23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske værfter kan bygge kompositsektioner til retrofit

COMPASS-projektet, der støttes af Den Maritime Omstillingspulje og Den Danske Maritime Fond, kan skabe nyt marked for danske værfter.
Lettes adgangen til at anvende letvægtskompositter på større passagerskibe, vil der være et interessant forretningspotentiale for dele af den danske værftsindustri.

Særligt set i lyset af, at værftsindustrien i Danmark i det seneste årti er blevet stadig mere specialiseret mod mindre, men avancerede, skibstyper, også nybygninger i lette kompositter. Kommunale færgeruter som Agger-Thyborøn og Snaptun-Endelave står over for at bestille eller overvejer nye færger, der potentielt kan blive bygget i lette kompositter. Ligesom Green Ferry-projektet på Ærø også tager udgangspunkt i et letvægtsfærgeskrog.

I starten af året stod det imidlertid klart, at planerne om at erstatte Morsø-Thy Færgefarts aldrende færge på Næssund med en nybygning i kompositmateriale måtte skrinlægges grundet de kommunale budgetter, for i stedet at pejle på en billigere ny konventionel færge.

Men får COMPASS-projektet den ønskede effekt i forhold til anvendelse af lette kompositmaterialer på de større SOLAS-byggede færger, kan flere af de små danske værfter få en interessant ny rolle som underleverandører af sektioner eller hele overbygninger i komposit. Kunderne skulle således være de store reparations- og nybygningsværfter, som skal forestå enten bygningen af nye store færger eller foretage overbygnings-retrofit på eksisterende færger.           

Budget på 6,2 mio. kr.

COMPASS-projektet udføres i et samarbejde mellem Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i perioden januar 2014 til december 2015. Målet med COMPASS-projektet er at lette designprocessen for passagerskibe i letvægtskomposit i forhold til den gældende SOLAS-regel 17 for både værfter, leverandører og rederier. Derudover skal projektet også lette godkendelsesprocessen for myndighederne af civile fartøjer med kompositkomponenter i henhold til SOLAS II-2-reglerne.

Budgettet er på i alt 6,2 mio. kr. og er støttet med 5,1 mio. kr. af dels Den Maritime Omstillingspulje under Søfartsstyrelsen og dels af Den Danske Maritime Fond. De to DTU-institutter DTU Mekanik og DTU Byg har med midlerne fra omstillingspuljen og fonden ansat hver en postdoc til at udføre forsknings-, analyse- og testarbejdet. Mens DBI og DTU Byg har fokus på identifikation og brandmodstandsanalyser på specifikke kompositmaterialer og komponenter, har DTU Mekanik fokus på de konstruktionsmæssige aspekter, bl.a. med udgangspunkt i en teoretisk case stillet til rådighed af Scandlines og tilhørende strukturelt afprøvningsarbejde i DTU Structural Lab.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.251|instance-web03