Gitte Lillelund Bech, der tiltræder som direktør for Danske Havne den 1. august, er klar over forskellene i erhvervshavnene, men hun mener samtidigt, at det er vigtigt at fokusere på, det man er god til, og at man er åben for samarbejde med andre havne. "Vi skal ikke alle løbe efter den samme bold, som et lilleputhold gør. Jeg er tilhænger af klyngetankegangen, hvor flere havne fokuserer på, hvad der skal til for at styrke deres forretning. Et eksempel er Grenaa, Aabenraa, Esbjerg og Aarhus, der alle har en vanddybde, hvorfra der kan afskibes vindmøller. Derfor har de en fælles interesse i at få sværgodsruter, så vindmøllerne kan komme fra producenterne til havnen. Klyngetankegangen, som også ligger i Danske Havnes vision, skal vi arbejde noget mere med, så vi ikke alle løber efter det samme," siger Gitte Lillelund Bech til Søfart. Baggrunden som økonom gør også, at hun har en meget analytisk tilgang til de udfordringer, som havnene står overfor, det være sig at skaffe flere kunder og omsætning, men også hvordan havnene skaffer merværdi til kunderne. "Havnene skal forstå deres kunder, hjælpe dem til vækst og udnytte deres potentiale, så der kommer en synergi ud af samarbejdet, og derved skabe vækst i havnen", siger Gitte Lillelund Bech. Infrastruktur, både til lands og vands, har altid interesseret Gitte Lillelund Bech, nyansat direktør for Danske Havne med tiltrædelse den 1. august 2014, og hun har arbejdet med det en stor del af sit voksne liv. Som tidligere politiker, minister og med erfaring fra erhvervslivet har hun opbygget et stort netværk, der skal bruges aktivt fremover. "En udvidelse af et værft på en ø skal ikke nødvendigvis foregå via støtte fra Transportministeriet, det kunne lige så godt være hos Carsten Hansen i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, hvor man hjælper til med fastholdelse og udvidelse af arbejdspladser i landdistrikterne og i øsamfundene," siger Gitte Lillelund Bech. Hun vil også være med til at identificere forskellige barrierer, som havnene slås med, det være sig lovgivningsmæssigt, konkurrencemæssigt og med ønske om økonomisk større. "Jeg har den holdning, at penge ingen farve har, det er lige gyldigt om man får støtte fra en pulje i Transportministeriet, Erhvervsministeriet, Landdistriksmidlerne eller EU. Mit udgangspunkt er, at jeg skal hjælpe havnene, med at skaffe muligheder og midler til at understøtte servicen og kommercialiseringen for havnenes kunder, og også skaffe flere arbejdspladser," siger Gitte Lillelund Bech. Infrastruktur er ikke kun veje og jernbaner "Transport er en del af os alle og påvirker vores liv dagligt, transporten på vandet og i havnen, har dog ikke fået samme bevågenhed blandt danskerne og politikkerne, som veje og jernbaner har, og det skal vi have gjort noget ved, med den stolte historie Danmark har som Søfartsnation," siger Gitte Lillelund Bech. Det handler om den gode historie, og om at få den fortalt til danskerne. "Det ville være fantastisk, hvis Hr. og Fru Jensen vidste, at når store havvindmølleparker opsættes, der har de store erhvervshavne en stor betydning som afskibnings- og efterfølgende servicehavn for vindmøllerne. Det skaber vækst og arbejdspladser, og historien bliver ikke dårligere af, at møllerne er produceret i Danmark," siger Gitte Lillelund Bech, der blev valgt blandt 90 ansøgere til en kompleks stilling. Kommercielle færdigheder, tætte relationer til det politiske liv og erhvervslivet, skulle kunne begå sig på de bonede gulve, og samtidigt kunne tale med høj og lav, kravende var mange, da Danske Havne søgte ny direktør. "Vi troede, at vi skulle ansætte en topchef fra erhvervslivet, men Gitte Lillelund Bechs profil matchede perfekt. Det er svært at finde en fra erhvervslivet, der også kan det politiske spil, som ellers efterfølgende er svært at lære, men det var en styrke her, da Gitte Lillelund Bech har lært det forlods, samtidig med at hun har de kommercielle færdigheder, vi søgte," siger professor Peter Maskell, formand for Danske Havne. Forventningerne er høje til den nye direktør, men Peter Maskell er sikker på, at Gitte Lillelund Bech kommer til at indfri dem til fulde. "Det her kommer til at give vores medlemmer et stort skridt fremad, og vil styrke det samarbejde og udvikling der allerede er begyndt. Samtidig har Gitte et netværk der kan styrke Danske Havne i Danmark og i udlandet," siger Peter Maskell.
