23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Direktør: Hårdt arbejde at udvikle Aarhus Havn

Efter fem måneder som chef for Aarhus Havn erkender Jakob Flyvbjerg Christensen, at det er hårdt arbejde at adskille sig fra andre, så kunderne kan mærke, hvorfor de skal satse på Aarhus Havn.






Klare mål













To spor





God service





Nye virksomheder









Omkostningsbevidst





Der er to nye virksomheder, der snarligt sætter gang i deres daglige forretning på havnen, andre aktører, der er glade for, at infrastrukturen er blevet meget bedre fra sydmotorvejen, og en direktør, der ser positivt på Aarhus Havns udvikling. "Fem måneder er ikke længe til at lære alt om havnen, men det er en spændende proces at være med til at udvikle havnen og vise vores kunder, hvad det er, vi kan gøre for at hjælpe deres forretning," siger Jakob Flyvbjerg Christensen til Søfart. Det er ikke længe siden, han blev ansat, men han har dagligt fingeren på pulsen i og omkring, hvad der rører sig på havnen, og han har klare mål for, hvor havnen er på vej hen. "Aarhus Havn har haft en kommerciel afdeling i mere end tre år, og vi har nogle rigtigt dygtige medarbejdere, der hver dag arbejder for at udvide forretningen til gavn for havnen, men også for vores kunder, men vi skal også gennemtænke hele processen med, hvordan vi skaffer flere kunder til havnen," siger Jakob Flyvbjerg Christensen. Kunder er ikke bare kunder længere, en havn er ikke længere en modtagestation, men skal være en aktiv medspiller for de virksomheder, der opererer i og omkring havnen, og havnen skal vise kunderne, at de får noget for pengene, når de vælger at gøre deres forretninger der. "Vi arbejder fra to spor i vores forretningsudvikling. Et er, at vi skal kunne udnytte vores havn bedre, end vi gør i dag, og det arbejder vi meget på, det andet spor er, om der er forretningsområder, vi ikke tilbyder i dag, som vi måske nok burde tilbyde og derved tiltrække andre aktører til havnen," siger Jakob Flyvbjerg Christensen. Her har havnen efter direktørens mening nogle unikke egenskaber, som ikke mange andre havne kan tilbyde. "Vi har den bedste kranproduktivitet blandt havne i Danmark, samtidig tilbyder vi egen lodsservice og har egne kvarterbåde, så vi kan servicere skibene ved anløb. Der er omkostninger for skibene ved hvert anløb, og derfor, jo kortere tid de ligger ved kajen, jo hurtigere kan de komme ud på havene og generere omsætning. Her er et område, hvor Aarhus Havn virkelig gør en forskel for vores kunder, på den generelle turnaround-tid for skibene," siger Jakob Flyvbjerg Christensen. Det er ikke kun containertrafik, der kommer gennem havnen, det viser de seneste indgåede aftaler også. "Meget snart åbner ATR Landhandel (læs separat artikel om ATR Landhandel andet steds i denne uges Søfart) deres egen foderfabrik på havnen, og her har vi en virksomhed, som kan se potentialet i Aarhus Havn, infrastrukturen, beliggenheden og de services, vi kan tilbyde. Samtidigt genererer samarbejdet ikke bare mere omsætning til havnen, men også til evt. nye underleverandører, og dermed skabes flere arbejdspladser og en større omsætning til gavn for alle parter," siger Jakob Flyvbjerg Christensen. Omkostningsbesparelser og services er i højsædet, men havnen kan heller ikke ligge på den lade side, ellers søger kunderne til andre havne. "Vores leverandører og kunder er rigtigt glade for de muligheder, vi giver dem, men vi må ikke stille os tilfreds med det, vi skal hele tiden være på stikkerne, for at Aarhus Havn fortsat kan have succes, og at kunderne får den bedst mulige behandling og service," siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141