23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sydbank: Intet forår i luften for rederierne i maj

Lidt bedring på vej, mener Sydbanks analytiker Jacob Pedersen.
Tørlast – Ingen opmuntring i maj





Sydbanks holdning:





Produkttank – Svært for alvor at blive begejstret





Sydbanks holdning:





Container – Rateforhøjelser med begrænset effekt i maj





Sydbanks holdning:









Fragtraterne har vist små udsving i maj, og kun Panamax-raterne er steget en smule i forhold til april. Raterne i andre segmenter har været let sivende, og kun Panamax-segmentet slutter maj på bedre rateniveauer end måneden begyndte. Brugtpriserne er faldet med ca. 1 pct. i maj. Den aktuelle nedtur på tørlastmarkedet er forstærket af en række forhold og begivenheder, som i vid udstrækning slipper sit tag i markedet i de næste kvartaler. Det vil give ratestigninger i den nære fremtid. Tempo og kraft er lidt mere usikkert. Spotraterne i år stiger i forhold til 2013 i takt med, at overkapaciteten gradvist bliver mindre. Efterspørgselsbilledet ser ret robust ud, selv om usikkerheden om Kinas væksttempo bestemt bliver mere fremtrædende. Ordrebogen på nye skibe i tørlast er endnu ikke kritisk, og det svage marked dæmper sandsynligvis appetitten på nybestillinger. Brugtprisstigningerne vender nok til små fald kortvarigt indtil fragtraterne stiger igen fra de aktuelle niveauer. Fragtraterne er faldet igennem maj for LR2-tankere, men steget igennem maj for LR1-tankere. For begge segmenter er maj-niveauerne dog lidt højere end i april. MR-raterne er faldet lidt tilbage. Brugtpriserne er faldet med ca. 2 pct. i maj. Rategenrejsningen i 2014 bliver mere besværlig og langstrakt – bl.a. på grund af en stigende ordrebog på nye produkttankere. Bedre balance i markedet vil gradvist løfte spotraterne, så 2014-raterne overgår 2013-niveauet. Brugtpriserne flader ud. Spotraterne i maj har været 5 pct. højere end i april, men tendensen har været sivende. Rateforhøjelserne på Asien-Europa 1. maj viste kun begrænset succes, og ratefaldene siden har næsten udvisket stigningerne. Planlagte forhøjelser 1. juni har umiddelbart haft begrænset effekt. Rateforhøjelserne kommer nu hyppigere og hyppigere, men effekten er begrænset. Vi nærmer os højsæsonen, og det kan give rederierne lidt bedre forhandlingsvilkår i de næste måneder. Overkapaciteten er påtrængende, og markedsbalancen bliver svær at opretholde i 2014, selv om markedsvæksten i år formentlig næsten bliver på niveau med kapacitetstilgangen, hvis det aktuelt høje skrotningsniveau kan holde. Spotraterne i år bliver lidt lavere end i 2013, og raternes yo-yo-bevægelser fortsætter. Prisdisciplin og kapacitetsstyring er stadig afgørende for at sikre bare nogenlunde tålelige rateniveauer.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.114