"Vi har brug for vækst, udvikling, samarbejde og flere arbejdspladser, men jeg mener at man skal supplere, ikke kopiere hinanden, og udvikle sine egne styrker og markeder og finde sin egen rolle internt i Danmark," siger Magnus Heunicke.
I Danmark har transportbranchen en enorm betydning. En meget stor del af import og eksport sker via havnene, og de er et knudepunkt for både gods- og persontransport. Mange havne i Danmark har forskellige forretningsområder, Aarhus Havn er stærke på containerfarten, i Fredericia fokuserer de meget på træpiller - og Esbjerg Havn udvikler sig konstant på baggrund af offshorebranchen.
Regeringen i Danmark har store ambitioner for Det Blå Danmark, men det er ikke kun i Danmark politikken laves, EU har også stor indflydelse på erhvervet.
"For at Danmark kan have Europas bedste havne, er det nødvendigt med samspil med EU. Vi er en lille nation, og hvis der ikke er ens regler internt i EU-landene, ville det være umuligt for Danmark at konkurrere," siger Magnus Heunicke.
Regeringen har fokus på de danske havne, og vedtog en ny havnelov i 2012, samtidigt med, at det er besluttet, at når støtten fra EU til en ny Storstrømsbro kommer, vil overskuddet derfra tilfalde erhvervet. Transportministeren mener dog ikke, at det er nok; havnene og de omkring liggende samfund skal udnytte deres position i markedet.
"Danske Havne har et stærkt fundament, som de kan udvikle sig ud fra, men det kræver at, havnene, de tilknyttede virksomheder og de lokale politikere spiller på samme hold. Ellers kan udviklingen og samarbejdet gå i stå," siger Magnus Heunicke.
I Danmark har transportbranchen en enorm betydning. En meget stor del af import og eksport sker via havnene, og de er et knudepunkt for både gods- og persontransport. Mange havne i Danmark har forskellige forretningsområder, Aarhus Havn er stærke på containerfarten, i Fredericia fokuserer de meget på træpiller - og Esbjerg Havn udvikler sig konstant på baggrund af offshorebranchen.
Regeringen i Danmark har store ambitioner for Det Blå Danmark, men det er ikke kun i Danmark politikken laves, EU har også stor indflydelse på erhvervet.
"For at Danmark kan have Europas bedste havne, er det nødvendigt med samspil med EU. Vi er en lille nation, og hvis der ikke er ens regler internt i EU-landene, ville det være umuligt for Danmark at konkurrere," siger Magnus Heunicke.
Regeringen har fokus på de danske havne, og vedtog en ny havnelov i 2012, samtidigt med, at det er besluttet, at når støtten fra EU til en ny Storstrømsbro kommer, vil overskuddet derfra tilfalde erhvervet. Transportministeren mener dog ikke, at det er nok; havnene og de omkring liggende samfund skal udnytte deres position i markedet.
"Danske Havne har et stærkt fundament, som de kan udvikle sig ud fra, men det kræver at, havnene, de tilknyttede virksomheder og de lokale politikere spiller på samme hold. Ellers kan udviklingen og samarbejdet gå i stå," siger Magnus Heunicke.