23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske Havne: Samarbejde er vejen frem

Samarbejde og udvikling af de danske havne er det gennemgående tema på Havnekonference 2014 i Grenaa.
Mere end 200 deltagere sad samlet til åbningen af Danske Havnes konference ”Europas Bedste Havne” - og hørte på oplægsholdernes vurdering af, hvor Danmark står i den internationale søfartsindustri. Bl.a. om hvordan havnene og deres samarbejdspartnere kan udvikle sig fremadrettet for hele tiden at være et skridt foran i den internationale konkurrence.

"Finanskrisens længde og det faktum, at de danske forbrugere er blevet mere genbrugsbevidste, har været enhver havns mareridt. Når der forbruges mindre, importeres der også mindre via havnene. Derfor skal vi finde ind til kernen af, hvad havnene er bedst til, og så samarbejde om det," sagde Nete Herskind, vicekontorchef i Danske Havne.

Krisen har gjort, at mange virksomheder har manglet omsætning og overskud, så der er brug for nytænkning og samarbejde havne og virksomheder imellem, for at der kan ske udvikling og fremgang.

"Vi skal blive bedre til at gøre opmærksom på os selv over for omverdenen og vise den store betydning, vi har for Danmark og industrien herhjemme," sagde Nete Herskind.

Det Blå Danmarks betydning

Direktør Andreas Nordseth fra Søfartsstyrelsen påpegede også Det blå Danmarks betydning.
"Inden for vores fælles maritime klynge er der 80.000 arbejdspladser - og yderligere 30.000 i omkringliggende erhverv. Dansk skibsfart har aldrig stået stærkere i de sidste 100 år, men vi skal stadig arbejde sammen og hele tiden kigge på, hvordan vores kompetencer og uddannelser kan forbedres fremadrettet," sagde Andreas Nordseth.

I de sidste mange år har den maritime industri haft bevågenhed fra politikerne, men branchen skal kunne brande sig selv bedre. Her kommer nødvendigheden af samarbejde i spil igen. Nye miljøregler kommer i spil efter første januar 2015, og her kan erhvervet løbe ind i problemer, hvis ikke politikerne bliver gjort opmærksomme på det.

"I Danmark skal vi overholde de nye regler, men det er ikke sikkert, at vore konkurrenter vil gøre det samme, hvis bødestørrelsen er for lille, eller håndhævelsen ikke er der i tilstrækkeligt omfang," sagde vicedirektør i Danmarks Rederiforening. Derfor er det nødvendigt, at politikernes fokus stadig er rettet mod Det Blå Danmark og de udfordringer, erhvervet har. Vi skal samarbejde og sikre, at de kompetencer, vi har i Danmark, bliver udnyttet bedst muligt," sagde vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

Ny udvikling opstår

Der skal tænkes i nye baner, på tværs af faggrænser og virksomheder, for at udviklingen kan ske. Aalborg Havn og Bladt Industries har i snart syv år haft et samarbejde om havnearealer og udvikling af offshoreindustrien i Aalborg.

"Vi manglede finansiering til udvikling af Bladt, og derfor gik vi til Aalborg Havn, om de ikke ville overtage de havnearealer, vi ejede. Siden har begge virksomheder investeret 150 millioner hver i det fælles projekt, og vi har mangedoblet vores omsætning inden for offshoreindustrien til gavn for havnen og Bladt," sagde Peter Rindebæk, adm. direktør i Bladt Industries.

Siemens og Grenaa Havn gik også sammen om at lave de bedst mulige rammer for etableringen af Anholt Havmøllepark, og her har Grenaa Havn opbygget kompetencer i at håndtere et sådant projekt til gavn for den fremtidige udvikling.

Udbytte af konferencen

Ni udstillere og 215 deltagere deltog i Danske Havnes konference i denne uge på Kystvejens Hotel og Konferencecenter i Grenaa. Og det har stor betydning for lokalområdet at kunne vise sig frem for deltagerne.

"Det betyder meget for Grenaa og havnen,  at der kommer kompetente folk til området, der kan se, hvad vi kan. Vi har også mulighed for at vise vores udvikling og det samarbejde, vi har haft omkring havmølleparken, og at vi er klar til at håndtere lignende projekter i fremtiden," sagde Adm. Direktør i Grenaa Havn, Henning Laursen.

Og netop at vise, hvad den enkelte havn er god til, er interessant, sagde Tom Elmer Christensen, sekretariatschef fra Danske Havne:

"Vi har bedt oplægsholderne fortælle Danske Havne direkte, hvad vi er gode til, og hvor vi kan forbedre os. Vi bliver ikke Europas bedste havne, hvis lokale virksomheder og skibsrederne ikke er med på den, for så sker der intet samarbejde eller udvikling, men det er de heldigvis. Vi skal være de bedste sammen, og det håber vi, at deltagerne kan tage med fra konferencen."

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|