Der er et helt særligt fællesskab mellem de store skandinaviske sejlskibe, der besøger Esbjerg i de her dage, som deltagere i The Tall Ships Races. De bliver sejlet af professionelle søfolk, som brænder for sejlskibe, og som for rigtig manges vedkommende startede deres søfartskarriere på de danske skoleskibe Danmark og Georg Stage. Derfor er danskere også et almindeligt syn på de norske sejlskibe Statsraad Lehmkuhl, Christian Radich og Sørlandet. En af dem er 34-årige Ulrich Skovbo, der siden starten af 2012 har været 1. styrmand på den tremastede stålbark Statsraad Lehmkuhl.
”De danske og norske skoleskibe deler den samme pulje af mennesker, som har sejlskibe i blodet. Rigtig mange er startet på Danmark eller Georg Stage, og kan ikke helt slippe det særlige miljø og fællesskab man oplever på et sejlskib. Vi er en stor familie – altså når vi ikke lige er i kapsejlads med hinanden under et Tall Ship race,” forklarer Ulrich Skovbo. Han fortæller, at der kapsejlads til trods, alligevel socialiseres på livet løs i Esbjerg mellem de store skandinaviske sejlskibe.
”Jeg oplever, at man bliver taget rigtigt godt imod som dansker på et norsk skib. Arbejds- og sikkerhedssproget om bord på de store norske sejlskibe er skandinavisk. Og danskere er et almindeligt syn om bord, for chancen for at få sejlskibe i blodet er større i Danmark, hvor man modsat Norge, kan få sin grunduddannelse på to rigtige sejlskibe. I Norge i dag foregår grunduddannelserne på tidligere kystrutepassagerskibe fra Hurtigruten, som er noget helt andet end et stort sejlskib,” siger Ulrich Skovbo.
Selv om Statsraad Lehmkuhl også er et skoleskib, er det kun i begrænset omfang muligt at få en egentlig grunduddannelse til en søfartskarriere i handelsflåden om bord. Skibet uddanner således kun to matroser i en lærlingeordning om året. Skoleskibsfunktionen er nemlig i dag først og fremmest en årlig tremåneders charter til det norske søværn i efteråret, hvor officersstuderende introduceres til sømandskab og ledelse på et togt fra Bergen via Cap Verde til Norfolk og Baltimore, inden kursen hjemover mod Bergen sættes i november.
Efter en vinteroplægning i Bergen indledes året med tidlige forårstogter med 10. klasses elever og højskoler, typisk til Shetland og Orkney. Herefter står den på chartersejladser i den vestnorske skærgård, og henover sommeren oftest også et større europæisk togt – eller som nu – deltagelse i Tall Ships Races.
Ulrich Skovbo er ansat på almindelige norske vilkår med halv sejltid og halv hjemmetid. Udmønstringerne svinger lidt i længde, afhængig af skibets opgaver henover året.
”Det er et varieret sømandsliv at være om bord på Statsraad Lehmkuhl med de meget forskellige ting, der sker hen over året. Og så er vi, sammenlignet med andre store sejlskibe, heldige med, at vi har forholdsmæssigt meget sejltid," siger han.
Ulrich Skovbo har ikke undervisningsmæssige forpligtelser om bord, men det hænder, at de kommende søofficerer ser med over skulderen i det daglige styrmandsarbejde, forklarer han. Undervisningen udføres i stedet af det norske søværns egne instruktører, mens Ulrich Skovbo og hans 16 interskandinaviske kollegaer om bord alene er drifts- og sikkerhedsbesætning. Reelt kan det store sejlskib dog ikke sejles uden bidrag fra ekstra ”man power”, som, når der ikke er 60 – 70 søofficersstuderende med om bord, enten er frivillige eller betalende medsejlende.
Ulrich Skovbo stod selv til søs for første gang i 2001 som elev på Georg Stage, der altså gik i blodet. Herefter tog han hyre på en række forskellige skibe, bl.a. i coasterfarten, inden han læste til skibsfører i Marstal. Da skibsførerpapirerne var i hus blev det til et lille år hos Royal Arctic Line som styrmand, før sejlskibsblodet trak ham tilbage til Georg Stage. Her blev han som styrmand i tre år frem til jobmuligheden på den langt større Statsraad Lehmkuhl åbnede sig i starten af 2012.