Gitte Lillelund Bech: Jeg er tilhænger af klyngetankegangen
Gitte Lillelund Bech ser frem til at vise medlemmerne i Danske Havne, at man gennem samarbejde med kunder og andre interessenter, store som små, kan få yderligere gang i forretningen.
Gitte Lillelund Bech, der tiltræder som direktør for Danske Havne den 1. august, er klar over forskellene i erhvervshavnene, men hun mener samtidigt, at det er vigtigt at fokusere på, det man er god til, og at man er åben for samarbejde med andre havne. "Vi skal ikke alle løbe efter den samme bold, som et lilleputhold gør. Jeg er tilhænger af klyngetankegangen, hvor flere havne fokuserer på, hvad der skal til for at styrke deres forretning. Et eksempel er Grenaa, Aabenraa, Esbjerg og Aarhus, der alle har en vanddybde, hvorfra der kan afskibes vindmøller. Derfor har de en fælles interesse i at få sværgodsruter, så vindmøllerne kan komme fra producenterne til havnen. Klyngetankegangen, som også ligger i Danske Havnes vision, skal vi arbejde noget mere med, så vi ikke alle løber efter det samme," siger Gitte Lillelund Bech til Søfart. Baggrunden som økonom gør også, at hun har en meget analytisk tilgang til de udfordringer, som havnene står overfor, det være sig at skaffe flere kunder og omsætning, men også hvordan havnene skaffer merværdi til kunderne. "Havnene skal forstå deres kunder, hjælpe dem til vækst og udnytte deres potentiale, så der kommer en synergi ud af samarbejdet, og derved skabe vækst i havnen", siger Gitte Lillelund Bech. Infrastruktur, både til lands og vands, har altid interesseret Gitte Lillelund Bech, nyansat direktør for Danske Havne med tiltrædelse den 1. august 2014, og hun har arbejdet med det en stor del af sit voksne liv. Som tidligere politiker, minister og med erfaring fra erhvervslivet har hun opbygget et stort netværk, der skal bruges aktivt fremover. "En udvidelse af et værft på en ø skal ikke nødvendigvis foregå via støtte fra Transportministeriet, det kunne lige så godt være hos Carsten Hansen i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, hvor man hjælper til med fastholdelse og udvidelse af arbejdspladser i landdistrikterne og i øsamfundene," siger Gitte Lillelund Bech. Hun vil også være med til at identificere forskellige barrierer, som havnene slås med, det være sig lovgivningsmæssigt, konkurrencemæssigt og med ønske om økonomisk større. "Jeg har den holdning, at penge ingen farve har, det er lige gyldigt om man får støtte fra en pulje i Transportministeriet, Erhvervsministeriet, Landdistriksmidlerne eller EU. Mit udgangspunkt er, at jeg skal hjælpe havnene, med at skaffe muligheder og midler til at understøtte servicen og kommercialiseringen for havnenes kunder, og også skaffe flere arbejdspladser," siger Gitte Lillelund Bech. Infrastruktur er ikke kun veje og jernbaner "Transport er en del af os alle og påvirker vores liv dagligt, transporten på vandet og i havnen, har dog ikke fået samme bevågenhed blandt danskerne og politikkerne, som veje og jernbaner har, og det skal vi have gjort noget ved, med den stolte historie Danmark har som Søfartsnation," siger Gitte Lillelund Bech. Det handler om den gode historie, og om at få den fortalt til danskerne. "Det ville være fantastisk, hvis Hr. og Fru Jensen vidste, at når store havvindmølleparker opsættes, der har de store erhvervshavne en stor betydning som afskibnings- og efterfølgende servicehavn for vindmøllerne. Det skaber vækst og arbejdspladser, og historien bliver ikke dårligere af, at møllerne er produceret i Danmark," siger Gitte Lillelund Bech, der blev valgt blandt 90 ansøgere til en kompleks stilling. Kommercielle færdigheder, tætte relationer til det politiske liv og erhvervslivet, skulle kunne begå sig på de bonede gulve, og samtidigt kunne tale med høj og lav, kravende var mange, da Danske Havne søgte ny direktør. "Vi troede, at vi skulle ansætte en topchef fra erhvervslivet, men Gitte Lillelund Bechs profil matchede perfekt. Det er svært at finde en fra erhvervslivet, der også kan det politiske spil, som ellers efterfølgende er svært at lære, men det var en styrke her, da Gitte Lillelund Bech har lært det forlods, samtidig med at hun har de kommercielle færdigheder, vi søgte," siger professor Peter Maskell, formand for Danske Havne. Forventningerne er høje til den nye direktør, men Peter Maskell er sikker på, at Gitte Lillelund Bech kommer til at indfri dem til fulde. "Det her kommer til at give vores medlemmer et stort skridt fremad, og vil styrke det samarbejde og udvikling der allerede er begyndt. Samtidig har Gitte et netværk der kan styrke Danske Havne i Danmark og i udlandet," siger Peter Maskell.