23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så kom den endelig – lodsloven

DanPilot vil også i fremtiden sætte standarden for lodsninger i Danmark, mener Lars Ahrendtsen, adm. direktør, Dan-Pilot


























Folketinget vedtog i starten af denne måned en ny lodslov, hvis hensigt er gennem liberalisering at sænke priserne på lodsninger i dansk farvand, og herigennem få flere til at benytte lods. Loven vil liberalisere lodsmarkedet i Danmark i 2020, med en indkøringsperiode fra 2016, hvor et stigende antal lodsninger frem imod 2020 kan varetages af private aktører. Som administrerende direktør i DanPilot ser jeg frem til at vise, at DanPilot er konkurrencedygtig sammenlignet med eventuelle private aktører. Loven betyder dog, at DanPilot først i 2020 må konkurrere på lige fod med private lodserier, hvilket taler imod hensigten med lodsloven, nemlig at få sænket prisen på lodsydelser. På regionalområdet har DanPilot været konkurrenceudsat siden 2006, hvilket ikke har ført til nævneværdigt lavere priser, da de private lodsfirmaer blot underbyder DanPilots lovbestemte takster med nogle få procent, og vel at mærke kun på de lodsninger, der er økonomisk interessante. Alle øvrige lodsninger påhviler det DanPilot at udføre gennem forsyningspligten, økonomisk rentable eller ej. Samme scenarium må antages at gentage sig, indtil DanPilot frit kan gå i konkurrence med de private lodserier. Der har i debatten op til lovens vedtagelse været påstande fra både den maritime og politiske side om, at DanPilot er for dyr og ineffektiv. Disse påstande er ikke bare urigtige, men også et udtryk for, at debatten til tider er foregået på et usagligt grundlag. DanPilot har siden stiftelsen i 2006 konsolideret og effektiviseret driften og nedbragt en stor gæld, der blandt andet var resultatet af flere takstnedsættelser, som i flere år genererede et stort underskud i lodseriet. DanPilot har igennem de sidste fire år haft grønne tal på bundlinjen og leveret stadig flere lodsninger uden at forøge antallet af medarbejdere nævneværdigt. I 2013 havde DanPilot et overskud på ca. 20 mio. kroner før skat og udførte 20.000 operationer. Prognoserne for 2014 peger igen på et solidt overskud og en ny rekord i antallet af lodsninger. Ser man på den generelle løn- og prisudvikling i perioden 2000 til 2014, er lodstaksterne målt i realpriser 20 pct. billigere i dag, end prisen var i år 2000. I forhold til effektivitet, som bedst kan udtrykkes ved den gennemsnitlige pris pr. lodsning, er prisen faldet med 23 pct. siden 2010. Det bliver interessant at se, hvordan man har tænkt sig at udmønte den nye lodslov, og om lodsmarkedet er stort nok til at rumme flere lodserier. Forsyningspligten påhviler stadig DanPilot, der således også i fremtiden skal servicere alle danske havne samt alle de lodsninger, som private aktører ikke kan - eller vil - udføre. Det er mit håb, at man fra ministeriel side er meget grundig med at få lavet en konstruktion, der ikke påfører DanPilot unødige tab, der kan resultere i serviceforringelser for kunderne eller i sidste ende en udgift for de danske skatteydere. Der er ingen tvivl om, at den nye lodslov vil betyde forandringer på lodsområdet. Loven giver også nogle muligheder for, at DanPilot kan optimere vores drift gennem nye produkter i synergi med vores kerneydelse, lodsning. De muligheder agter vi at udnytte, og det er min fortsatte ambition, at DanPilot, også i fremtiden, vil være det toneangivende lodseri og sætte standarden for lodsninger i Danmark. Vi vil fortsat arbejde med at styrke og tilpasse vores virksomhed i tæt dialog med vores kunder. Både til kundernes tilfredshed, og for at DanPilot fortsat kan være med til at gøre en forskel med at sikre de danske farvande imod uheld og forurening.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.118