23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk/Sydbank: Hapag-Lloyd sender kraftigt signal med rateløft

Tvivlsomt om rederierne kan få presset hele ratestigningen igennem fra det nuværende lave niveau, mener senioranalytiker.
Tyske Hapag-Lloyds melding om en generel ratestigning på 1.000 dollars per tyvefodscontainer (TEU) på ruterne mellem Asien og Europa samt Asien og Middelhavet per 9. juli er et kraftigt signal om, at fragtraterne fortsat er på et for lavt niveau for containerrederierne.

Og med et så markant løft vil flere af de andre store rederier formentlig snarligt følge med, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

”Det er et meget kraftigt signal til de andre konkurrenter om, at rederierne ikke tjener penge nok. Det er et kraftigt rateløft, og det kan være medvirkende til, at mange af de andre går med. At Hapag-Lloyd placerer lige op til højsæsonen gør formentlig, at det kan få en større del igennem end ellers,” siger analytikeren til Ritzau Finans.

Selv om løftet kommer op til højsæsonen, er det dog tvivlsomt, at rederierne vil få presset hele stigningen på 1.000 dollars igennem fra det nuværende rateniveau på knap 1.200 dollars per TEU på ruterne mellem Asien og Europa. Derfor spår Jacob Pedersen også, at raterne vil sive i de kommende uger.

”Jeg tror, at det bliver svært at få det hele igennem, så lur mig om raterne ikke vil tage et dyk op til den 9. juli og så tage et stort hop op omkring den uge. Så det bliver formentlig et højere rateniveau end nu, men ikke markant i forhold til de seneste års tinder,” siger Jacob Pedersen og uddyber:

”Hvis man kan lægge 1.000 dollars oveni de rater, vi har aktuelt, er markedet i hvert fald stærkere, end jeg umiddelbart modellerer. Det er kun de mest optimistiske, grænsende til naive, der tror, at raterne på Asien/Europa-ruterne hedder 2.200 dollars om en måned.”

De seneste års højdepunkt for Asien/Europa-raterne var 1934 dollar per TEU, som blev ramt i begyndelsen af maj 2012.

Ved indgangen til juli sidste år forsøgte flere af verdens største containerrederier sig også med et rateløft på 1.000 dollar per TEU på Asien/Europa-ruterne. Dengang fik man med et hug implementeret en stigning på 895 dollars per TEU.

Det hører dog med til historien, at udgangspunktet dengang var noget lavere, end tilfældet er i dag. Ugen op til den massive stigning var Asien/Europa-raterne nemlig helt nede at bunde i bare 514 dollars per TEU - et meget underskudsgivende niveau for rederierne.

I ugen, der sluttede i fredags, steg raterne med 28 dollars per TEU til 1.183 dollars. Og derfor er det mere tvivlsomt, at rateløftet vil få helt lige så meget effekt i år, som tilfældet var sidste år.

”Er det så lavt et niveau, vi skal ned i, før markedet vil acceptere et rateløft på 1000 dollar? Det vil den kommende periode vise,” siger Jacob Pedersen.

En række rederier, herunder Maersk Line, havde i forvejen forsøgt sig med et mindre rateløft ved indgangen til juni, men det er ikke for alvor slået igennem.

Maersk Line havde annonceret et rateløft på 300 dollar per teu på Asien/Europa-ruterne, men raterne er de facto i bedste fald forbedret marginalt fra maj til juni med sidste uges mindre ratestigning.

Kilde: ritzau/FINANS

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|