23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Historisk skib ved Nordre Toldbod

Forbipasserende ved Nordre Todbod kan i dag torsdag nyde synet af en af det moderne krydstogts absolutte frontløbere med reminiscenser fra den danske færgeguldalder.
Hvert år lader mange passagerskibsinteresserede sikkert blikket vandre ned over CMP’s imponerende liste med årets krydstogtsanløb for at orientere sig om, særligt interessante skibe skulle være iblandt. Alle sæsoner byder på nye, stadig større, gigantiske balkon-beklædte nybygninger, men en sjælden gang imellem dukker også et historisk skib op. Som f.eks. i dag torsdag, hvor Louis Aura er forbi Nordre Toldbod undervejs fra Oostende til Helsinki.

Det er en fransk chartrer, som har bragt Louis Aura op fra sine vante farvande i det østlige Middelhav og Det Græske Øhav, hvor skibet normalt sejler fra Piræus for cypriotiske Louis Cruises. Louis Aura er i dag et af de meget få stadig aktive skibe fra det moderne krydstogts fødsel i USA i sidste halvdel af 1960’erne. En periode, hvor den norske entreprenør Knut Kloster begyndte at introducere ”purpose-built” tonnage i en industri, som tidligere havde baseret sig på forhenværende passagerlinere.

Da Louis Aura blev leveret som Starward fra AG Weser Werk Seebeck i Vesttyskland i 1968, var nybygningen en opfølgning til verdens måske første ”moderne” krydstogtskib Sunward fra 1966. Sunward var et par år tidligere blevet flyttet fra en mislykket cruisefærge-rute, etableret af Knut Kloster mellem Southampton og Gibraltar, til Norwegian Caribbean Lines’ (NCL) opstart i Caribien ud fra Miami. Derfor havde Sunward et bildæk – noget, som Starward også var født med, men som dog var fraværende i søsterskibet Skyward, der blev leveret året efter.

På mange måder var Starward en videreudvikling af Sunward. Dermed bringer gæsten ved Nordre Toldbod i dag ikke bare franske passagerer med sig, den bringer også reminiscenser fra den danske færgeguldalder i 1960’erne med sig. For da den navnkundige danske skibsdesignvirksomhed Knud E. Hansen i den første halvdel af 1960’erne tegnede og udviklede Sunward for Knut Kloster, havde tegnestuen længe haft travlt med at skabe smukke strømlinede danske bilfærger på stribe til den stærkt tiltagende privatbilisme i de år.

Derfor blev Sunward da også, som cruisefærge, et designmæssigt bindeled mellem den danske færgeguldalder og det moderne krydstogt. Næste skridt i den evolution blev så Starward, hvilket passagerskibets flotte linjer jo da også vidner ganske klart om.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04