CMP er den eneste havnevirksomhed i Danmark, som er i nærheden af den globale top-10 over krydstogt-hubs. Sidste år passerede 837.000 krydstogtspassagerer gennem CMP og genererede derved en betydelig del af omsætningen for havneselskabet. Medregnes baglandet, udgjorde omsætningen sidste år, afledt af CMP’s krydstogtsaktiviteter hos hoteller og andre turistrelaterede aktiviteter i hovedstadsområdet, omkring 1,5 mia. kr.
Væksten på krydstogtområdet i det seneste tiår hos CMP har været næsten konstant. Væksten er sket i takt med, at krydstogtindustrien har formået at få stadig flere kunder i butikken ved hjælp af stadig større skibe og dermed lavere kostpriser per passager. Noget, rederierne har omsat til et prisniveau, der i dag let kan konkurrere med de gængse charterferieprodukter.
Det er dog ikke væksten i krydstogtindustrien alene, der har sikret CMP en førende position. Havnen har også formået at skabe et produkt, der flere gange har vundet internationale branchepriser. I indstillingerne fremhæves bl.a. den korte distance til en international lufthavn, en hovedstads mange attraktioner - samt, at mange oversøiske krydstogtspassagerer oplever København og Malmø som et trygt og sikkert sted at opholde sig.
Stadig større skibe
Væksten i antallet af krydstogtspassagerer hos CMP i de seneste fem år er på godt 23 pct., mens væksten i antallet af krydstogtskibe i samme periode kun er på knapt 6 pct. Dette siger dels noget om udviklingen i størrelsen på krydstogtskibene, og dels, at CMP har formået at udvikle sit turnaround-produkt, og dermed antallet af dem. Et turnaround-anløb tæller nemlig dobbelt i passagerantal, sammenlignet med et almindeligt transit-anløb.
Etableringen af den nye krydstogtterminal langs den nye Oceankaj betyder, målt i kajpladser, at CMP nu råder over én ekstra turnaround-anløbsplads til de helt store skibe. Havnen måtte nemlig samtidigt give afkald på to af de hidtidige pladser i Frihavnen, som nu er under forvandling til erhvervs- og boligområder.
Førende i Baltic
CMP er i dag den største krydstogthavn i ”Baltic” – altså den del af den globale krydstogtindustri, der sælger krydstogter i de geografiske områder Østersøen/Baltikum og de norske fjorde. Den store andel af turnarounds i CMP, der sidste år udgjorde 160 af i alt 347 anløb, gør, at havnens antal passagerer ligger langt over andre store krydstogthavne i Baltic-regionen som St. Petersborg, Rostock/Warnemünde, Stockholm, Oslo og Bergen.
Globalt set er CMP dog et pænt stykke fra verdens største turnaround-havn for krydstogt, Miami med 4,1 mio. passagerer sidste år. Men Miami er også hovedhavn for krydstogtsindustriens største og ældste marked, det amerikanske, som stadigt primært orienterer sig mod Caribien. Caribien huser da også verdens største krydstogthavn Nassau med 4,7 mio. passagerer i 2013.
Der var sidste år kun tre europæiske havne på den globale top-10: Barcelona og Civitavecchia (Rom), der med henholdsvis 2,6 mio. og 2,5 mio. passagerer sidste år begge udfylder rollen som primære turnaround-havne i Middelhavsregionen, præcist som CMP gør det i Baltic-regionen.
Den tredje europæiske havn er Southampton med 1,7 mio. passagerer i 2013. Southampton profiterer i lighed med Miami af et stort og veludviklet bagvedliggende hjemmemarked. Geografisk konkurrerer den sydengelske havn i nogen grad med CMP i Baltic-regionen, i hvert fald i forhold til det store engelske marked.
FAKTA: CMP’s krydstogtkajer
Væksten på krydstogtområdet i det seneste tiår hos CMP har været næsten konstant. Væksten er sket i takt med, at krydstogtindustrien har formået at få stadig flere kunder i butikken ved hjælp af stadig større skibe og dermed lavere kostpriser per passager. Noget, rederierne har omsat til et prisniveau, der i dag let kan konkurrere med de gængse charterferieprodukter.
Det er dog ikke væksten i krydstogtindustrien alene, der har sikret CMP en førende position. Havnen har også formået at skabe et produkt, der flere gange har vundet internationale branchepriser. I indstillingerne fremhæves bl.a. den korte distance til en international lufthavn, en hovedstads mange attraktioner - samt, at mange oversøiske krydstogtspassagerer oplever København og Malmø som et trygt og sikkert sted at opholde sig.
Stadig større skibe
Væksten i antallet af krydstogtspassagerer hos CMP i de seneste fem år er på godt 23 pct., mens væksten i antallet af krydstogtskibe i samme periode kun er på knapt 6 pct. Dette siger dels noget om udviklingen i størrelsen på krydstogtskibene, og dels, at CMP har formået at udvikle sit turnaround-produkt, og dermed antallet af dem. Et turnaround-anløb tæller nemlig dobbelt i passagerantal, sammenlignet med et almindeligt transit-anløb.
Etableringen af den nye krydstogtterminal langs den nye Oceankaj betyder, målt i kajpladser, at CMP nu råder over én ekstra turnaround-anløbsplads til de helt store skibe. Havnen måtte nemlig samtidigt give afkald på to af de hidtidige pladser i Frihavnen, som nu er under forvandling til erhvervs- og boligområder.
Førende i Baltic
CMP er i dag den største krydstogthavn i ”Baltic” – altså den del af den globale krydstogtindustri, der sælger krydstogter i de geografiske områder Østersøen/Baltikum og de norske fjorde. Den store andel af turnarounds i CMP, der sidste år udgjorde 160 af i alt 347 anløb, gør, at havnens antal passagerer ligger langt over andre store krydstogthavne i Baltic-regionen som St. Petersborg, Rostock/Warnemünde, Stockholm, Oslo og Bergen.
Globalt set er CMP dog et pænt stykke fra verdens største turnaround-havn for krydstogt, Miami med 4,1 mio. passagerer sidste år. Men Miami er også hovedhavn for krydstogtsindustriens største og ældste marked, det amerikanske, som stadigt primært orienterer sig mod Caribien. Caribien huser da også verdens største krydstogthavn Nassau med 4,7 mio. passagerer i 2013.
Der var sidste år kun tre europæiske havne på den globale top-10: Barcelona og Civitavecchia (Rom), der med henholdsvis 2,6 mio. og 2,5 mio. passagerer sidste år begge udfylder rollen som primære turnaround-havne i Middelhavsregionen, præcist som CMP gør det i Baltic-regionen.
Den tredje europæiske havn er Southampton med 1,7 mio. passagerer i 2013. Southampton profiterer i lighed med Miami af et stort og veludviklet bagvedliggende hjemmemarked. Geografisk konkurrerer den sydengelske havn i nogen grad med CMP i Baltic-regionen, i hvert fald i forhold til det store engelske marked.
FAKTA: CMP’s krydstogtkajer