fra omstillingspuljen og fonden ansat hver en postdoc til at udføre forsknings-, analyse- og testarbejdet. Mens DBI og DTU Byg har fokus på identifikation og brandmodstandsanalyser på specifikke kompositmaterialer og komponenter, har DTU Mekanik fokus på de konstruktionsmæssige aspekter, bl.a. med udgangspunkt i en teoretisk case stillet til rådighed af Scandlines og tilhørende strukturelt afprøvningsarbejde i DTU Structural Lab.
Særligt set i lyset af, at værftsindustrien i Danmark i det seneste årti er blevet stadig mere specialiseret mod mindre, men avancerede, skibstyper, også nybygninger i lette kompositter. Kommunale færgeruter som Agger-Thyborøn og Snaptun-Endelave står over for at bestille eller overvejer nye færger, der potentielt kan blive bygget i lette kompositter. Ligesom Green Ferry-projektet på Ærø også tager udgangspunkt i et letvægtsfærgeskrog.
I starten af året stod det imidlertid klart, at planerne om at erstatte Morsø-Thy Færgefarts aldrende færge på Næssund med en nybygning i kompositmateriale måtte skrinlægges grundet de kommunale budgetter, for i stedet at pejle på en billigere ny konventionel færge.
Men får COMPASS-projektet den ønskede effekt i forhold til anvendelse af lette kompositmaterialer på de større SOLAS-byggede færger, kan flere af de små danske værfter få en interessant ny rolle som underleverandører af sektioner eller hele overbygninger i komposit. Kunderne skulle således være de store reparations- og nybygningsværfter, som skal forestå enten bygningen af nye store færger eller foretage overbygnings-retrofit på eksisterende færger.
Budget på 6,2 mio. kr.
COMPASS-projektet udføres i et samarbejde mellem Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i perioden januar 2014 til december 2015. Målet med COMPASS-projektet er at lette designprocessen for passagerskibe i letvægtskomposit i forhold til den gældende SOLAS-regel 17 for både værfter, leverandører og rederier. Derudover skal projektet også lette godkendelsesprocessen for myndighederne af civile fartøjer med kompositkomponenter i henhold til SOLAS II-2-reglerne.
Budgettet er på i alt 6,2 mio. kr. og er støttet med 5,1 mio. kr. af dels Den Maritime Omstillingspulje under Søfartsstyrelsen og dels af Den Danske Maritime Fond. De to DTU-institutter DTU Mekanik og DTU Byg har med midlerne fra omstillingspuljen og fonden ansat hver en postdoc til at udføre forsknings-, analyse- og testarbejdet. Mens DBI og DTU Byg har fokus på identifikation og brandmodstandsanalyser på specifikke kompositmaterialer og komponenter, har DTU Mekanik fokus på de konstruktionsmæssige aspekter, bl.a. med udgangspunkt i en teoretisk case stillet til rådighed af Scandlines og tilhørende strukturelt afprøvningsarbejde i DTU Structural Lab.