23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vi vil samarbejde mere med Søværnet

Danmarks Rederiforening anerkender Søværnets internationale indstas, påpeger vicedirektør Jan Fritz Hansen.






















































Der har gennem snart 500 år været en eller anden form for samarbejde mellem Søværnet og den danske handelsflåde. Gennem tiderne har det vekslet lidt imellem, hvor intensivt det har været,  men de senere år har samarbejdet været særdeles intensivt, hvor piratproblemet er kommet meget tæt på Danmark, og der har vi i løbet af årene opnået en meget tæt dialog om, hvordan vi sammen bekæmper pirateri. Der må vi anerkende den fantastiske indsats, som Søværnet har ydet i bl.a. Det Indiske Ocean, også gennem det mandat, man fik gennem Folketinget, hvor man virkelig levede op til det danske vikingeblod. Der fik man jo et mandat til virkelig at kunne gøre noget ved piratproblemet,  man fik lov til at gå ind under kysten og bringe deres skibe op. Der er ingen tvivl om, at den danske flåde har været pionerer på området om bekæmpelse af pirater og har været med til at vise vejen for andre. De har til gengæld også fået en solid politisk opbakning. Søværnet fik et brugbart mandat, så de kunne gøre en forskel. Det kan vi kun være stolte af, det har været en vigtig brik, at Søværnet har været til stede. Det har været et grundvilkår for os i kampen mod piraterne. Vi skal hele tiden bruge Søværnet og den til enhver tid siddende regering til at være med til at rydde op, der hvor kriminaliteten blomstrer. Danmark har på den måde været med til at sende et godt signal om, at det kunne betale sig at fokusere på pirater. For syv-otte år siden var f.eks. amerikanerne meget tøvende og ville hellere koncentrere sig om terrorisme og våbensmugleri. Pirateri var ikke på deres agenda, som det var ret tidligt fra dansk side. Vi har flere gange måttet gå ud af NATO-mandat og operere på egen hånd, hvis der sad en tøvende amerikansk admiral, der mente, at det danske søværn skulle foretage sig noget andet.  Så man har ofte jagtet pirater på sit helt eget mandat. Da viste man virkelig vejen, og jeg har hørt anerkendelse fra mange sider. Jeg har i min egenskab af formand for diverse europæiske piratkomiteer sågar hørt franskmænd læne sig frem over bordet og udbryde: ”Det er en fantastisk indsats, de danske styrker leverer. Det er vi stolte af.” Det er jo faktisk utroligt, at en fransk admiral siger det helt uopfordret. Grunden til, at vi lykkes så godt internationalt, skal findes i hele vores århundreder lange tradition, vi har altid haft fokus på det maritime, og det er virkelig vores hjemmebane. Man kan gå helt tilbage til Struensees tid, hvor Danmark også opererede internationalt med at bekæmpe datidens pirater, så der er en lang historik som base for den aktuelle situation. I det hele taget kan Søværnet være sin indsats bekendt og kan i kraft af sin deltagelse mange steder på kloden – Syrien, Arktis, Østersøen osv. tage det som en bred, international anerkendelse. De er dygtige og meget drevent håndteret med relativt begrænsede ressourcer. De er også i stand til at tænke ud af boksen med hensyn til det igangværende program om kapacitetsopbygningen i diverse afrikanske lande, hvor de arbejder for at få de respektive landes flåder til at klare sig selv med tiden. Det næste, som vi skal til at arbejde med, er samarbejdet om miljøberedskab og hele det store Search & Rescue-område. Det kommer efter vores opfattelse til at give et tættere samarbejde med Søværnet. Hvor kan vi i Danmarks Rederiforening så se styrken i det? SOK skal jo stadig være indsatsledere, de har ekspertisen, men vi kan blive rigtigt gode underleverandører i den sammenhæng. Populært sagt har handelsflåden de varme motorer. Når vi ligger med en bugserbåd oppe i f.eks. Kalundborg Havn, er den i fuld aktivitet. Så hvis uheldet er ude, så skal der ligge en aftale om, at den lokale bugserreder kan gå ind på Pier 3 og hente udstyr til at sejle ud for at lægge flydespærringer ud, hvis det f.eks. handler om olieforurening. På sigt skal vi tænke lodsning, marinehjemmeværnet, flåden, diverse beredskab, istjeneste, bugsertjeneste osv. sammen i OPP - offentlige-private partnerskaber. Det må gerne blive resultatet af de igangværende og kommende udbudsrunder. At vi kan gå ind og blive effektive underleverandører til Søværnet. Det vil sammenlagt give meget bedre miljøbeskyttelse for færre penge. Når vi taler om så vigtige områder som Danmarks stræder og kyster, så er en alliance mellem det offentlige og det private helt på sin plads. Når det skal gå op for politikerne, hvor vigtigt området er, så er der i det mindste to stemmer, som beslutningstagerne skal lytte til.  
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141