Genetableringen af ruten mellem Helsingør og den svenske Øresundsø Hven kommer ikke til at ske i foråret, som det ellers var planen. Ruten kommer tidligst i gang til efteråret, oplyser skibsreder Jan Kobber, der vil anvende den forhenværende Endelave-færge Harald Blåtand på ruten.
”Det er stadig svært at få adgang til finansiering hos bankerne. Så da vi sidste år investerede i vores nyeste skib, Bertha K, som vi måtte købe kontant, rakte vores økonomi ikke til også at få foretaget den nødvendige renovering af Harald Blåtand. Skibet ligger i øjeblikket i Thyborøn, hvor vi indtil videre har gennemrenoveret restauranten. Senere i år tager vi skibet på et værft på Fyn til en større overhaling,” forklarer Jan Kobber.
Harald Blåtand har ligget oplagt siden 2008, i den seneste lange periode i havnen i Thyborøn. Den tidligere bilfærges seneste beskæftigelse var på netop Helsingør-Hvenruten i perioden 2004 til 2008, hvor den tidligere reder dog måtte indstille sejladsen og forretningen efter et større havari.
Efter den lange oplægning forestår der således mange opgaver under det kommende værftsophold. Ifølge Jan Kobber indbefatter det bl.a. overhaling af skrueakslerne, hjælpemaskinerne, gear samt installation af nye redningsflåder – og endelig dokning og sandblæsning, før Harald Blåtand er klar til at blive genindsat på Hven-ruten. I forbindelse med renoveringen er det planen, at færgen skal skifte navn til Thea K.
”Vi er forberedt på at skulle starte op i en lavsæson, hvor det ikke er sikkert, at vi kommer til at tjene penge i de første måneder. Men på længere sigt er jeg helt sikker på, at der er et marked for ruten. Jeg tror, vi i det seneste års tid er blevet kontaktet af i hvert fald 15 forskellige. Bl.a. busselskaber, skoler og virksomheder, som var interesserede i at høre om, hvornår ruten kommer i gang,” siger Jan Kobber.
Jan Kobber forklarer, at Thea K i sommersæsonen skal have to daglige dobbeltture, og i resten af året primært skal sejle fra torsdag til søndag samt i forbindelse med helligdage. Aftalen med Helsingør Havn er allerede på plads, mens han stadig er i dialog med havnemyndighederne på Hven om anløbstilladelsen.
Udflugtsrejser
Konceptet for ruten bliver en kombination af transport og fornøjelse. Et passagerkoncept, der i forvejen er kendt i Helsingør med den mangeårige ”Sundbuss-tradition”, hvor danskere og svenskere sejler mellem Helsingør og Helsingborg som en indkøbs- eller udflugtsrejse. Jan Kobber fortæller, at markedsføringen af ruten bl.a. skal rettes mod bus- og rejseselskaber, der vil udbyde endagsture til den svenske Øresundsø.
Skibets nyrenoverede restaurant har 100 siddepladser, mens vogndækket tidligere er blevet ombygget og godkendt af Søfartsstyrelsen til passagerområde. Tidligere har det typisk været anvendt til dansesal, en facilitet, som Jan Kobber dog ikke forventer skal anvendes, mens skibet er i søen.
Da Harald Blåtand ikke har aptering til en mønstret besætning, skal skibets faste besætning enten have bopæl i Helsingør-området eller have en overnatningsmulighed dér.
I øjeblikket er den eneste anden danske rute til Hven Spar Shippings passagerrute med skibet Jeppe med udgangspunkt fra København. Ellers besejles øen, der har godt 370 fastboende - men et stort antal turister om sommeren - fra Landskrona af et kommunalt færgerederi. Øen er fortrinsvis bilfri, hvilket vil sige, at besøgende ikke har mulighed for at få en bil med over.
Tysklandsrute
Mens Jan Kobber og hans rederiselskab, Nordisk Færgefart, arbejder på en genstart af Hvenruten ud fra Helsingør, arbejdes der også sideløbende med en genetablering af en færgerute mellem Faaborg og Tyskland. Denne rute skulle oprindeligt have været startet i 2012, men er løbende blevet udsat.
Ifølge Jan Kobber pejles der nu på en rutestart i 2015, hvis det lykkes at finde noget egnet tonnage, der er realistisk at få godkendt af de respektive danske og tyske myndigheder. Der er således stadig kontakt til det estiske rederi Saaremaa om en tidligere Øresundsfærge, ligesom også en nuværende dansk-flaget færge er inde i billedet.
Nordisk Færgefart ejer i øjeblikket fem passagerskibe: Svanen, Catrine K, Bertha K, Harald Blåtand og Chimera. De tre førstnævnte vil hen over sommeren være beskæftigede på henholdsvis Odense Fjord/Ringkøbing Fjord og Limfjorden. Chimera er ude af drift og sat til salg.
Harald Blåtand blev leveret fra Assens Skibsværft i 1982 som Endelave til ruten Horsens/Snaptun-Endelave, hvorpå den sejlede frem til 1997. I perioden frem til skibets første indsættelse på Hvenruten besejlede det en sommerrute på Roskilde Fjord.