Statsraad Lehmkuhl afsejler Esbjerg i morgen tirsdag. I første omgang mod hjemhavnen Bergen, hvor sejlskibet lige skal omkring og vende, inden et togt med betalende medsejlende til Ullapool i Skotland i slutningen af ugen.
Læs om Statsraad Lehmkuhl på skibets hjemmeside
Læs også:
”De danske og norske skoleskibe deler den samme pulje af mennesker, som har sejlskibe i blodet. Rigtig mange er startet på Danmark eller Georg Stage, og kan ikke helt slippe det særlige miljø og fællesskab man oplever på et sejlskib. Vi er en stor familie – altså når vi ikke lige er i kapsejlads med hinanden under et Tall Ship race,” forklarer Ulrich Skovbo. Han fortæller, at der kapsejlads til trods, alligevel socialiseres på livet løs i Esbjerg mellem de store skandinaviske sejlskibe.
”Jeg oplever, at man bliver taget rigtigt godt imod som dansker på et norsk skib. Arbejds- og sikkerhedssproget om bord på de store norske sejlskibe er skandinavisk. Og danskere er et almindeligt syn om bord, for chancen for at få sejlskibe i blodet er større i Danmark, hvor man modsat Norge, kan få sin grunduddannelse på to rigtige sejlskibe. I Norge i dag foregår grunduddannelserne på tidligere kystrutepassagerskibe fra Hurtigruten, som er noget helt andet end et stort sejlskib,” siger Ulrich Skovbo.
Selv om Statsraad Lehmkuhl også er et skoleskib, er det kun i begrænset omfang muligt at få en egentlig grunduddannelse til en søfartskarriere i handelsflåden om bord. Skibet uddanner således kun to matroser i en lærlingeordning om året. Skoleskibsfunktionen er nemlig i dag først og fremmest en årlig tremåneders charter til det norske søværn i efteråret, hvor officersstuderende introduceres til sømandskab og ledelse på et togt fra Bergen via Cap Verde til Norfolk og Baltimore, inden kursen hjemover mod Bergen sættes i november.
Efter en vinteroplægning i Bergen indledes året med tidlige forårstogter med 10. klasses elever og højskoler, typisk til Shetland og Orkney. Herefter står den på chartersejladser i den vestnorske skærgård, og henover sommeren oftest også et større europæisk togt – eller som nu – deltagelse i Tall Ships Races.
Ulrich Skovbo er ansat på almindelige norske vilkår med halv sejltid og halv hjemmetid. Udmønstringerne svinger lidt i længde, afhængig af skibets opgaver henover året.
”Det er et varieret sømandsliv at være om bord på Statsraad Lehmkuhl med de meget forskellige ting, der sker hen over året. Og så er vi, sammenlignet med andre store sejlskibe, heldige med, at vi har forholdsmæssigt meget sejltid," siger han.
Ulrich Skovbo har ikke undervisningsmæssige forpligtelser om bord, men det hænder, at de kommende søofficerer ser med over skulderen i det daglige styrmandsarbejde, forklarer han. Undervisningen udføres i stedet af det norske søværns egne instruktører, mens Ulrich Skovbo og hans 16 interskandinaviske kollegaer om bord alene er drifts- og sikkerhedsbesætning. Reelt kan det store sejlskib dog ikke sejles uden bidrag fra ekstra ”man power”, som, når der ikke er 60 – 70 søofficersstuderende med om bord, enten er frivillige eller betalende medsejlende.
Ulrich Skovbo stod selv til søs for første gang i 2001 som elev på Georg Stage, der altså gik i blodet. Herefter tog han hyre på en række forskellige skibe, bl.a. i coasterfarten, inden han læste til skibsfører i Marstal. Da skibsførerpapirerne var i hus blev det til et lille år hos Royal Arctic Line som styrmand, før sejlskibsblodet trak ham tilbage til Georg Stage. Her blev han som styrmand i tre år frem til jobmuligheden på den langt større Statsraad Lehmkuhl åbnede sig i starten af 2012.
Statsraad Lehmkuhl afsejler Esbjerg i morgen tirsdag. I første omgang mod hjemhavnen Bergen, hvor sejlskibet lige skal omkring og vende, inden et togt med betalende medsejlende til Ullapool i Skotland i slutningen af ugen.
Læs om Statsraad Lehmkuhl på skibets hjemmeside
Læs også: