23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line satte turbo på retrofit

Ifølge Maersk Line selv gennemgik 137 skibe miljø og fuelbesparende retrofit i 2013
Ifølge leder af Sustainablity-afdelingen i A.P. Møller - Mærsks Maersk Line Jacob Sterling har ikke færre end 137 af rederiets skibe været igennem en retrofit-session i 2013, der sigtede på at mindske emissions-udslip og opnå fuelbesparelser.
 
Der er tale om mange forskellige typer opgaver - fra installering af nye typer bulbstævne til øgning af højden på apteringen, så kommandoboren eleveres (giver bl.a. mulighed for at medtage flere containere til "samm" fuelpris og en række indgreb i maskinrummene.
 
Totalt set forventer Sterling, at man både vil opnå betydelige emissionresultater og store fuelbesparelser. Faktisk forventes det, at man med indsatsen kan indsejle de gennemsnitlige investringer på mellem 5 og 10 mio. USD pr. skib på under to år. Og på lidt længere sigt håber han, at man vil kunne planlægge bygning af nye ECO-skibe, der vil have en bedre effektivitetsgrad i forhold til størrelesmæssigt lignende skibe på mellem 15 og 20 procent.
 
Totalt set har Maersk Line nu haft fat i ca. 200 skibe på retrofitfronten ud af rederiets egen flåde på 250 enhder. Dertil kommer, at Maersk Line opererer et tilsvarende antal indchartrede skibe. endvidere opereres et stort antal skibe i datterrederierne MCC (feederfart i Asien) og Seago Line. (Europa) og snart også i Amerika via "genopstandne" SeaLand.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04