Læs også:
”Det er stadig svært at få adgang til finansiering hos bankerne. Så da vi sidste år investerede i vores nyeste skib, Bertha K, som vi måtte købe kontant, rakte vores økonomi ikke til også at få foretaget den nødvendige renovering af Harald Blåtand. Skibet ligger i øjeblikket i Thyborøn, hvor vi indtil videre har gennemrenoveret restauranten. Senere i år tager vi skibet på et værft på Fyn til en større overhaling,” forklarer Jan Kobber.
Harald Blåtand har ligget oplagt siden 2008, i den seneste lange periode i havnen i Thyborøn. Den tidligere bilfærges seneste beskæftigelse var på netop Helsingør-Hvenruten i perioden 2004 til 2008, hvor den tidligere reder dog måtte indstille sejladsen og forretningen efter et større havari.
Efter den lange oplægning forestår der således mange opgaver under det kommende værftsophold. Ifølge Jan Kobber indbefatter det bl.a. overhaling af skrueakslerne, hjælpemaskinerne, gear samt installation af nye redningsflåder – og endelig dokning og sandblæsning, før Harald Blåtand er klar til at blive genindsat på Hven-ruten. I forbindelse med renoveringen er det planen, at færgen skal skifte navn til Thea K.
”Vi er forberedt på at skulle starte op i en lavsæson, hvor det ikke er sikkert, at vi kommer til at tjene penge i de første måneder. Men på længere sigt er jeg helt sikker på, at der er et marked for ruten. Jeg tror, vi i det seneste års tid er blevet kontaktet af i hvert fald 15 forskellige. Bl.a. busselskaber, skoler og virksomheder, som var interesserede i at høre om, hvornår ruten kommer i gang,” siger Jan Kobber.
Jan Kobber forklarer, at Thea K i sommersæsonen skal have to daglige dobbeltture, og i resten af året primært skal sejle fra torsdag til søndag samt i forbindelse med helligdage. Aftalen med Helsingør Havn er allerede på plads, mens han stadig er i dialog med havnemyndighederne på Hven om anløbstilladelsen.
Udflugtsrejser
Konceptet for ruten bliver en kombination af transport og fornøjelse. Et passagerkoncept, der i forvejen er kendt i Helsingør med den mangeårige ”Sundbuss-tradition”, hvor danskere og svenskere sejler mellem Helsingør og Helsingborg som en indkøbs- eller udflugtsrejse. Jan Kobber fortæller, at markedsføringen af ruten bl.a. skal rettes mod bus- og rejseselskaber, der vil udbyde endagsture til den svenske Øresundsø.
Skibets nyrenoverede restaurant har 100 siddepladser, mens vogndækket tidligere er blevet ombygget og godkendt af Søfartsstyrelsen til passagerområde. Tidligere har det typisk været anvendt til dansesal, en facilitet, som Jan Kobber dog ikke forventer skal anvendes, mens skibet er i søen.
Da Harald Blåtand ikke har aptering til en mønstret besætning, skal skibets faste besætning enten have bopæl i Helsingør-området eller have en overnatningsmulighed dér.
I øjeblikket er den eneste anden danske rute til Hven Spar Shippings passagerrute med skibet Jeppe med udgangspunkt fra København. Ellers besejles øen, der har godt 370 fastboende - men et stort antal turister om sommeren - fra Landskrona af et kommunalt færgerederi. Øen er fortrinsvis bilfri, hvilket vil sige, at besøgende ikke har mulighed for at få en bil med over.
Tysklandsrute
Mens Jan Kobber og hans rederiselskab, Nordisk Færgefart, arbejder på en genstart af Hvenruten ud fra Helsingør, arbejdes der også sideløbende med en genetablering af en færgerute mellem Faaborg og Tyskland. Denne rute skulle oprindeligt have været startet i 2012, men er løbende blevet udsat.
Ifølge Jan Kobber pejles der nu på en rutestart i 2015, hvis det lykkes at finde noget egnet tonnage, der er realistisk at få godkendt af de respektive danske og tyske myndigheder. Der er således stadig kontakt til det estiske rederi Saaremaa om en tidligere Øresundsfærge, ligesom også en nuværende dansk-flaget færge er inde i billedet.
Nordisk Færgefart ejer i øjeblikket fem passagerskibe: Svanen, Catrine K, Bertha K, Harald Blåtand og Chimera. De tre førstnævnte vil hen over sommeren være beskæftigede på henholdsvis Odense Fjord/Ringkøbing Fjord og Limfjorden. Chimera er ude af drift og sat til salg.
Harald Blåtand blev leveret fra Assens Skibsværft i 1982 som Endelave til ruten Horsens/Snaptun-Endelave, hvorpå den sejlede frem til 1997. I perioden frem til skibets første indsættelse på Hvenruten besejlede det en sommerrute på Roskilde Fjord.
Læs også: