Ifølge CMP’s chef for krydstogtsaktiviteterne, Arnt Møller Pedersen, er det næste skridt for CMP’s udvikling af krydstogtproduktet, at der introduceres såkaldt on board check-in. En service, som udvikles sammen med Københavns Lufthavne, og som CMP bliver den første turnaround-havn i Europa til at tilbyde.
”Målet er, at f.eks. en amerikansk passager afleverer sin kuffert om bord på skibet, når det ankommer til København, hvor han så også får udleveret sit boarding card til flyet fra Kastrup. Og så ser han ikke kufferten igen før han står ved bagagebåndet i New York. Systemet er velkendt internt i USA og Canada, hvor bl.a. Disney Resorts tilbyder produktet, men vi bliver de første i Europa,” siger Arnt Møller Pedersen.
Han forklarer, at udfordringen ved on board check-in, som han forventer vil øge kvaliteten af CMP’s produkt, er, at det skal foregå i et meget velkoordineret samarbejde mellem flere partnere, hvis det skal lykkes. Først og fremmest mellem lufthavnen, de pågældende rederier og ”incoming”. Sidstnævnte er den aktør, eksempelvis DMC Denmark, som forestår bl.a. transfer-logistikken mellem krydstogtterminalen og lufthavnen.
Fælles it-platform
”Faktisk har lufthavnen og skibene allerede de samme it-systemer til det her, så det er alene et spørgsmål om at få hele operationen ordentlig tilrettelagt og koordineret. For os øger det kvaliteten af vores produkt ved, at turnaround-passagererne får en bedre oplevelse i København. De kan dermed tilbringe kortere tid i lufthavnen både før og efter krydstogtet, hvilket giver incoming mulighed for at tilbyde ture og udflugter på ankomst- og afrejsedagen,” forklarer Arnt Møller Pedersen.
I det hele taget er krydstogt, som et kommercielt havneprodukt, langt mere end blot en kajplads. De tre hovedaktører bag et turnaround-anløb hos CMP er henholdsvis mægleren, der repræsenterer rederiet under anløbet og forestår klareringen, incoming, der står for bus-transfers, udflugter m.v. – og endelig havnen selv. Et 3.500-passagers stort skib, der har turnaround, kræver typisk 30 til 35 CMP-medarbejdere til bagagehåndtering og security.
Selve check-in-processen af de mange afrejsende passagerer sker også i CMP’s terminaler, men udføres i realiteten af det pågældende rederis egen besætning fra skibet, der bemander terminalens skranker, som er koblet op på skibets interne it-system.
Carnival Cruise Lines
2014 skiller sig ud fra de foregående år, hvor der har været en konstant vækst på krydstogtområdet hos CMP. Faldet i år gælder ikke alene CMP, men hele regionen, og kan tilskrives justeringer i verdens største krydstogtrederi Carnival Groups dispositioner for Nordeuropa i 2014.
Rederigruppen havde sidste år et stort panamax-skib fra sit amerikanske hovedbrand Carnival Cruise Lines placeret i Baltic-regionen med CMP som base. Men det træk viste sig imidlertid at konkurrere med flere andre af Canivals mass-market brands i regionen i stedet for at øge den samlede markedsandel, hvorfor hovedbrandet Carnival Cruise Lines er fraværende i år.
Næste år er CMP’s krydstogtsaktiviteter dog tilbage på vækstsporet med nye rederier. Bl.a. med Disney Cruise Lines, der ikke tidligere har opereret i regionen, men som fra 2015 indleder en række turnaround- og transit-anløb i CMP med et 2.700-passagerer stort skib. Næste år byder imidlertid også på et helt nyt rederi i de luxe-klassen, Viking Ocean Cruises, der ud over flere transit-anløb ved Nordre Toldbod i København også får seks anløb i Aalborg i 2015.
                                        ”Målet er, at f.eks. en amerikansk passager afleverer sin kuffert om bord på skibet, når det ankommer til København, hvor han så også får udleveret sit boarding card til flyet fra Kastrup. Og så ser han ikke kufferten igen før han står ved bagagebåndet i New York. Systemet er velkendt internt i USA og Canada, hvor bl.a. Disney Resorts tilbyder produktet, men vi bliver de første i Europa,” siger Arnt Møller Pedersen.
Han forklarer, at udfordringen ved on board check-in, som han forventer vil øge kvaliteten af CMP’s produkt, er, at det skal foregå i et meget velkoordineret samarbejde mellem flere partnere, hvis det skal lykkes. Først og fremmest mellem lufthavnen, de pågældende rederier og ”incoming”. Sidstnævnte er den aktør, eksempelvis DMC Denmark, som forestår bl.a. transfer-logistikken mellem krydstogtterminalen og lufthavnen.
Fælles it-platform
”Faktisk har lufthavnen og skibene allerede de samme it-systemer til det her, så det er alene et spørgsmål om at få hele operationen ordentlig tilrettelagt og koordineret. For os øger det kvaliteten af vores produkt ved, at turnaround-passagererne får en bedre oplevelse i København. De kan dermed tilbringe kortere tid i lufthavnen både før og efter krydstogtet, hvilket giver incoming mulighed for at tilbyde ture og udflugter på ankomst- og afrejsedagen,” forklarer Arnt Møller Pedersen.
I det hele taget er krydstogt, som et kommercielt havneprodukt, langt mere end blot en kajplads. De tre hovedaktører bag et turnaround-anløb hos CMP er henholdsvis mægleren, der repræsenterer rederiet under anløbet og forestår klareringen, incoming, der står for bus-transfers, udflugter m.v. – og endelig havnen selv. Et 3.500-passagers stort skib, der har turnaround, kræver typisk 30 til 35 CMP-medarbejdere til bagagehåndtering og security.
Selve check-in-processen af de mange afrejsende passagerer sker også i CMP’s terminaler, men udføres i realiteten af det pågældende rederis egen besætning fra skibet, der bemander terminalens skranker, som er koblet op på skibets interne it-system.
Carnival Cruise Lines
2014 skiller sig ud fra de foregående år, hvor der har været en konstant vækst på krydstogtområdet hos CMP. Faldet i år gælder ikke alene CMP, men hele regionen, og kan tilskrives justeringer i verdens største krydstogtrederi Carnival Groups dispositioner for Nordeuropa i 2014.
Rederigruppen havde sidste år et stort panamax-skib fra sit amerikanske hovedbrand Carnival Cruise Lines placeret i Baltic-regionen med CMP som base. Men det træk viste sig imidlertid at konkurrere med flere andre af Canivals mass-market brands i regionen i stedet for at øge den samlede markedsandel, hvorfor hovedbrandet Carnival Cruise Lines er fraværende i år.
Næste år er CMP’s krydstogtsaktiviteter dog tilbage på vækstsporet med nye rederier. Bl.a. med Disney Cruise Lines, der ikke tidligere har opereret i regionen, men som fra 2015 indleder en række turnaround- og transit-anløb i CMP med et 2.700-passagerer stort skib. Næste år byder imidlertid også på et helt nyt rederi i de luxe-klassen, Viking Ocean Cruises, der ud over flere transit-anløb ved Nordre Toldbod i København også får seks anløb i Aalborg i 2015.