23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

100 millioner EU-kroner til danske rederiers miljøprojekter

EUs TEN-T-midler tilgodeser fire danske rederiers projekter, der strækker sig fra scrubbere over LNG-drift til hybride maskinerier.
Fire danske rederier får samlet godt 100 mio. kr. fra EUs transport-støtteprogram TEN-T i programmets seneste runde. Den største modtager er DFDS, som til ”Sustainable Motorway of the Sea Immingham-Gothenburg”- og ”Ghent-Gothenburg”-projekterne, får i alt 47,2 mio. kr. Pengene skal anvendes til installation af scrubbere på fem danskflagede ro/ro-skibe på ruterne ud fra Gøteborg til henholdsvis Immingham og Gent.



Scandlines får 17 mio. kr. til projektet ”Sustainable Traffic Machines II – The green link between Scandinavia and Continental Europe”. Støttemidlerne går til Scandlines igangværende projekt med ombygning af de dieselelektriske færger mellem Rødby og Puttgarden til hybriddrift, hvor en af færgernes genset udskiftes med en batteripakke. Konkret er de 17 mio. kr. alene til rutens to danskflagede færger, mens den tyske del af Scandlines står for ansøgningen til rutens to tyskflagede færger. Projektet, der er givet støtte til, indbefatter også en opgradering og udbygningen af et eksisterende scrubberslamsanlæg på færgehavnen i Rødby.



Tankskibsrederiet Terntank i Skagen får 27 mio. kr. til projektet ”Into the future – Baltic So2lution”. Det indebærer installation og test af en ny type dual fuel-gasmotor på et af rederiets skibe.  Formålet er at opnå erfaring og know-how til en større udbredelse af LNG-drift i Østersøområdet.



Endelig får Fjord Line Danmark 9,7 mio. kr. til etablering af et buffertanksanlæg til LNG-bunkring for skibe på havnen i Hirtshals. Udover rederiets egne to LNG-drevne færger, der fast anløber Hirtshals, skal tankanlægget også kunne anvendes af andre skibe, som bruger havnen. Buffertanken skal løbende fyldes af tanklastbiler, så der ikke, som det er tilfældes i dag, skal koordineres mellem skibenes anløb og ankomsten af LNG-tankbiler.



Ud over de fem projekter har også otte ikke-maritime danske transportprojekter opnået støtte fra TEN-T-midlerne. Største enkelte modtager er den danske stat, der får 112 mio. kr. til  projektering af en ny Storstrømsbro, der er et vigtigt led i den trafikkorridor, som danner grundlaget for den kommende faste Femern Bælt-forbindelse.



Læs også:

DFDS lander stor EU-støtte til sit scrubber-program
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095