Energieffektivitet har højeste prioritet hos de fleste redere i disse år, og produkterne og mulighederne for at optimere det, der kommer ud af de dyre tons bunker, er øget betragteligt i takt med efterspørgslen.
Insatech i Vordingborg, som er specialister i områderne automation, kontrol og dataopsamling, bl.a. inden for den maritime sektor, tilbyder nu redere nye muligheder for monitering af deres skibes faktiske energieffektivitet med produktet TT-Sense. Insatech har gennem en årrække været på markedet med forløberen T-Sense. En optisk sensor, der kontinuerligt måler drejningsmomentet på skibets propelleraksel og dermed synliggør motorens faktiske virkningsgrad i forhold til udnyttelsen af den forbrugte bunkers brændværdi.
Product manager for Insatechs maritime område, Martin Søvind Jensen, anslår, at der i dag er installeret sensorer af den type Insatech anvender til momentmåling på op imod 500 skibe.
Og han ser nye muligheder i det udvidede TT-Sense-sensorsystem, som kombinerer den optiske registrering af drejningsmomentet med en ligeledes optisk måling af aksialkraften, altså thrusten eller kraften, propelleren genererer.
Dok før tid
”Det smarte ved TT-Sense er, at du kan skille tingene ad. Dels kan du se, at motoren faktisk giver det forventede antal kilowatt på akslen, og dels kan du se thrusten fra propelleren. Hvis dit skib begynder at forbruge mere bunker end normalt, f.eks. i forhold til den normale servicefart, kan du hurtigt afgøre, om det kan skyldes lavere forbrændingseffektivitet på motoren, eller om propelleren ikke leverer den forventede fremdrift. Det kan være, at den har fået en skade fra noget udefrakommende eller er blevet forringet af kavitation,” forklarer Martin Søvind Jensen.
Der er ifølge Martin Søvind Jensen også nogle daglige operationelle fordele ved at være fuldt opdateret på en propellers virkningsgrad.
”Man kan f.eks. afgøre, hvornår det bedst kan betale sig at skifte en propeller. Det kan være, at det på bundlinjen kan betale sig at dokke et skib tidligere end planlagt i stedet for at sejle med en meget ringe propeller i måske flere måneder. Og på skibe med CP-propellere (controllable pitch) kan man begynde at forholde sig til den præcise effektivitet ved forskellige stigninger. I stedet for bare at sejle med fuld stigning, mellem A og B, kan selv små justeringer måske have en effekt. Nu har man i hvert fald muligheden for at registrere den,” siger Martin Søvind Jensen.
Han tilføjer, at effekten af de faste serviceintervaller, hvor der skal fjernes biofouling fra skroget, nu kan måles direkte, hvilket giver et hint om, hvorvidt intervallerne skal øges eller reduceres.
Ude på 50 skibe
TT-Sense-systemet er udviklet af Insatechs hollandske samarbejdspartner VAF Instruments. Indtil videre er TT-Sense ude på omkring 50 skibe, både i deep sea- og i short sea-trafik. Martin Sø-
vind Jensen forklarer, at mens det er VAF, som står for selve den tekniske og optiske del af systemet, er det Insatech selv, som har udviklet den software, der bearbejder dataene fra sensorerne.
Data, der også kan suppleres med informationer fra de efterhånden mange sensorer, energieffektiviteten på et moderne skib kan moniteres med. Dermed kan en propellers virkningsgrad ved forskellige trim bl.a. også registreres med TT-Sense, som da oftest også ses sammenbygget med skibets øvrige performancesystem.
Martin Søvind Jensen forklarer, at TT-Sense, modsat f.eks. retrofit af frekvensstyring af pumper på et skib, ikke hører til blandt de såkaldte lavthængende frugter på markedet. For sensorerne giver ikke i sig selv en energioptimering, der gør analyse af data-outputtet og den efterfølgende handling derimod.
Meget simpelt fortalt registreres drejningsmomentet ved at måle det nanometer lille vrid, der forekommer i propellerakslen, når den overfører energien fra motoren til propelleren. Propellerens thrust måles derimod ved at registrere den nanometer lille sammenpresning af propellerakslen i længderetning, der sker, når propelleren omsætter energien til fremdrift.