Havnebussernes nybygning baserer sig på det bedste fra de to tidligere generationer af fartøjer: De to svenskbyggede enkeltendere Bryggen og Holmen i aluminium fra 2000 og den tyskbyggede dobbeltendede Nyhavn i lette kompositmaterialer fra 2009. Således viderefører Nordhavn det enkeltendede design, der har vist sig mest praktisk i den daglige drift, mens den gode driftsøkonomi fra den lette Nyhavn har betydet, at også Nordhavn er bygget i komposit, nærmere bestemt i infusionsstøbt glasfiber.
Risikoen for driftsstop på grund af tang og de mange plasticposer, der flyder rundt i Københavns Havns bassiner, har ydermere gjort, at Nordhavn anvender kølkøling i stedet for søfilter til køling af fartøjets motorer.
Arriva Rederis rederichef, Jesper Holm Bech, fortæller, at der dog måtte gås på kompromis på et område. Nemlig i forhold til ønsket om, at Nordhavn, i lighed med Nyhavn, skulle have azimuth-baseret fremdrift – noget, der ville have gjort nybygningen ekstremt manøvredygtig under stort set alle vejr- og strømforhold. Imidlertid var priskonkurrencen i udbuddet, hvor bl.a. Nettobådene også deltog, så stort, at den ekstra million, azimuth-løsningen kostede, ikke var en mulighed.
Nordhavn er derfor konventionelt fremdrevet med to faste (fixed pitch) propellere agter med hvert deres ror samt en thruster i forskibet. Mens propellerene er direkte drevne via et gear, sørger en power take off-enhed på hver af de to motorer for hydraulisk tryk til thrusteren, en hydraulisk-drevet generator samt gear. Sætter den ene af de to motorer ud, kan den anden fortsætte driften af samtlige systemer. Derfor har Nordhavn hverken hjælpe- eller nødgenerator om bord.
Nordhavn må sejle med op til 80 passagerer ad gangen, som der er sæder til inde i apteringen. Det åbne fordæk har ydermere plads til 15 cykler og tre barnevogne. På- og afstigning sker via den ligeledes hydrauliske rampe i forskibet.
Fremtidssikret
Jesper Holm Bech fortæller, at rederiet sammen med Valling Ship Survey, der har tegnet Nordhavn, særligt på to områder har forsøgt at fremtidssikre fartøjet. Nordhavn har derfor bl.a. et stort void space under hoveddækket med plads til 10 tons batterier, hvilket sammen med fartøjets meget store generelle opdrift forbereder det til en senere ombygning til enten hybriddrift eller fuld el-drift. Faktisk har Faaborg Værft i øjeblikket en svensk kontraheret nybygning, baseret på Nordhavns grunddesign, undervejs, som fra starten af bliver fuldt eldrevet.
Et andet punkt, hvor nybygningen er forberedt til fremtidige driftsmønstre, er i forhold til en udvidelse af passagerkapaciteten. Dækket oven på passagerapteringen er således forstærket, så der her kan etableres et soldæk med 60 ekstra siddepladser. Dermed vil Nordhavn, helt på linje med navnet og med en dispensation til en meget kort afstikker uden for havnens molehoveder, bl.a. kunne anvendes som ”shuttlebus” fra den inderste del af CMP’s nye krydstogtsterminal på Oceankaj ind til f.eks. Kvæsthusbroen.
Arriva har en option på et søsterfartøj til Nordhavn hos Faaborg Værft. Optionen skal løftes senest december 2015.
Se flere billeder i galleriet til højre
FAKTA:
Nordhavn, (DAS), OWOR, København
Ejer: Arriva Danmark A/S, Kastrup
Operatør: Arriva Rederi
Værft: Faaborg Værft A/S, Faaborg
Bygge nr.: 3411
Levering: Maj 2014
Design: Valling Ship Survey ApS, Svendborg
Passagerer: 80
Besætning: 2
Længde o.a.: 24,35 m, lbp.: 23 m
Bredde: 7 m
Dybgang: 0,55 m
Dødvægt: 9,4 t.
Fremdrift: Diesel-mekanisk
Risikoen for driftsstop på grund af tang og de mange plasticposer, der flyder rundt i Københavns Havns bassiner, har ydermere gjort, at Nordhavn anvender kølkøling i stedet for søfilter til køling af fartøjets motorer.
Arriva Rederis rederichef, Jesper Holm Bech, fortæller, at der dog måtte gås på kompromis på et område. Nemlig i forhold til ønsket om, at Nordhavn, i lighed med Nyhavn, skulle have azimuth-baseret fremdrift – noget, der ville have gjort nybygningen ekstremt manøvredygtig under stort set alle vejr- og strømforhold. Imidlertid var priskonkurrencen i udbuddet, hvor bl.a. Nettobådene også deltog, så stort, at den ekstra million, azimuth-løsningen kostede, ikke var en mulighed.
Nordhavn er derfor konventionelt fremdrevet med to faste (fixed pitch) propellere agter med hvert deres ror samt en thruster i forskibet. Mens propellerene er direkte drevne via et gear, sørger en power take off-enhed på hver af de to motorer for hydraulisk tryk til thrusteren, en hydraulisk-drevet generator samt gear. Sætter den ene af de to motorer ud, kan den anden fortsætte driften af samtlige systemer. Derfor har Nordhavn hverken hjælpe- eller nødgenerator om bord.
Nordhavn må sejle med op til 80 passagerer ad gangen, som der er sæder til inde i apteringen. Det åbne fordæk har ydermere plads til 15 cykler og tre barnevogne. På- og afstigning sker via den ligeledes hydrauliske rampe i forskibet.
Fremtidssikret
Jesper Holm Bech fortæller, at rederiet sammen med Valling Ship Survey, der har tegnet Nordhavn, særligt på to områder har forsøgt at fremtidssikre fartøjet. Nordhavn har derfor bl.a. et stort void space under hoveddækket med plads til 10 tons batterier, hvilket sammen med fartøjets meget store generelle opdrift forbereder det til en senere ombygning til enten hybriddrift eller fuld el-drift. Faktisk har Faaborg Værft i øjeblikket en svensk kontraheret nybygning, baseret på Nordhavns grunddesign, undervejs, som fra starten af bliver fuldt eldrevet.
Et andet punkt, hvor nybygningen er forberedt til fremtidige driftsmønstre, er i forhold til en udvidelse af passagerkapaciteten. Dækket oven på passagerapteringen er således forstærket, så der her kan etableres et soldæk med 60 ekstra siddepladser. Dermed vil Nordhavn, helt på linje med navnet og med en dispensation til en meget kort afstikker uden for havnens molehoveder, bl.a. kunne anvendes som ”shuttlebus” fra den inderste del af CMP’s nye krydstogtsterminal på Oceankaj ind til f.eks. Kvæsthusbroen.
Arriva har en option på et søsterfartøj til Nordhavn hos Faaborg Værft. Optionen skal løftes senest december 2015.
Se flere billeder i galleriet til højre
FAKTA:
Nordhavn, (DAS), OWOR, København
Ejer: Arriva Danmark A/S, Kastrup
Operatør: Arriva Rederi
Værft: Faaborg Værft A/S, Faaborg
Bygge nr.: 3411
Levering: Maj 2014
Design: Valling Ship Survey ApS, Svendborg
Passagerer: 80
Besætning: 2
Længde o.a.: 24,35 m, lbp.: 23 m
Bredde: 7 m
Dybgang: 0,55 m
Dødvægt: 9,4 t.
Fremdrift: Diesel-mekanisk